Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Ekonomika środowiska

Sylabus przedmiotu Bazy danych - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera i obsługi programów MS WORD, MS EXCEL oraz znajomość podstawowych zagadnień dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami tworzenia baz danych i działania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obsługa i konfiguracja MS Access1
T-L-2Tworzenie tabel w MS Access, operacje na rekordach2
T-L-3Projektowanie i obsługa formularzy1
T-L-4Definiowanie relacji między tabelami, podformularze1
T-L-5Kwerendy i filtrowanie danych1
T-L-6Tworzenie raportów1
T-L-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych1
T-L-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3Dokończenie projektów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych24
A-L-4Prezentacja baz danych - zaliczenie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda programowana / z użyciem komputera
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu bazy danych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze na temat tworzenia i wykorzystania baz danych.
E_2A_W06S2A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
E_2A_U17S2A_U03, S2A_U09, S2A_U10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze na temat tworzenia i wykorzystania baz danych.
2,0Student nie zna podstawowych zasad projektowania i budowy baz danych.
3,0Student zna większość elementów budowy baz danych i ma problemy z określeniem zasad projektowania.
3,5Student zna podstawowe elementów budowy baz danych i ma niewielkie problemy z określeniem zasad projektowania.
4,0Student zna podstawowe elementów budowy baz danych i ich relacje i ma niewielkie problemy z określeniem zasad projektowania.
4,5Student zna elementów budowy baz danych i ich relacje, określa dobrze zasady projektowania.
5,0Student zna elementów budowy baz danych i ich relacje, określa bardzo dobrze zasady projektowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z z zasadami projektowania baz danych
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.

Literatura podstawowa

  1. Kowalski P., Podstawowe zagadnienia baz danych i procesów przetwarzania, Mikom, Warszawa, 2005
  2. Mendrala D., Szeliga M., Access 2007 PL. Kurs, Helion, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ullman J.D., Podstawowy wykład z baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  2. Unsworth A., Access 2007 PL. Seria praktyk, Helion, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obsługa i konfiguracja MS Access1
T-L-2Tworzenie tabel w MS Access, operacje na rekordach2
T-L-3Projektowanie i obsługa formularzy1
T-L-4Definiowanie relacji między tabelami, podformularze1
T-L-5Kwerendy i filtrowanie danych1
T-L-6Tworzenie raportów1
T-L-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych1
T-L-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3Dokończenie projektów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych24
A-L-4Prezentacja baz danych - zaliczenie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze na temat tworzenia i wykorzystania baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami tworzenia baz danych i działania
Treści programoweT-L-1Obsługa i konfiguracja MS Access
T-L-2Tworzenie tabel w MS Access, operacje na rekordach
T-L-3Projektowanie i obsługa formularzy
T-L-4Definiowanie relacji między tabelami, podformularze
T-L-5Kwerendy i filtrowanie danych
T-L-6Tworzenie raportów
T-L-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych
T-L-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / z użyciem komputera
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu bazy danych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad projektowania i budowy baz danych.
3,0Student zna większość elementów budowy baz danych i ma problemy z określeniem zasad projektowania.
3,5Student zna podstawowe elementów budowy baz danych i ma niewielkie problemy z określeniem zasad projektowania.
4,0Student zna podstawowe elementów budowy baz danych i ich relacje i ma niewielkie problemy z określeniem zasad projektowania.
4,5Student zna elementów budowy baz danych i ich relacje, określa dobrze zasady projektowania.
5,0Student zna elementów budowy baz danych i ich relacje, określa bardzo dobrze zasady projektowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii teleinformatycznych (ICT)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami tworzenia baz danych i działania
Treści programoweT-L-1Obsługa i konfiguracja MS Access
T-L-2Tworzenie tabel w MS Access, operacje na rekordach
T-L-3Projektowanie i obsługa formularzy
T-L-4Definiowanie relacji między tabelami, podformularze
T-L-5Kwerendy i filtrowanie danych
T-L-6Tworzenie raportów
T-L-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych
T-L-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / z użyciem komputera
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu bazy danych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z z zasadami projektowania baz danych
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.