Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Podstawy inwentyki - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inwentyki - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o ludzkich procesach poznawczych zdobyta w trakcie trwania nauki na niższych szczeblach kształcenia tj.: w szkole podstawowej i średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w okreslonych warunkach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie)2
T-A-2Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczeń- teorie kreatywności, inteligencja twórcza i inne procesy poznawcze.6
T-A-3Podstawowe metody i techniki inwentyczne ( intuicyjne metody rowiązywania problemów, metoda Quick Tink, metoda synektyczna, analiza morfologiczna itp.)7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w audytoriach, przygotowanie do bieżących zajęć - polegające między innymi na przeglądzie literatury w celu np.: przygotowania materiałów do dyskusji , przygotowanie krótkich referatów tematycznych, udział w konsultacjach dotyczących realizowanego przedmiotu.15
A-A-2praca własna studenta: przygotowanie do audytoriów-referaty tematyczne, opracowanie projektów i zadań zleconych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć.10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne- przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena wypowiedzi ustnej
S-5Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-6Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-7Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-8Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O22_W01
zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
E_2A_W05S2A_W05C-2T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-4
E_2A_O22_W02
ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
E_2A_W10S2A_W03, S2A_W05, S2A_W08C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O22_U01
definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu
E_2A_U08S2A_U03C-2T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-4
E_2A_O22_U02
wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
E_2A_U11S2A_U07C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O22_K01
dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela
E_2A_K09S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_O22_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela- wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O22_W01
zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O22_W02
ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O22_U01
definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O22_U02
wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O22_K01
dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O22_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela- wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, WSB-NLU, Nowy Sącz, 2004
  2. Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Podstawy psychologii ogólnej, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1989
  3. Malim T., Birch A., Wadeley A., Wprowadzenie do psychologii, PWN, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wyd.Akademickie "Żak", Warszawa, 1998
  2. Strelau J., Temperament i inteligencja, PWN, Warszawa, 1992
  3. Strelau J., Temperament-osobowość-działanie, PWN, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie)2
T-A-2Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczeń- teorie kreatywności, inteligencja twórcza i inne procesy poznawcze.6
T-A-3Podstawowe metody i techniki inwentyczne ( intuicyjne metody rowiązywania problemów, metoda Quick Tink, metoda synektyczna, analiza morfologiczna itp.)7
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w audytoriach, przygotowanie do bieżących zajęć - polegające między innymi na przeglądzie literatury w celu np.: przygotowania materiałów do dyskusji , przygotowanie krótkich referatów tematycznych, udział w konsultacjach dotyczących realizowanego przedmiotu.15
A-A-2praca własna studenta: przygotowanie do audytoriów-referaty tematyczne, opracowanie projektów i zadań zleconych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć.10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O22_W01zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
Treści programoweT-A-1Pojęcie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie)
T-A-2Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczeń- teorie kreatywności, inteligencja twórcza i inne procesy poznawcze.
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne- przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O22_W02ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w okreslonych warunkach.
Treści programoweT-A-1Pojęcie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie)
T-A-2Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczeń- teorie kreatywności, inteligencja twórcza i inne procesy poznawcze.
T-A-3Podstawowe metody i techniki inwentyczne ( intuicyjne metody rowiązywania problemów, metoda Quick Tink, metoda synektyczna, analiza morfologiczna itp.)
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne- przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O22_U01definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
Treści programoweT-A-1Pojęcie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie)
T-A-2Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczeń- teorie kreatywności, inteligencja twórcza i inne procesy poznawcze.
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne- przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O22_U02wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w okreslonych warunkach.
Treści programoweT-A-1Pojęcie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie)
T-A-2Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczeń- teorie kreatywności, inteligencja twórcza i inne procesy poznawcze.
T-A-3Podstawowe metody i techniki inwentyczne ( intuicyjne metody rowiązywania problemów, metoda Quick Tink, metoda synektyczna, analiza morfologiczna itp.)
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne- przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O22_K01dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w okreslonych warunkach.
Treści programoweT-A-1Pojęcie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie)
T-A-2Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczeń- teorie kreatywności, inteligencja twórcza i inne procesy poznawcze.
T-A-3Podstawowe metody i techniki inwentyczne ( intuicyjne metody rowiązywania problemów, metoda Quick Tink, metoda synektyczna, analiza morfologiczna itp.)
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O22_K02Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela- wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w okreslonych warunkach.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczeń- teorie kreatywności, inteligencja twórcza i inne procesy poznawcze.
T-A-3Podstawowe metody i techniki inwentyczne ( intuicyjne metody rowiązywania problemów, metoda Quick Tink, metoda synektyczna, analiza morfologiczna itp.)
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne- przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0