Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | AR_1A_O04-1_U01 | Umie wykorzystywać podstawowe funkcje systemów czasu rzeczywistego, dobrać interfejs i protokół komunikacyjny w systemie automatycznego sterowania. Potrafi korzystać z relacyjnej bazy danych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AR_1A_U15 | Umie wybrać odpowiedni interfejs i protokół komunikacyjny wykorzystywany w układach automatyki i robotyki oraz skonfigurować i uruchomić bezpieczną wymianę danych pomiędzy różnymi urządzeniami. |
---|
AR_1A_U17 | Umie wykorzystywać podstawowe funkcje systemów czasu rzeczywistego stosowanych w automatyce i robotyce. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
---|
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
---|
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie struktury oraz funkcji i mechanizmów stosowanych w systemach operacyjnych czasu rzeczywistego (RTOS) występujących w warstwach aplikacyjnych systemów automatyki. |
---|
C-2 | Zdobycie umiejętności obsługi przemysłowych baz danych. |
Treści programowe | T-L-1 | Poznanie podstawowych funkcji systemowych systemu QNX6 (Neutrino): tworzenie i usuwanie zadań, komunikacja między zadaniami, tworzenie semaforów i działania na semaforach, przykładowe procedury obsługi przerwań. Poznanie struktury i podstawowych funkcji stosowanych w systemach firmowych B&R lub GEFanuc (VxWorks). |
---|
T-W-1 | Podstawowe definicje i pojęcia związane z systemami czasu rzeczywistego. Podział i rodzaje systemów operacyjnych czasu rzeczywistego (RTOS) ze względu na stawiane im wymagania. Przegląd systemów RTOS: uniwersalnych (wywłaszczalnych) i firmowych (z przydziałem odcinków czasowych dla zadań okresowych). Systemy wbudowane (embedded). |
T-W-2 | Zasada działania i struktura uniwersalnych systemów RTOS: jądro, zadania i wątki, warstwy i moduły systemowe, biblioteki. Priorytety i stany zadań. Metody harmonogramowania (szeregowania) zadań, dynamiczny i statyczny przydział priorytetów do zadań. Funkcje realizowane przez jądro: zarządzanie zadaniami, zarządzanie zasobami, zarządzanie komunikacją między zadaniami, przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach, obsługa przerwań sprzętowych i sygnałów. Algorytmy obsługi procesów w systemach uniwersalnych: FIFO, karuzelowy (RR) i karuzelowy "adaptacyjny". Mechanizmy stosowane w komunikacji między zadaniami: asynchroniczne i synchroniczne przekazywanie komunikatów (spotkania, depozyty,impulsy). Ochrona zasobów i regionów krytycznych: semafory i ich rodzaje. |
Metody nauczania | M-4 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
---|
M-5 | zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: na podstawie sprawozdań |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Umie wykorzystywać podstawowe funkcje systemów czasu rzeczywistego, dobrać interfejs i protokół komunikacyjny w systemie automatycznego sterowania. Potrafi korzystać z relacyjnej bazy danych. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |