Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w środowisku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo w środowisku pracy | ||
Specjalność | Ekonomika środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw organizacji i zarządzania w zakresie ergonomii bądź szkolenia z zakresu BHP. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student uzyska wiedzę o czynnikach zagrażających występujących w miejscu pracy oraz o ich wpływie zdrowie i bezpieczeństwo zatrudnionych, jak również na otoczenie zakładu. |
C-2 | Podstawowe umiejętności obejmować będą identyfikację substancji i czynników szkodliwych oraz metod ograniczanie ekspozycji na nie pracowników i emisji do środowiska. |
C-3 | Nabycie kompetencji umożliwiających bezpieczną pracę swoją i współpracowników, w ciągu życia zawodowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Katastrofy i awarie przemysłowe. | 2 |
T-A-2 | Zalecenia i przepisy dotyczące postępowania z substancjami niebezpiecznymi (na przykładzie gospodarki odpadami niebezpiecznymi). | 1 |
T-A-3 | Inne czynniki zagrażające w miejscu pracy i ich wpływ na środowisko (na przykładzie emisji hałasu). | 1 |
T-A-4 | Wartości bezpieczne, normy dotyczące dopuszczalnej ekspozycji na czynnik. | 1 |
T-A-5 | Ocena ryzyka, procedury bezpieczeństwa i środki ochronne. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe (emisja, zanieczyszczenie, ekspozycja, narażenie). | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja czynników szkodliwych w miejscu pracy. | 2 |
T-W-3 | Substancje niebezpieczne dla środowiska (i środowiska pracy). | 2 |
T-W-4 | Ochrona prawna młodocianych i kobiet w ciąży. | 2 |
T-W-5 | Kartoteki substancji niebezpiecznych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów. | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu zaliczeniowego | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu. | 20 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczeniem ćwiczeń jest projekt badawczy z wykorzystaniem wybranych metod, realizowany w dwuosobowych grupach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zakresu wiedzy jest sprawdzian pisemny bądź test wyboru. Forma sprawdzianu lub testu określana jest na pierwszych zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/10_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod organizacji pracy w sposób bezpieczny, potrafi zastosować zasady i przepisy do organizacji pracy. Zna rolę człowieka jako elementu podmiotu organizującego bezpieczną pracę. Rozumie etyczny wymiar bezpieczeństwa pracy. | E_2A_W05, E_2A_W06, E_2A_W08, E_2A_W09 | S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/10_U01 Umiejętność oceny i generowania propozycji poprawy w zakresie bezpieczeństwa w pracy. | E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U11 | S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/10_K01 Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy w zakresie bezpieczeństwa. Uczy się całe życie i pozostaje uważny na zagrożenie, odpowiedzialnie kieruje projektem lub zespołem ludzi. | E_2A_K01, E_2A_K04, E_2A_K09 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/10_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod organizacji pracy w sposób bezpieczny, potrafi zastosować zasady i przepisy do organizacji pracy. Zna rolę człowieka jako elementu podmiotu organizującego bezpieczną pracę. Rozumie etyczny wymiar bezpieczeństwa pracy. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami; albo realizacja zaliczenia z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi albo realizacja zaliczenia na poziomie powyżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub uzyskanie z zaliczenia wyniku na poziomie ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy albo uzyskanie z zaliczenia wyniku na poziomie ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub zaliczenia na poziomie ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski albo zaliczenie, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/10_U01 Umiejętność oceny i generowania propozycji poprawy w zakresie bezpieczeństwa w pracy. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami albo realizacja testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi albo realizacja testu na poziomie od ok. 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy albo uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie od ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski albo test, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/10_K01 Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy w zakresie bezpieczeństwa. Uczy się całe życie i pozostaje uważny na zagrożenie, odpowiedzialnie kieruje projektem lub zespołem ludzi. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. |
Literatura podstawowa
- Bądkowski A., Substancje rakotwórcze w środowisku pracy i życia, Przedsiębiorstwo Ekos, Gdańsk, 1995
- red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1999
- red. Wojciech Sobczykiewicz, Maciej Urbaniak, Ireneusz Sosnowski, Bezpieczeństwo przemysłowe, Siemens, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Pietrzak L., Badanie wypadków przy pracy - modele i metody., Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państ. Instytut Badawczy, Warszawa, 2003
- Rybarczyk W., Hałas w przemyśle i jego ograniczanie : zarys ujęcia całościowego, Centrum Zastosowań Ergonomii, Zielona Góra, 1997
- red. M. Piotrowski, Ocena pracy, Instytut Technologii Eksploatacji, Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr, Radom, 1996
- PN-94/N-01307, Hałas. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku na stanowiskach pracy i ogólne wymagania dotyczące przeprowadzania pomiarów, -, -, 1994