Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarzadzanie i pośrednictwo w obrocie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna - przedmiot do wyboru II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka regionalna - przedmiot do wyboru II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej. |
C-2 | Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej. Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionu. Student powienien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów. Wybrane teorie rozwoju regionalnego. | 2 |
T-W-2 | Funkcje polityki regionalnej. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju ekonomicznego. | 3 |
T-W-3 | Struktura przestrzenna gospodarki. Plan zagospodarowania przestrzennego woj. zachodniopomorskiego. | 2 |
T-W-4 | Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów. | 2 |
T-W-5 | Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Regiony W Polsce i Europie. Euroregiony. | 2 |
T-W-6 | Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionu. | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie rozwojem regionu. | 3 |
T-W-8 | Analiza SWOT regionu zachodniopomorskiego i innych wybranych województw. | 2 |
T-W-9 | Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja. | 2 |
T-W-10 | Projekty miejskie możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych. | 3 |
T-W-11 | Wybrane teorie rozwoju regionalnego. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. | 3 |
T-W-12 | Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. | 2 |
T-W-13 | Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie obowiązującej i uzupełniającej literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie pracy do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia |
M-2 | Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna |
M-3 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej w ostatnich tygodniach. |
M-4 | egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: ocena zaliczenia ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O8/1_W01 Student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego. | Z_1A_W01, Z_1A_W09, Z_1A_W14, Z_1A_W15, Z_1A_W13 | S1A_W01, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11 | C-1, C-2 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Z_1A_O8/1_W02 Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE. | Z_1A_W02 | S1A_W02 | C-1, C-2 | T-W-6 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Z_1A_O8/1_W03 Student posiada wieddzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. | Z_1A_W03, Z_1A_W11, Z_1A_W15, Z_1A_W13, Z_1A_W12 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W11 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O8/1_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybanego regionu Polski i Europy | Z_1A_U20, Z_1A_U07, Z_1A_U06, Z_1A_U03, Z_1A_U12, Z_1A_U19 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U10, S1A_U11 | C-1 | T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Z_1A_O8/1_U02 Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym. | Z_1A_U17, Z_1A_U07, Z_1A_U20, Z_1A_U08, Z_1A_U18 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U11 | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O8/1_K01 Student potrafi współpracować w grupie, podejmuje w niej różne role. | Z_1A_K03, Z_1A_K10, Z_1A_K09 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Z_1A_O8/1_K02 Student ma świadomość kształcenia ustawicznego. | Z_1A_K01, Z_1A_K10, Z_1A_K04, Z_1A_K06 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O8/1_W01 Student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_O8/1_W02 Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_O8/1_W03 Student posiada wieddzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O8/1_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybanego regionu Polski i Europy | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_O8/1_U02 Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O8/1_K01 Student potrafi współpracować w grupie, podejmuje w niej różne role. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_O8/1_K02 Student ma świadomość kształcenia ustawicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Strzelecki Zb. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
- Brodecki Z. (red.), Regiony, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa, 2005
- Głąbicka K., Grewiński M., Europejska polityka regionalna, Wyd. Elipsa, Warszawa, 2003
- Pietrzyk I., Polityka regionalna i regiony w państwach członkowskich, PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Kuciński K., Geografia ekonomiczna - zarys teoretyczny, Wyd. SGH, Warszawa, 1994
- Otok S., Geografia polityczna, PWE, Warszawa, 1999