Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
Sylabus przedmiotu Wycena i efektywność kapitału ludzkiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena i efektywność kapitału ludzkiego | ||
Specjalność | Gospodarowanie kapitałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką pomiaru i wyceny kapitału ludzkiego. |
C-2 | Ukształtowaanie umiejetności pozyskiwania danych na potrzeby analizy kapitału ludzkiego. |
C-3 | Pozyskanie umiejetności stosowania metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina) | 4 |
T-A-2 | Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC) | 10 |
T-A-3 | Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating) | 2 |
T-A-4 | Metoda kosztów historycznych | 1 |
T-A-5 | Metoda wartości oczekowanej (Flamholtz) | 1 |
T-A-6 | Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu | 1 |
T-A-7 | Metoda skorygowanej wartości netto | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kapitał ludzki jako aktywa organizacji. Dane do analizy. | 1 |
T-W-2 | Metody pomiar kapitału ludzkiego jako elementu kapitału intelektualnego | 1 |
T-W-3 | Pomiar kapitału ludzkiego w ujęciu makroekonomicznym | 1 |
T-W-4 | Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego | 1 |
T-W-5 | Efektywność kapitału ludzzkiego | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 60 |
A-A-3 | Projekt zaliczeniowy | 40 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 23 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie metod |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/4_W01 Student jest w stanie wskazać metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w skali mikro i makro. | E_2A_W05, E_2A_W06, E_2A_W10 | S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/4_U01 Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego | E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U07, S2A_U08 | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-3, M-4 | S-2 |
E_2A_D2/4_U02 Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego | E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U07, S2A_U08 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/4_W01 Student jest w stanie wskazać metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w skali mikro i makro. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać i wyjaśnić podstawowych metod pomiaru i wartościowania KL |
3,0 | Student potrafi wskazać i wyjaśnić mniejszość metod pomiaru i wartościowania KL | |
3,5 | Student potrafi wskazać i wyjaśnić większość metod pomiaru i wartościowania KL | |
4,0 | Student dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL oraz je ze sobą porównać pod wzgledem wad i zalet | |
5,0 | Student doskonale potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL, potrafi je porównać oraz samodzielnie uzasadnić wybór najlepszej metody w konkretnym przypadku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/4_U01 Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego |
3,0 | Student potrafi wykorzystać nieliczne metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego ale także potrafi je ocenić oraz porównać | |
4,5 | Student dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikować narzędzia do zadanego problemu | |
E_2A_D2/4_U02 Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych metod zaproponowanych w trakcie zajęć. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje nieliczne metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego. | |
4,0 | Student dobrze potrafi wykorzystać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu i potrafi to uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
- Dobija Dorota, Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, 2003
- Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Anna Lipka i inn., Gospodarowanie kapitałem ludzkim – zbiór zadań do wybranych subdyscyplin i zagadnień, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2008