Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika zarządzania jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Węgrzyn <Boguslaw.Wegrzyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć ekonomicznych oraz z zakresu organizacji i zarządzania z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką przedsiębiorczości, zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem ekonomiki tej działalności. Nabycie praktycznych umiejętności tworzenia dokumentów systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie i interpretacji wymagań normy ISO 9001.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych.3
T-W-2Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw.1
T-W-3Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.2
T-W-4Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność.1
T-W-5System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania.4
T-W-6Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania.3
T-W-7Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. .2
T-W-8Koszty jakości.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach (obecność)18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O12-2_W01
Student posiada wiedzę podstawową z zakresu jakości produktu i systemów zarzadząnia jakością oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa
AR_1A_W22T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O12-2_U02
Student potrafi stosować pozatechniczne narzędzia jakościowe i ekonomiczne do oceny swoich działań i projektów technicznych w aspekcie jakości produktu oraz kosztów i terminów produkcyjnych w formie biznes planów
AR_1A_U10T1A_U12InzA_U04T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O12-2_K01
Student ma niezbędne kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na wydzielonym stanowisku pracy przedsiębiorstwa w obszarze zagadnień techniczno-ekonomicznych.
AR_1A_K05T1A_K06InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O12-2_W01
Student posiada wiedzę podstawową z zakresu jakości produktu i systemów zarzadząnia jakością oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciagłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O12-2_U02
Student potrafi stosować pozatechniczne narzędzia jakościowe i ekonomiczne do oceny swoich działań i projektów technicznych w aspekcie jakości produktu oraz kosztów i terminów produkcyjnych w formie biznes planów
2,0
3,0Student potrafi stosować pozatechniczne narzędzia jakościowe i ekonomiczne do oceny swoich działań i projektów technicznych w aspekcie jakości produktu oraz kosztów i terminów produkcyjnych w formie biznes planów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O12-2_K01
Student ma niezbędne kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na wydzielonym stanowisku pracy przedsiębiorstwa w obszarze zagadnień techniczno-ekonomicznych.
2,0
3,0Student ma kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na wydzielonym stanowisku pracy przedsiębiorstwa w obszarze zagadnień techniczno-ekonomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 1998, I
  2. Polska norma, PN-ISO 9001 Systemy zarządzania jakością. Wymagania., PKN, wARSZAWA, 2009, 1

Literatura dodatkowa

  1. Sudoł S., Przedsiębiorstwo, DOM organizatora TNOiK, Toruń, 2002, I
  2. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 1998, I
  3. Juran J., Jakość, PWE, Warszawa, 1978, I
  4. Miesięcznik, Problemy jakosci, Siogma-Not, warszawa, 2011
  5. Miesięcznik, Problemy jakosci, Sigma-Not, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych.3
T-W-2Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw.1
T-W-3Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.2
T-W-4Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność.1
T-W-5System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania.4
T-W-6Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania.3
T-W-7Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. .2
T-W-8Koszty jakości.2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach (obecność)18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O12-2_W01Student posiada wiedzę podstawową z zakresu jakości produktu i systemów zarzadząnia jakością oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W22Ma podstawową wiedzę o procesach gospodarczych i zarządzaniu nimi, w tym także o zarządzaniu jakością oraz o tworzeniu i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z kierunkiem studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką przedsiębiorczości, zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem ekonomiki tej działalności. Nabycie praktycznych umiejętności tworzenia dokumentów systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie i interpretacji wymagań normy ISO 9001.
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych.
T-W-2Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw.
T-W-3Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
T-W-4Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność.
T-W-5System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania.
T-W-6Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania.
T-W-7Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. .
T-W-8Koszty jakości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciagłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O12-2_U02Student potrafi stosować pozatechniczne narzędzia jakościowe i ekonomiczne do oceny swoich działań i projektów technicznych w aspekcie jakości produktu oraz kosztów i terminów produkcyjnych w formie biznes planów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U10Potrafi przygotować prosty biznesplan związany z automatyzacją lub robotyzacją prostego procesu technologicznego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych.
T-W-2Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw.
T-W-3Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
T-W-4Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność.
T-W-5System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania.
T-W-6Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania.
T-W-7Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. .
T-W-8Koszty jakości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować pozatechniczne narzędzia jakościowe i ekonomiczne do oceny swoich działań i projektów technicznych w aspekcie jakości produktu oraz kosztów i terminów produkcyjnych w formie biznes planów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O12-2_K01Student ma niezbędne kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na wydzielonym stanowisku pracy przedsiębiorstwa w obszarze zagadnień techniczno-ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką przedsiębiorczości, zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem ekonomiki tej działalności. Nabycie praktycznych umiejętności tworzenia dokumentów systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie i interpretacji wymagań normy ISO 9001.
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych.
T-W-2Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw.
T-W-3Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
T-W-4Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność.
T-W-5System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania.
T-W-6Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania.
T-W-7Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. .
T-W-8Koszty jakości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na wydzielonym stanowisku pracy przedsiębiorstwa w obszarze zagadnień techniczno-ekonomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0