Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Wycena i efektywność kapitału ludzkiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wycena i efektywność kapitału ludzkiego
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 4,00,50zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką pomiaru i wyceny kapitału ludzkiego.
C-2Ukształtowaanie umiejetności pozyskiwania danych na potrzeby analizy kapitału ludzkiego.
C-3Pozyskanie umiejetności stosowania metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)4
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)10
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)2
T-A-4Metoda kosztów historycznych1
T-A-5Metoda wartości oczekowanej (Flamholtz)1
T-A-6Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu1
T-A-7Metoda skorygowanej wartości netto1
20
wykłady
T-W-1Kapitał ludzki jako aktywa organizacji. Dane do analizy.1
T-W-2Metody pomiar kapitału ludzkiego jako elementu kapitału intelektualnego1
T-W-3Pomiar kapitału ludzkiego w ujęciu makroekonomicznym1
T-W-4Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego1
T-W-5Efektywność kapitału ludzzkiego1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń60
A-A-3Projekt zaliczeniowy40
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie metod
S-3Ocena formująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/4_W01
Student jest w stanie wskazać metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w skali mikro i makro.
E_2A_W05, E_2A_W06, E_2A_W10S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/4_U01
Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U07, S2A_U08C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3, M-4S-2
E_2A_D2/4_U02
Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego
E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U07, S2A_U08C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/4_W01
Student jest w stanie wskazać metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w skali mikro i makro.
2,0Student nie potrafi wskazać i wyjaśnić podstawowych metod pomiaru i wartościowania KL
3,0Student potrafi wskazać i wyjaśnić mniejszość metod pomiaru i wartościowania KL
3,5Student potrafi wskazać i wyjaśnić większość metod pomiaru i wartościowania KL
4,0Student dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL
4,5Student bardzo dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL oraz je ze sobą porównać pod wzgledem wad i zalet
5,0Student doskonale potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL, potrafi je porównać oraz samodzielnie uzasadnić wybór najlepszej metody w konkretnym przypadku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/4_U01
Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
2,0Nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Student poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego ale także potrafi je ocenić oraz porównać
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikować narzędzia do zadanego problemu
E_2A_D2/4_U02
Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod zaproponowanych w trakcie zajęć.
3,0Student poprawnie wykorzystuje nieliczne metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu.
5,0Student znakomicie potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu i potrafi to uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
  2. Dobija Dorota, Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, 2003
  3. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Anna Lipka i inn., Gospodarowanie kapitałem ludzkim – zbiór zadań do wybranych subdyscyplin i zagadnień, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)4
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)10
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)2
T-A-4Metoda kosztów historycznych1
T-A-5Metoda wartości oczekowanej (Flamholtz)1
T-A-6Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu1
T-A-7Metoda skorygowanej wartości netto1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kapitał ludzki jako aktywa organizacji. Dane do analizy.1
T-W-2Metody pomiar kapitału ludzkiego jako elementu kapitału intelektualnego1
T-W-3Pomiar kapitału ludzkiego w ujęciu makroekonomicznym1
T-W-4Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego1
T-W-5Efektywność kapitału ludzzkiego1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń60
A-A-3Projekt zaliczeniowy40
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/4_W01Student jest w stanie wskazać metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w skali mikro i makro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką pomiaru i wyceny kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Kapitał ludzki jako aktywa organizacji. Dane do analizy.
T-W-2Metody pomiar kapitału ludzkiego jako elementu kapitału intelektualnego
T-W-3Pomiar kapitału ludzkiego w ujęciu makroekonomicznym
T-W-4Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego
T-W-5Efektywność kapitału ludzzkiego
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać i wyjaśnić podstawowych metod pomiaru i wartościowania KL
3,0Student potrafi wskazać i wyjaśnić mniejszość metod pomiaru i wartościowania KL
3,5Student potrafi wskazać i wyjaśnić większość metod pomiaru i wartościowania KL
4,0Student dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL
4,5Student bardzo dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL oraz je ze sobą porównać pod wzgledem wad i zalet
5,0Student doskonale potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL, potrafi je porównać oraz samodzielnie uzasadnić wybór najlepszej metody w konkretnym przypadku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/4_U01Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowaanie umiejetności pozyskiwania danych na potrzeby analizy kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-A-4Metoda kosztów historycznych
T-A-5Metoda wartości oczekowanej (Flamholtz)
T-A-6Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu
T-A-7Metoda skorygowanej wartości netto
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Student poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego ale także potrafi je ocenić oraz porównać
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikować narzędzia do zadanego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/4_U02Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Pozyskanie umiejetności stosowania metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie metod
S-3Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod zaproponowanych w trakcie zajęć.
3,0Student poprawnie wykorzystuje nieliczne metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu.
5,0Student znakomicie potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu i potrafi to uzasadnić.