Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Gospodarka lokalna i komunalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka lokalna i komunalna | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs mikro i makroekonomii |
W-2 | Zaliczone zajęcia z polityki gospodarczej i gospodarki regionalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego |
C-2 | Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego |
C-3 | Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej | 3 |
T-K-2 | Gospodarka regionalna i lokalna w świetle danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego | 3 |
T-K-3 | Gospodarka komunalna - zróżnicowanie regionalne. Analiza danych statystycznych GUS | 3 |
T-K-4 | Rola samorządu terytorialnego w procesie rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej. | 3 |
T-K-5 | Zadania gminy i powiatu a gospodarka lokalna i komunalna | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej | 2 |
T-W-2 | Polityka reginalna. Gospodarka lokalna a rozwój regionalny | 3 |
T-W-3 | Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym. | 4 |
T-W-4 | Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju gospodarczego | 2 |
T-W-5 | Gospodarka komunalna na tle gospodarki reginu | 2 |
T-W-6 | Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczającym | 15 |
A-K-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimadialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność wypowiedzi, - argumentacja, formułowanie tez |
S-2 | Ocena formująca: dla opracowan tematycznych: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - argumentacja, formułowanie wniosków, - prezentacja pracy |
S-3 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytan, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązywanie do dorobku innych autorów |
S-4 | Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - podejmowanie inicjatywy |
S-5 | Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/2_W01 Ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej | E_1A_W01, E_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
E_1A_D5/2_W02 Zna czynniki rozwoju lokalnego | E_1A_W04 | S1A_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-6, T-K-1, T-K-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/2_U01 Potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej | E_1A_U01 | S1A_U01 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/2_K01 Jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności | E_1A_K07 | S1A_K03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/2_W01 Ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej |
3,0 | Student ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej | |
3,5 | Student opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
E_1A_D5/2_W02 Zna czynniki rozwoju lokalnego | 2,0 | Student nie zna czynników rozwoju lokalnego |
3,0 | Student zna czynniki rozwoju lokalnego | |
3,5 | Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy | |
4,0 | Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/2_U01 Potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy | |
4,0 | Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/2_K01 Jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności | 2,0 | Student nie jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności |
3,0 | Student jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Jakóbik W., Zmiany systemowe w Polsce a struktura gospodarki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000