Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Kot <Wieslaw.Kot@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Kot <Wieslaw.Kot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość geometrii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pobudzenie i rozwiniecie wyobraźni przestrzennej |
C-2 | Student potrafi zobrazować na płaszczyźnie dowolne położenie elementów przestrzeni |
C-3 | Student potrafi narysować rysunek techniczny korzystając z dostępnego programu wspomagającego prace rysunkowe |
C-4 | Student potrafi narysować schemat ideowy prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów elektrycznych |
C-5 | Student potrafi zaprojektować obwód drukowany prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów drukowanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych | 3 |
T-L-2 | Rysowanie rysunku zadanego przez prowadzącego z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiązującymi normami | 6 |
T-L-3 | Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych i projektowanie obwodów drukowanych | 3 |
T-L-4 | Rysowanie schematu ideowego układu i wykonanie mozaiki obwodu drukowanego z wykorzystaniem programu CAD | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji: rzut środkowy, rzut prostokątny | 1 |
T-W-2 | Obrazy elementów podstawowych: punktu, prostej, płaszczyzny | 2 |
T-W-3 | Rzutowanie równoległe i prostokątne, zasady rozmieszczania rzutów | 2 |
T-W-4 | Równoległość i prostopadłość prostych i płaszczyzn | 2 |
T-W-5 | Formaty arkuszy rysunkowych, rodzaje linii i ich przeznaczenie, tabliczki rysunkowe | 2 |
T-W-6 | Wymiarowanie: zasady , łańcuchy wymiarowe, wymiarowanie przekrojów wielobocznych, stożków, oznaczenia zbieżności i pochylenia | 2 |
T-W-7 | Rodzaje schematów elektrycznych i układów automatyki, symbole elementów i sposoby ich oznaczania, określania wartości oraz zasady ich łączenia na schemacie ideowym | 2 |
T-W-8 | Klasyfikacja i charakterystyka obwodów drukowanych, punkty lutownicze, rodzaje ścieżek i czynniki określające ich wymiary oraz odległości między nimi | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wystawiona po przedstawieniu sporządzonego schematu elektrycznego i zaprojektowanego obwodu drukowanego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i pracy poszczególnych członków zespołów podczas realizacji ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy polegającej na rozwiązaniu zadań graficznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B04_W01 Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni. | AR_1A_W03 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B04_U01 Student potrafi poprawnie narysować rysunek techniczny danego elementu, stosując właściwe grubości linii, a na arkuszu rysunkowym umieścić obramowanie i tabliczkę rysunkową. Potrafi również narysować ideowy schemat elektryczny prostego układu | AR_1A_U03 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-4 | S-1, S-2, S-3 |
AR_1A_B04_U02 Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową. | AR_1A_U23 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07 | — | C-3, C-4, C-5 | T-L-2, T-L-4 | M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B04_W01 Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B04_U01 Student potrafi poprawnie narysować rysunek techniczny danego elementu, stosując właściwe grubości linii, a na arkuszu rysunkowym umieścić obramowanie i tabliczkę rysunkową. Potrafi również narysować ideowy schemat elektryczny prostego układu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie narysować rysunek techniczny danego elementu, stosując właściwe grubości linii, a na arkuszu rysunkowym umieścić obramowanie i tabliczkę rysunkową. Potrafi również narysować ideowy schemat elektryczny prostego układu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AR_1A_B04_U02 Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik geometrii wykreślnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998, Wydanie siódme
- Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2004, Wydanie dwudzieste czwarte
Literatura dodatkowa
- Wiesław Kot, A9CAD Instrukcja użytkownika, Szczecin, 2010, Instrukcja dostępna na stronie zm.zut.edu.pl jako plik pdf