Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N1)
Sylabus przedmiotu Sygnały i systemy dynamiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sygnały i systemy dynamiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl>, Jacek Piskorowski <Jacek.Piskorowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rachunek różniczkowy i całkowy, równania różniczkowe, całkowe przekształcenie Laplace'a, całkowe przekształcenie Fouriera. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów i układów dynamicznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania przekształcenia Laplace'a i przekształcenia Fouriera do opisu dynamiki sygnałów i systemów. |
C-3 | Umiejętność tworzenia charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych. |
C-4 | Umiejętność projektowania filtrów analogowych o określonych charakterystykach. |
C-5 | Zapoznanie z właściwościami dynamicznymi rzeczywistych struktur filtrów analogowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium. Modele układów dynamicznych - schematy blokowe, analiza struktury układów. | 4 |
T-L-2 | Przekształcenie Laplace'a w analizie sygnałów i układów. | 2 |
T-L-3 | Transmitancja operatorowaukładów i obiektów dynamicznych. | 2 |
T-L-4 | Wykorzystanie przekształcenia Fouriera w analizie sygnałów i systemów. | 2 |
T-L-5 | Modelowanie i analiza układów ze sprzężeniem zwrotnym. | 2 |
T-L-6 | Charakterystyki częstotliwościowe podstawowych elementów automatyki. | 2 |
T-L-7 | Modelowanie i badanie filtrów dolnoprzepustowych Butterwortha i Czebyszewa. | 2 |
T-L-8 | Modelowanie i badanie filtrów dolnoprzepustowych Bessela. | 2 |
T-L-9 | Modelowanie i badanie filtrów górnoprzepustowych, środkowoprzepustowych i środkowozaporowych. | 2 |
T-L-10 | Analiza porównawcza filtrów, filtracja sygnałów losowych. | 2 |
T-L-11 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
24 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Matematyczny opis dynamiki urządzeń i układów. | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie przekształcenia Laplace’a w analizie sygnałów i systemów. | 2 |
T-W-3 | Sprzężenie zwrotne. | 2 |
T-W-4 | Transmitancja operatorowa obiektów i układów. | 2 |
T-W-5 | Modelowanie na podstawie równań różniczkowych i transmitancji operatorowych. | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie przekształcenia Fouriera w analizie sygnałów i systemów. | 2 |
T-W-7 | Transmitancja widmowa, charakterystyki częstotliwościowe. | 2 |
T-W-8 | Właściwości filtracyjne układów dynamicznych. | 1 |
T-W-9 | Filtry dolnoprzepustowe, aproksymacje idealnej charakterystyki częstotliwościowej przy pomocy wielomianów. | 3 |
T-W-10 | Filtry górnoprzepustowe, środkowozaporowe i środkowoprzepustowe. | 2 |
T-W-11 | Właściwości dynamiczne filtrów. | 1 |
21 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 24 |
A-L-2 | Przygotpwanie do zajęć. | 16 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań. | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych. | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 21 |
A-W-2 | Studia literaturowe. | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: na podstawie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych i kolokwium zaliczającego |
S-2 | Ocena formująca: na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C05_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie stosowania przekształceń Laplace'a i Fouriera, tworzenia modeli matematycznych prostych układów dynamicznych oraz projektowania prostych filtrów analogowych. | AR_1A_W05 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C05_U01 Student ma podstawowe umiejętności w zakresie stosowania przekształceń Laplace'a i Fouriera, tworzenia modeli matematycznych prostych układów dynamicznych oraz projektowania prostych filtrów analogowych. | AR_1A_U20 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C05_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie stosowania przekształceń Laplace'a i Fouriera, tworzenia modeli matematycznych prostych układów dynamicznych oraz projektowania prostych filtrów analogowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie stosowania przekształceń Laplace'a i Fouriera, tworzenia modeli matematycznych prostych układów dynamicznych oraz projektowania filtrów analogowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C05_U01 Student ma podstawowe umiejętności w zakresie stosowania przekształceń Laplace'a i Fouriera, tworzenia modeli matematycznych prostych układów dynamicznych oraz projektowania prostych filtrów analogowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności w zakresie stosowania przekształceń Laplace'a i Fouriera, tworzenia modeli matematycznych prostych układów dynamicznych oraz projektowania prostych filtrów analogowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Robert A. Gabel, Richard A. Roberts, Sygnały i systemy liniowe, WNT, Warszawa, 1978, pierwsze
- Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy, WKŁ, Warszawa, 2008, pierwsze
- Kajetana M. Snopek, Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy zbiór zadań, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Ulrich Tietze, Christoph Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2009, czwarte
- Tadeusz Kaczorek, Teoria sterowania, PWN, Warszawa, 1977, tom 1
- Zbigniew Emirsajłow, Teoria układów sterowania, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000, Część 1. Układy liniowe z czasem ciągłym
Literatura dodatkowa
- Marian Pasko, Janusz Walczak, Teoria sygnałów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003
- Tomasz P. Zieliński, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2007, drugie
- Jerzy Szabatin, Podstawy teorii sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1982