Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Teoria państwa i społeczeństwa obywatelskiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria państwa i społeczeństwa obywatelskiego | ||
Specjalność | Ekonomia społeczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość kluczowych momentów w ewoluowaniu społeczeństw |
C-2 | Znajomość roli aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw. |
C-3 | Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prawa człowieka w państwie. Państwo a instytucje demokracji bezpośredniej i pośredniej. | 2 |
T-A-2 | Współczesne społeczeństwa europejskie. Istota i geneza społeczeństwa obywatelskiego. Cele i założenia | 2 |
T-A-3 | Inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce | 2 |
T-A-4 | Jakość społeczeństwa obywatelskiego w krajach wysokorozwiniętych. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i funkcje państwa. Państwo a obywatel. | 2 |
T-W-2 | Państwo a gospodarka. Struktura państwa. Państwo w cywilizacyjnym rozwoju społeczeństw | 2 |
T-W-3 | Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Przejawy i elementy społeczeństwa obywatelskiego | 3 |
T-W-4 | Indeks społeczeństwa obywatelskiego. Jakość społeczeństwa obywatelskiego w Polsce | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 9 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach niezbędne do przygotowania studium przypadku | 3 |
A-A-3 | Przejrzenie i przeczytanie literatury niezbędnej do przygotowania studium przypadku | 5 |
A-A-4 | Opracowanie studium przypadku | 5 |
A-A-5 | Przygotowanie do kolokwium cząstkowego | 4 |
A-A-6 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolejnych wykładów | 9 |
A-W-3 | Bieżące analizowanie przejawów społeczeństwa obywatelskiego w Polsce poprzez przegląd prasy | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 2 |
A-W-5 | zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład konwersatoryjny, |
M-3 | Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach prowadzonych zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/2_W01 Znajomość etapów rozwoju społeczeństw i świadomość znaczenia partycypacji obywatelskiej | E_1A_W02, E_1A_W13 | S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_D3/2_W02 Ma wiedzę dotyczącą rolii aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw | E_1A_W03, E_1A_W04 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/2_U01 Potrafi analizować i wskazywać deteminanty rozwoju społeczeństwa obywatelskiego | E_1A_U01, E_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_D3/2_U02 Potrafi identyfikować inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego | E_1A_U01, E_1A_U02 | S1A_U01, S1A_U02 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/2_K01 Wysoka świadomość obywatelska | E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K09, E_1A_K10 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/2_W01 Znajomość etapów rozwoju społeczeństw i świadomość znaczenia partycypacji obywatelskiej | 2,0 | Nie zna podstawowych etapów w ewoluowaniu społeczeństw |
3,0 | Zna podstawowe etapy w ewoluowaniu społeczeństw i ma wiedzę na temat społeczeństwa obywatelskiego | |
3,5 | Zna podstawowe etapy w ewoluowaniu społeczeństw i ma wiedzę na temat społeczeństwa obywatelskiego. Ma wiedzę dotyczącą partycypacji obywatelskiej | |
4,0 | Ma wiedzę poszerzoną na temat państwa, jego funkcji i struktury, genezy i przejawów społeczeństwa obywatelskiego społeczeństwa obywatelskiego | |
4,5 | Ma wiedzę pogłębioną na temat podmiotów wspierających ekonomię społeczną | |
5,0 | Ma wiedzę pogłębioną na temat podmiotów wspierających ekonomię społeczną i znają ich odpowiedniki z rzeczywistości gospodarczej | |
E_1A_D3/2_W02 Ma wiedzę dotyczącą rolii aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw | 2,0 | Nie ma wiedzy na temat lokalnej społeczności |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat społeczności lokalnej | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności | |
4,0 | Ma wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności oraz wie jaką rolę pełni ona w rozwoju społeczeństw | |
4,5 | Ma wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności oraz wie jaką rolę pełni ona w rozwoju społeczeństw. Zna istotę i komponenty społeczeństwa obywatelskiego. Wykazuje zainteresowanie tematyka przedmiotu wykraczajacą poza treści programowe | |
5,0 | Ma wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności oraz wie jaką rolę pełni ona w rozwoju społeczeństw. Zna istotę i komponenty społeczeństwa obywatelskiego. Ma wiedzę dotyczącą rzeczywistosci gospodarczej. Wykazuje znajomość tematyki przedmiotu wykraczajacą poza treści programowe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/2_U01 Potrafi analizować i wskazywać deteminanty rozwoju społeczeństwa obywatelskiego | 2,0 | Nie potrafi wskazać czynników determinujących rozwój społeczeństwa obywatelskiego |
3,0 | Potrafi wskazać czynniki determinujące rozwój społeczeństwa obywatelskiego | |
3,5 | Potrafi wskazać i ocenić rolę czynników determinujących rozwój społeczeństwa obywatelskiego | |
4,0 | Potrafi wykorzystać koncepcję społeczeństwa obywatelskiego, do określenia jego jakości w Polsce | |
4,5 | Potrafi wykorzystać koncepcję społeczeństwa obywatelskiego do określenia jego jakości w Polsce i wskazania jego głównych barier rozwoju | |
5,0 | Potrafi wykorzystać koncepcję społeczeństwa obywatelskiego do określenia jego jakości w Polsce i wskazania głównych barier rozwoju oraz nakreślać możliwe rozwiazania | |
E_1A_D3/2_U02 Potrafi identyfikować inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego | 2,0 | Nie potrafi wskazać inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce |
3,0 | Potrafi wskazać kilka inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce | |
3,5 | Potrafi wskazać kilka inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i je scharakteryzować | |
4,0 | Potrafi nakreślić rolę państwa i porównać ją z rolą aktywności lokalnych społeczności w ewoluowaniu społeczeństwa obywatelskiego | |
4,5 | Posiada umiejętność analizowania stanu i jakości społeczeństwa obywatelskiego w różnych krajach | |
5,0 | Posiada umiejętność analizowania stanu i jakości społeczeństwa obywatelskiego w różnych krajach oraz interpretowania stosowanych instrumentów jego budowania i pomiaru |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/2_K01 Wysoka świadomość obywatelska | 2,0 | Student nie potrafi prowadzić dialogu, ani współpracować z innymi członkami grupy |
3,0 | Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma nikłą świadomość roli postawy obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego | |
3,5 | Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma dostateczną świadomość roli postawy obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego | |
4,0 | Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę partycypacji obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego | |
4,5 | Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę partycypacji obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego, potrafi dyskutować na temat przejawów społeczeństwa obywatelskiego oraz barier w jego rozwoju | |
5,0 | Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę postawy obywatelskiej w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i jego wpływu na kształtowanie gospodarki opartej na wiedzy, potrafi merytorycznie dyskutować na temat przejawów oraz stanu społeczeństwa obywatelskiego w Polsce |
Literatura podstawowa
- Herbst J., Oblicza społeczeństwa obywatelskiego, Ośrodek Badania Aktywności Lokalnej przy Stowarzyszeniu ASOCJACJE, Warszawa, 2005
- Kozyr-Kowalski S, Socjologia, społeczeństwo obywatelskie i państwo, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2004
- Oniszczuk J. (red.), Współczesne państwo w teorii i praktyce, SGH, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Frączak P., Lokalne społeczeństwa obywatelskie – mapy aktywności, Ośrodek Badania Aktywności Lokalnej przy Stowarzyszeniu ASOCJACJE, Warszawa, 2004
- Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na lata 2009-2015, MPiPS, Warszawa, 2008