Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Metody wyceny nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody wyceny nieruchomości | ||
Specjalność | Wycena nieruchomości | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: posiadanie wiedzy zakresu prawa nieruchomości i definicji nieruchomości, rynku nieruchomości, podstaw ekonomii ,statystyki |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się aktami prawami, stosowanie metod analizy |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: ocena zgromadzonych danych, argumentowanie |
W-4 | Wymagania w zakresie wiedzy: posiadanie wiedzy zakresu prawa nieruchomości i definicji nieruchomości, rynku nieruchomości, podstaw ekonomii ,statystyki |
W-5 | Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się aktami prawami, stosowanie metod analizy |
W-6 | Wymagania w zakresie kompetencji: ocena zgromadzonych danych, argumentowanie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych definicji i procedur metodwyceny nieruchomości |
C-2 | Umiejętność objaśniania, rozróżniania, wskazywania problemu doboru metod, praktcznego stosowania wiedzy- rozwiązywania zadań |
C-3 | Znajomość podstawowych definicji i procedur metodwyceny nieruchomości |
C-4 | Umiejętność objaśniania, rozróżniania, wskazywania problemu doboru metod, praktcznego stosowania wiedzy- rozwiązywania zadań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metoda inwestycyjna i metoda zysków: technika kapitalizacji prostej i technika dyskontowania strumieni dochodów | 6 |
T-A-2 | Metoda porównywania parami i korygowania ceny średniej | 6 |
T-A-3 | Metoda pozostałościowa, kosztów likwidacji | 3 |
T-A-4 | Metoda kosztów odtworzenia i kosztów zastąpienia: technika szczegółowa, technika elementów scalonych i technika wskaźnikowa | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki wyceny nieruchomości | 1 |
T-W-2 | Podejścia metody i techniki wyceny nieruchomości | 3 |
T-W-3 | Wartość nieruchomości jako podstawa wyceny | 2 |
T-W-4 | Dokumentacja procesu wyceny | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do zajęć - zgromadzenie danych | 8 |
A-A-2 | Czytanie wskazanych aktów prawnych i literatury | 15 |
A-A-3 | Czytanie wskazanych aktów prawnych i literatury | 17 |
A-A-4 | Przygotowanie do rozwiazywania zadań | 10 |
A-A-5 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-6 | Przygotowanie do rozwiazywania zadań | 10 |
A-A-7 | Przygotowanie do sprawdzianów | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
M-4 | Metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-5 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F - ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: F - ocena zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: P - ocena testu jednokrotnego wyboru z pytaniami sprawdzającymi wiedzę z teorii jak i praktyki wyceny w zakresie przewidzianym dla podstaw wyceny |
S-4 | Ocena formująca: F - ocena aktywności na zajęciach |
S-5 | Ocena formująca: F - ocena zadań |
S-6 | Ocena podsumowująca: P - ocena testu jednokrotnego wyboru z pytaniami sprawdzającymi wiedzę z teorii jak i praktyki wyceny w zakresie przewidzianym dla podstaw wyceny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/6_W01 Zna definicje i rodzaje wartości oraz cele wyceny nieruchomości | E_2A_W01 | S2A_W01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D8/6_W02 Definiuje, rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości | E_2A_W08, E_2A_W06 | S2A_W06, S2A_W07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D8/6_W03 Charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu i objaśnia zasady sporządzania dokumentacji procesu wyceny | E_2A_W07 | S2A_W06 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/6_U01 Oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania | E_2A_U04, E_2A_U01 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U08 | C-1, C-2 | T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D8/6_U02 Ocenia przedmiot wyceny i określa cel i dobiera źródła danych i szacuje wartość | E_2A_U08, E_2A_U02 | S2A_U02, S2A_U03 | C-1, C-2 | T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/6_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia wyceny w praktyce | E_2A_K03, E_2A_K04 | S2A_K03, S2A_K04 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/6_W01 Zna definicje i rodzaje wartości oraz cele wyceny nieruchomości | 2,0 | nie umie wykorzystać definiować pojęć |
3,0 | poprawnie definiuje zaledwie kilka pojęć.. | |
3,5 | . poprawnie definuje wszystkie pojęcia. | |
4,0 | nie tylko poprawnie definuje pojęcia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, identyfikować... | |
5,0 | . potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego | |
E_2A_D8/6_W02 Definiuje, rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości | 2,0 | nie umie wykorzystać definiować pojęć |
3,0 | poprawnie definiuje zaledwie kilka pojęć i metod | |
3,5 | poprawnie definuje wszystkie pojęcia i metody | |
4,0 | nie tylko poprawnie definuje pojęcia i metody, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, identyfikować... | |
5,0 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego | |
E_2A_D8/6_W03 Charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu i objaśnia zasady sporządzania dokumentacji procesu wyceny | 2,0 | nie umie wykorzystać definiować pojęć |
3,0 | poprawnie definiuje zaledwie kilka pojęć i metod | |
3,5 | poprawnie definuje wszystkie pojęcia i metody | |
4,0 | nie tylko poprawnie definuje pojęcia i metody, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, identyfikować | |
5,0 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/6_U01 Oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania | 2,0 | nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
4,5 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować różne rozwiązania | |
E_2A_D8/6_U02 Ocenia przedmiot wyceny i określa cel i dobiera źródła danych i szacuje wartość | 2,0 | nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
4,5 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować różne rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/6_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia wyceny w praktyce | 2,0 | brak świadomości znaczenia wyceny w praktyce |
3,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Wilkowska-Kołakowska D., Wycena nieruchomości. Operat szacunkowy. Rzeczoznawstwo majątkowe, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- Cymerman R., Hopfer A., System, zasady i procedury wyceny nieruchomości, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2010
- Mączyńska E., Prystupa M., Rygiel K., Ile warta jest nieruchomość?, Poltext, Warszawa, 2009
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kulwer, 2006
- Cymerman R. Hopfer A., System szacowania nieruchomości, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra, 2009
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, 2010
Literatura dodatkowa
- Prystupa M., Wycena nieruchomości przy zastosowaniu podejścia, PFSRM, 2003
- xxx, Wycena, Educaterra, Olsztyn, 2011, Kwartalnik
- xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2011, Kwartalnik