Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Polityka ekologiczna UE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka ekologiczna UE
Specjalność Ekonomika środowiska
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz1 <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 8 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs makro i mikroekonomii
W-2Ogólna znajomość zagadnień z zakresu ochrony śropdowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
C-2Wiedza o instrumentach polityki ekologicznej UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Monitorin jakości srodowiska2
T-K-2Infromacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska2
T-K-3Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzyiem ekologicznym4
T-K-4Programy ochrony środowiska - planowanie i wdrażanie2
10
wykłady
T-W-1Ochrona środowiska a działalność gospodarcza2
T-W-2System zarządzania środowiskowego2
T-W-3System zarządzania środowiskowego2
T-W-4Polityka ekologiczna w Polsce i Unii Europejskiej - istoca, cele, instrumenty2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach10
A-K-2Przegląd literatury i portali internetowych15
A-K-3Przygotowanie projektu15
A-K-4Konsultacje z prowadzącym4
A-K-5Przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu16
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym8
A-W-2Praca własna student obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - realizacja opracowań temayycznych20
A-W-3Przygotowanie projektu ekologicznego10
A-W-4Przegląd literatury papierowej i portali internetowych10
A-W-5Przygotowanie do egzaminu12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez,
S-2Ocena podsumowująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2_W01
Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu równowagi ekologicznej
E_2A_W01S2A_W01C-1, C-2T-W-2, T-K-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
E_2A_D1/2_W02
Ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
E_2A_W04S2A_W04C-1, C-2T-K-3, T-K-4M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2_U01
Potrafi określić warunki kształtowania lokalnego środowiska naturalnego
E_2A_U02S2A_U02C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-K-2, T-K-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2_K01
Ma świadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
E_2A_K03S2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-K-1, T-K-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2_W01
Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu równowagi ekologicznej
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D1/2_W02
Ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
2,0
3,0Student opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2_U01
Potrafi określić warunki kształtowania lokalnego środowiska naturalnego
2,0
3,0Student potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2_K01
Ma świadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
2,0
3,0Student ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Lipiński A., Podstawy prawne ochrony środowiska, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2009

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Monitorin jakości srodowiska2
T-K-2Infromacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska2
T-K-3Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzyiem ekologicznym4
T-K-4Programy ochrony środowiska - planowanie i wdrażanie2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ochrona środowiska a działalność gospodarcza2
T-W-2System zarządzania środowiskowego2
T-W-3System zarządzania środowiskowego2
T-W-4Polityka ekologiczna w Polsce i Unii Europejskiej - istoca, cele, instrumenty2
8

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach10
A-K-2Przegląd literatury i portali internetowych15
A-K-3Przygotowanie projektu15
A-K-4Konsultacje z prowadzącym4
A-K-5Przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym8
A-W-2Praca własna student obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - realizacja opracowań temayycznych20
A-W-3Przygotowanie projektu ekologicznego10
A-W-4Przegląd literatury papierowej i portali internetowych10
A-W-5Przygotowanie do egzaminu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/2_W01Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu równowagi ekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
C-2Wiedza o instrumentach polityki ekologicznej UE
Treści programoweT-W-2System zarządzania środowiskowego
T-K-1Monitorin jakości srodowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez,
S-2Ocena podsumowująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/2_W02Ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
C-2Wiedza o instrumentach polityki ekologicznej UE
Treści programoweT-K-3Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzyiem ekologicznym
T-K-4Programy ochrony środowiska - planowanie i wdrażanie
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/2_U01Potrafi określić warunki kształtowania lokalnego środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
C-2Wiedza o instrumentach polityki ekologicznej UE
Treści programoweT-W-2System zarządzania środowiskowego
T-W-4Polityka ekologiczna w Polsce i Unii Europejskiej - istoca, cele, instrumenty
T-K-2Infromacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-K-3Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzyiem ekologicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez,
S-2Ocena podsumowująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/2_K01Ma świadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
C-2Wiedza o instrumentach polityki ekologicznej UE
Treści programoweT-W-1Ochrona środowiska a działalność gospodarcza
T-K-1Monitorin jakości srodowiska
T-K-2Infromacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez,
S-2Ocena podsumowująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0