Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Międzynarodowe regulacje rachunkowości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Międzynarodowe regulacje rachunkowości | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę w zakresie wyceny i ujecia w ksiegach rachunkowych operacji gospodarczych oraz umiejętności sporządzania sprawozdania finansowego rachunkowosci. Wcześnie powinien zaliczyć podstawy rachunkowości, rachunkowość finansową, wycenę bilansową, organizację rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej |
C-3 | Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF | 10 |
T-A-2 | Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele rachunkowości w świecie | 2 |
T-W-2 | Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości | 1 |
T-W-3 | Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie | 1 |
T-W-4 | Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF) | 1 |
T-W-5 | Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości | 1 |
T-W-6 | Konwergencja USGAAP i MSSF | 1 |
T-W-7 | Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości | 2 |
T-W-8 | Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF | 2 |
T-W-9 | Zastosowanie MSSF po raz pierwszy | 2 |
T-W-10 | Kierunki rozwoju rachunkowości międzynarodowej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | prxzygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury | 30 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu |
S-2 | Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-3 | Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/4_W01 Student zna modele rachunkowości w swiecie i proces powstawania rozwiązań miedzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF | E_2A_W03, E_2A_W08, E_2A_W11 | S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D7/4_W02 Student wskazuje na podobieństwa i róznice miedzy rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06 | S2A_W01, S2A_W03, S2A_W06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/4_U01 Student potrafi opisać modele rachunkowosci w świecie, procedury ustalania regulacji miedzynarodowych w zakresie rachunkowosci oraz ogólne zasady wyceny,ujmowania i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych. | E_2A_U06, E_2A_U09, E_2A_U14 | S2A_U02, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U10 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D7/4_U02 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF | E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U10 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/4_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji | E_2A_K02, E_2A_K03 | S2A_K02, S2A_K03 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/4_W01 Student zna modele rachunkowości w swiecie i proces powstawania rozwiązań miedzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF | 2,0 | Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF |
3,0 | Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF | |
3,5 | Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujecia w sprawozdaniach finansowych według MSSF | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach fiannsowych według MSSF | |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF | |
5,0 | Student zna podstawowe pojecia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia okreslony sposób ujmowania operacji gospodarczycvh w sprawozdaniach | |
E_2A_D7/4_W02 Student wskazuje na podobieństwa i róznice miedzy rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym | 2,0 | Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporzadzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego |
3,0 | Student zna tylko niektóre metody wyceny , nie zna dokładnie róznic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego | |
3,5 | Student zna tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic miedzy nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego | |
4,0 | Student zna różnice miedzy metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego. | |
4,5 | Student zna podstawowe róznice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniou finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródla tych różnic | |
5,0 | Student zna podstawowe różnice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy żródła tych różnic i proponuje mozliwośći ich niwelowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/4_U01 Student potrafi opisać modele rachunkowosci w świecie, procedury ustalania regulacji miedzynarodowych w zakresie rachunkowosci oraz ogólne zasady wyceny,ujmowania i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych. | 2,0 | Student nie potrafi opisac modeli rachunkowosci w świecie oraz nie zna procedur ustalanie miedzynarodowych regulacji rachunkowości |
3,0 | Student zna modele rachunkowosci w świecie, ale nie potrafi ocenić róznic między nimi, zna procedure ustalania msr w ograniczonym zakresie zna metody wyceny, ale nie potrafi wskazać znacżcych róznic miedzy nimi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D7/4_U02 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF | 2,0 | Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym |
3,0 | Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym | |
3,5 | Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski | |
4,0 | Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski | |
4,5 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski | |
5,0 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/4_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować | |
5,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań |
Literatura podstawowa
- IFRS, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, SkwP, Warszawa, 2011, część A i B
- red. K. Winiarska, Rachunkowość międzynarodowa, ODDK, Gdańsk, 2009, I
- E. Walińska, Miedzynarodowe Standardy Rachunkowosci, Woulters Kluwer, Kraków, 2007, I
- I. Olchowicz, A. Tłaczała, Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych regulacji rachunkowości, Difin, Warszawa, 2009, I
- red. A. Jaruga, Miedzynarodowe Regulacje Rachunkowości. Wpływ na rozwiązania krajowe., C.H. Beck, Warszawa, 2002, I
- I.Olchowicz, A. Tłaczała, Rachunkowość finansowa w przykładach według standardó krajowych i m iędzynarodowych, Difin, Warszawa, 2009, I
- J. Turyna, Standardy sprawozdawczości finansowej MSSF-USGAAP-polskie ustawodawstwo, Difin, Warszawa, 2009, I
- B. Nadolna, Dylematy pomiaru aktywów i pasywów w świetle międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej, ZN Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011
Literatura dodatkowa
- red. T. Kiziukiewicz, Rolnictwo, Difin, Warszawa, 2011
- M. Ambroziak, Analiza sprawozdań finansowych. Zrozumieć sprawozdanie polskie, MSSF, US GAAP, C.H. Beck, Warszawa, 2010, I, TOM I
- red. K. Winiarska, MSR 18.Przychody, Difin, Warszawa, 2007, I
- red. K. Winiarska, MSR 1. Prezentacja sprawozdań finansowych, Difin, Warszawa, 2011, I
- S.Sojak, P. Kozak, Sprawozdawczość finansowa w warunkach inflacji, Difin, Warszawa, 2007, I
- red. S. Sojak, MSR 37. Rezerwy. Zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe, Difin, warszawa, 2007, I
- J. Gierusz, K. Gościniak, B. Zackiewicz, MSSF 1. Zastosowanie MSSF po raz pierwszy., Difin, Warszawa, 2007
- W. Gabrusewicz, M. Kamieniecka, MSR 12. Podatek dochodowy, Difin, Warszawa, 2007, I
- T. Trzpioła, MSR 10. Zdarzenia po dniu bilansowym, Difin, Warszawa, 2007
- E. Kalwasińska, MSR 21. Skutki zmiany kursów walut obcych, Difin, Warszawa, 2011