Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Metody analizy i planowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody analizy i planowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy mikroekonomii oraz podstawy zarządzania przedsiębiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami wspomagającymi procesy podejmowania decyzji oraz umiejętność ich zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zasady analizy i planowania. Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka.1
T-A-2Podejście marginalne.1
T-A-3Metody sieciowe PERT, CPM. Programowanie sieciowe – rozwiązywanie problemów.1
T-A-4Gospodarka magazynowa.1
T-A-5Systemy kolejkowe.1
T-A-6Teoria odnowy1
T-A-7Metoda DEA1
T-A-8Metoda AHP.1
T-A-9Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności1
T-A-10Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka1
T-A-11Gra o "sumie zero"1
T-A-12Programowanie sieciowe CPM, PERT1
T-A-13Analiza czasowo-kosztowa1
T-A-14Systemy kolejkowe1
T-A-15Sprawdzian pisemny1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe zasady analizy i planowania w procesie podejmowania decyzji1
T-W-2Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka1
T-W-3Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programowania sieciowego1
T-W-4analityczne modele systemów kolejkowych1
T-W-5analiza problemów zapasów1
T-W-6Teoria renowacji1
T-W-7Zagadnienie transportowe1
T-W-8Metoda DEA1
T-W-9Metoda AHP2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych30
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu z ćwiczeń15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca/Metoda przypadków
M-4Matoda praktyczna/Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E12_W01
Posiada wiedzę o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych
E_1A_W07, E_1A_W12S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1
E_1A_E12_W02
Potrafi scharakteryzować założenia metod wspomagających proces podejmowania decyzji
E_1A_W01, E_1A_W06S1A_W01, S1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E12_U01
Analizuje przyczyny przebiegu zjawisk gospodarczych i ich wpływ na podejmowane decyzje
E_1A_U08S1A_U03C-2T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14M-3, M-4S-2
E_1A_E12_U02
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w procesie podejmowania decyzji
E_1A_U02S1A_U02C-2T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14M-3, M-4S-2, S-3
E_1A_E12_U03
Posiada umiejętność wyboru i zastosowania właściwej metody w zależności od sytuacji
E_1A_U04, E_1A_U11S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08C-2T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E12_K01
Student nabywa umiejetność wykorzystania metod w analizie i planowaniu w przedsiębiorstwie
E_1A_K03, E_1A_K04S1A_K03, S1A_K04C-1, C-2T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E12_W01
Posiada wiedzę o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów
3,0Posiada podstawową wiedzę o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych. Z testu uzyskał 60-67% punktów
3,5Posiada podstawową wiedzę o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych i częściowo błędnie dokonuje wyboru metody w zależności od okoliczności. Z testu uzyskał 68-75% punktów
4,0Posiada dobrą wiedzę o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych. Z testu uzyskał 76-83% punktów
4,5Posiada znakomitą wiedzę o metodach wspomagających procesy podejmowania decyzji kierowniczych oraz potrafi wybrać właściwą metodę w zależności od okoliczności. Z testu uzyskał 84-91% punktów
5,0Posiada znakomitą wiedzę o metodach wspomagających procesy podejmowania decyzji kierowniczych oraz bezbłędnie potrafi wybrać właściwą metodę w zależności od okoliczności. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów
E_1A_E12_W02
Potrafi scharakteryzować założenia metod wspomagających proces podejmowania decyzji
2,0Nie potrafi scharakteryzować założeń do metod wspomagających proces podejmowania decyzji. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów
3,0Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% punktów
3,5Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% punktów
4,0Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu dobrym. Z testu uzyskał 76-83% punktów
4,5Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu wiecej niz dobrym. Z testu uzyskał 84-91% punktów
5,0Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E12_U01
Analizuje przyczyny przebiegu zjawisk gospodarczych i ich wpływ na podejmowane decyzje
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_E12_U02
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w procesie podejmowania decyzji
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_E12_U03
Posiada umiejętność wyboru i zastosowania właściwej metody w zależności od sytuacji
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E12_K01
Student nabywa umiejetność wykorzystania metod w analizie i planowaniu w przedsiębiorstwie
2,0Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy
3,0Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym
4,5Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Wiśniewski B., Podejmowanie decyzji, Politechnika Koszalińska, 1998
  2. Kukuła K. red., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2004, 5
  3. Anholcer M., Gaspars H., Owczarkowski A., Przykłady i zadania z badań operacyjnych i ekonometrii, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, 2003
  4. Helpern S., Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka o niepewności, AE, Wrocław, 2001
  5. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2002
  2. Popławski W. red., Ocena i diagnoza, 2002
  3. Sadowski W., Teoria podejmowania decyzji, PWN, Warszawa, 1970
  4. Kopańska-Bródka D. (red.), Metody badań operacyjnych w zarządzaniu, AE Katowice, Katowice, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zasady analizy i planowania. Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka.1
T-A-2Podejście marginalne.1
T-A-3Metody sieciowe PERT, CPM. Programowanie sieciowe – rozwiązywanie problemów.1
T-A-4Gospodarka magazynowa.1
T-A-5Systemy kolejkowe.1
T-A-6Teoria odnowy1
T-A-7Metoda DEA1
T-A-8Metoda AHP.1
T-A-9Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności1
T-A-10Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka1
T-A-11Gra o "sumie zero"1
T-A-12Programowanie sieciowe CPM, PERT1
T-A-13Analiza czasowo-kosztowa1
T-A-14Systemy kolejkowe1
T-A-15Sprawdzian pisemny1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zasady analizy i planowania w procesie podejmowania decyzji1
T-W-2Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka1
T-W-3Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programowania sieciowego1
T-W-4analityczne modele systemów kolejkowych1
T-W-5analiza problemów zapasów1
T-W-6Teoria renowacji1
T-W-7Zagadnienie transportowe1
T-W-8Metoda DEA1
T-W-9Metoda AHP2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych30
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu z ćwiczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E12_W01Posiada wiedzę o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami wspomagającymi procesy podejmowania decyzji oraz umiejętność ich zastosowania
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady analizy i planowania w procesie podejmowania decyzji
T-W-2Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
T-W-3Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programowania sieciowego
T-W-4analityczne modele systemów kolejkowych
T-W-5analiza problemów zapasów
T-W-6Teoria renowacji
T-W-7Zagadnienie transportowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów
3,0Posiada podstawową wiedzę o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych. Z testu uzyskał 60-67% punktów
3,5Posiada podstawową wiedzę o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych i częściowo błędnie dokonuje wyboru metody w zależności od okoliczności. Z testu uzyskał 68-75% punktów
4,0Posiada dobrą wiedzę o metodach wspomagających proces podejmowania decyzji kierowniczych. Z testu uzyskał 76-83% punktów
4,5Posiada znakomitą wiedzę o metodach wspomagających procesy podejmowania decyzji kierowniczych oraz potrafi wybrać właściwą metodę w zależności od okoliczności. Z testu uzyskał 84-91% punktów
5,0Posiada znakomitą wiedzę o metodach wspomagających procesy podejmowania decyzji kierowniczych oraz bezbłędnie potrafi wybrać właściwą metodę w zależności od okoliczności. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E12_W02Potrafi scharakteryzować założenia metod wspomagających proces podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami wspomagającymi procesy podejmowania decyzji oraz umiejętność ich zastosowania
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady analizy i planowania w procesie podejmowania decyzji
T-W-2Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
T-W-3Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programowania sieciowego
T-W-4analityczne modele systemów kolejkowych
T-W-5analiza problemów zapasów
T-W-6Teoria renowacji
T-W-7Zagadnienie transportowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować założeń do metod wspomagających proces podejmowania decyzji. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów
3,0Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% punktów
3,5Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% punktów
4,0Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu dobrym. Z testu uzyskał 76-83% punktów
4,5Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu wiecej niz dobrym. Z testu uzyskał 84-91% punktów
5,0Potrafi scharakteryzować założenia do metod wspomagających proces podejmowania decyzji w stopniu bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E12_U01Analizuje przyczyny przebiegu zjawisk gospodarczych i ich wpływ na podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków
Treści programoweT-A-9Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności
T-A-10Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka
T-A-11Gra o "sumie zero"
T-A-12Programowanie sieciowe CPM, PERT
T-A-13Analiza czasowo-kosztowa
T-A-14Systemy kolejkowe
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca/Metoda przypadków
M-4Matoda praktyczna/Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E12_U02Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w procesie podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków
Treści programoweT-A-9Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności
T-A-10Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka
T-A-11Gra o "sumie zero"
T-A-12Programowanie sieciowe CPM, PERT
T-A-13Analiza czasowo-kosztowa
T-A-14Systemy kolejkowe
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca/Metoda przypadków
M-4Matoda praktyczna/Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E12_U03Posiada umiejętność wyboru i zastosowania właściwej metody w zależności od sytuacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków
Treści programoweT-A-9Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności
T-A-10Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka
T-A-11Gra o "sumie zero"
T-A-12Programowanie sieciowe CPM, PERT
T-A-13Analiza czasowo-kosztowa
T-A-14Systemy kolejkowe
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca/Metoda przypadków
M-4Matoda praktyczna/Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E12_K01Student nabywa umiejetność wykorzystania metod w analizie i planowaniu w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami wspomagającymi procesy podejmowania decyzji oraz umiejętność ich zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków
Treści programoweT-A-3Metody sieciowe PERT, CPM. Programowanie sieciowe – rozwiązywanie problemów.
T-W-1Podstawowe zasady analizy i planowania w procesie podejmowania decyzji
T-W-2Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
T-W-3Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programowania sieciowego
T-W-4analityczne modele systemów kolejkowych
T-W-5analiza problemów zapasów
T-W-8Metoda DEA
T-W-9Metoda AHP
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca/Metoda przypadków
M-4Matoda praktyczna/Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy
3,0Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym
4,5Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student nie myślii nie działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym