Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów budżetowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunek kosztów budżetowanych
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 18 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości
W-2Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-3Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania
C-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Klasyfikacja kosztów2
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych6
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych6
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych2
T-L-5Zaliczenie materiału2
18
wykłady
T-W-1Rachunek kosztów budżetowanych - istota i zakres1
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych1
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów1
T-W-4Etapy budżetowania1
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych2
T-W-6Budowa budżetów finansowych2
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych65
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych37
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/5_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W11S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D7/5_W02
Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08C-3, C-4, C-5T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/5_U01
Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
E_2A_U01, E_2A_U02S2A_U01, S2A_U02C-1, C-2T-W-2, T-L-1, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D7/5_U02
Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07C-3, C-4, C-5T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/5_K02
Student posiada zdolność pracy w zespole
E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K09S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3S-1, S-2, S-4
E_2A_D7/5_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K06, E_2A_K08S2A_K04, S2A_K07C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/5_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów przyszłościowych.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów przyszłościowych.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
E_2A_D7/5_W02
Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych
2,0Student nie zna etapów budżetowania oraz rodzajów budżetów.
3,0Student zna wybiórczo etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
3,5Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
4,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów oraz ich charakterystykę.
4,5Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji.
5,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji i weryfikacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/5_U01
Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
2,0Student nie umie klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wskazać metody ich wyznaczania.
5,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wyznaczyć ich poziom na podstawie właściwych metod i podać przykłady.
E_2A_D7/5_U02
Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe
2,0Student nie potrafi sporządzać budżetów operacyjnych i budżetów finansowych.
3,0Student potrafi sporządzić niektóre budżety operacyjne.
3,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne.
4,0Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i wybrane budżety finansowe.
4,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.
5,0Student potrafi sporządzić i analizować podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/5_K02
Student posiada zdolność pracy w zespole
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
E_2A_D7/5_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Sobańska I., Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, C.H.Beck, Warszawa, 2003
  2. Karmańska A., Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2006
  3. Nowak E., Rachunek kosztów przedsiębiorstwa, Ekspert, Wrocław, 2009
  4. Świderska G.K., Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów I i II, Difin, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kiziukiewicz T., Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiazania cz. II, Ekspert, Wrocław, 2011
  2. Kiziukiewicz T., Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacja kosztów2
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych6
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych6
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych2
T-L-5Zaliczenie materiału2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rachunek kosztów budżetowanych - istota i zakres1
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych1
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów1
T-W-4Etapy budżetowania1
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych2
T-W-6Budowa budżetów finansowych2
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych65
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych37
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/5_W01Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-W-1Rachunek kosztów budżetowanych - istota i zakres
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów przyszłościowych.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów przyszłościowych.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/5_W02Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania
C-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-W-3Rodzaje budżetów kosztów
T-W-4Etapy budżetowania
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych
T-W-6Budowa budżetów finansowych
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna etapów budżetowania oraz rodzajów budżetów.
3,0Student zna wybiórczo etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
3,5Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
4,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów oraz ich charakterystykę.
4,5Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji.
5,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji i weryfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/5_U01Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wskazać metody ich wyznaczania.
5,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wyznaczyć ich poziom na podstawie właściwych metod i podać przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/5_U02Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania
C-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-W-3Rodzaje budżetów kosztów
T-W-4Etapy budżetowania
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych
T-W-6Budowa budżetów finansowych
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzać budżetów operacyjnych i budżetów finansowych.
3,0Student potrafi sporządzić niektóre budżety operacyjne.
3,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne.
4,0Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i wybrane budżety finansowe.
4,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.
5,0Student potrafi sporządzić i analizować podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/5_K02Student posiada zdolność pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/5_K03Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-W-1Rachunek kosztów budżetowanych - istota i zakres
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów
T-W-4Etapy budżetowania
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych
T-W-6Budowa budżetów finansowych
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.