Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu prawa pracy i kultury organizacyjnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim | 2 |
T-K-2 | Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy | 1 |
T-K-3 | Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne | 1 |
T-K-4 | Wpływ pracy na zdrowie (narodu i świata). Edukacja zdrowotna, ochrona zdrowia. | 2 |
T-K-5 | Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe | 2 |
T-K-6 | Programy pomocy dla pracowników, programy emerytalne, programy dla niepełnosprawnych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej | 2 |
T-W-2 | Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego | 2 |
T-W-3 | Kapitał ludzki, postęp techniczny = wzrost gospodarczy | 2 |
T-W-4 | Kapitał intelektualny i jego ochrona | 2 |
T-W-5 | Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich | 1 |
T-W-6 | Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy. | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna. | 2 |
T-W-8 | Wiedza determinantą w przewadze konkurencyjnej. Wiedza a zrównoważony rozwój. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w konwersatoriach | 10 |
A-K-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-K-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-K-4 | studiowanie wskazanej literatury | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udzial w wykladach 1x15 | 15 |
A-W-2 | Przygotowania do wykladow | 5 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego |
S-3 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium końcowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/7_W01 Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego | E_1A_W10, E_1A_W06, E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_D5/7_W02 Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, ochrony zdrowia | E_1A_W01, E_1A_W13 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09 | C-1 | T-W-7, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/7_U01 Przygotowanie referatu w oparciu o badania ankietowe | E_1A_U13, E_1A_U01, E_1A_U02 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U09 | C-1 | T-K-1, T-K-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/7_K01 Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR) | E_1A_K02, E_1A_K01, E_1A_K09 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/7_W01 Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu kapitału ludzkiego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D5/7_W02 Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, ochrony zdrowia | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu kapitału ludzkiego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/7_U01 Przygotowanie referatu w oparciu o badania ankietowe | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu kapitału ludzkiego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/7_K01 Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR) | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu kapitału ludzkiego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Literatura podstawowa
- Domański R, Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa, 1993
- Kożuch B., Inwestowanie w kapitał ludzki a rozwój gospodarczy, Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, Przedsiębiorczość i konkurencyjność, Białystok, 2008
- Sajkiewicz A., Zasoby ludzkie w firmie, Warsztaty menedżerskie, Warszawa, 2008
- Szafraniec J., Przedsiębiorczość personalistyczna, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Wyszkowska Z., Kapitał ludzki jako czynnik warunkujący jakość funkcjonowania urzędu gminy, Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2006
- Komisja Nauk Rolniczych i Leśnych, Kapitał ludzki a rozwój obszarów wiejskich, Acta agraria et silvestria, seies Agraria, PAN Oddział Krakowie, Kraków, 2003