Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Gospodarka nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Gil <Zofia.Gil@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków.Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy .Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Przyczyny i naprawy uszkodzeń konstrukcji budowlanych. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studentów- poszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę40
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej25
A-W-4udział w konsultacjach10
A-W-5przygotowanie do zaliczenia30
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/3_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstaw budownictwa ogólnego z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W01S2A_W01C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/3_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia
E_2A_U11S2A_U07C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/3_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K06S2A_K07C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/3_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstaw budownictwa ogólnego z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele blędów w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia.W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzeżeń całość treści programowych; Nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/3_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia
2,0Student nie posiada wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, potrafi zaproponować niektóre rozwiązania problemów technicznych z zakresu podstaw budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi zaproponować rozwiązania w konkretnych problemach i wskazać w tych problemach odpowiednie roztrzygnięcia.
4,0Student potrafi w większości przypadków samodzielnie potrafi proponować rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/3_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przydsiębiorczy w stopniu dobrym.
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i dzałania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny i zorientowany na myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Lichołai L., Budownictwo Ogólne, tom 3 - Elementy budynków, podstawy projektowania, Arkady Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie szczególowego zakresu i formy projektu budowlanego, 2003
  4. Kietlińki W., Wożniak C., Janowska J., Proces Inwestycyjny w Budownictwie, Oficyna Wydawnicza PW, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Włodarczyk W., Konstrukcje budowlane. Posadowienie budowli, Konstrukcjie murowe i drewniane., WSiP, Warszawa, 2006
  2. Rożporządzenie Minisstra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004r, w sprawie określania metod i podstaw sporządznia kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów budowlanych określonych w programie funkcjonalno- użytkowym, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy .Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Przyczyny i naprawy uszkodzeń konstrukcji budowlanych. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studentów- poszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę40
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej25
A-W-4udział w konsultacjach10
A-W-5przygotowanie do zaliczenia30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D3/3_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstaw budownictwa ogólnego z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków.Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy .Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Przyczyny i naprawy uszkodzeń konstrukcji budowlanych. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele blędów w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia.W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzeżeń całość treści programowych; Nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D3/3_U01Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków.Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy .Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Przyczyny i naprawy uszkodzeń konstrukcji budowlanych. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, potrafi zaproponować niektóre rozwiązania problemów technicznych z zakresu podstaw budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi zaproponować rozwiązania w konkretnych problemach i wskazać w tych problemach odpowiednie roztrzygnięcia.
4,0Student potrafi w większości przypadków samodzielnie potrafi proponować rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D3/3_K01Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków.Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy .Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Przyczyny i naprawy uszkodzeń konstrukcji budowlanych. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przydsiębiorczy w stopniu dobrym.
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i dzałania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny i zorientowany na myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym.