Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Wieloaspektowe projektowanie form przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wieloaspektowe projektowanie form przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Renski <Grzegorz.Renski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 13,0 | ECTS (formy) | 13,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie pierwszego roku studiów kursu Wzornictwa. Dobra znajomość posługiwania się programami graficznymi 2D oraz podstawowa wiedza z zakresu oprogramowania 3D. Ukończenie kursu ergonomii i metodyki projektowania dla studentów I roku lub kursów podstaw projektowania spełniających minima programowe dla kierunku wzornictwo na innych uczelniach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy kwalifikacji, które niezbędne są w celu podjęcie pracy zawodowej w interdyscyplinarnym zespole projektowym, dzięki nabyciu wiedzy i umiejętności w projektowaniu szeroko rozumianych produktów rynkowych bez ograniczeń co do branży. |
C-2 | W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich technik produkcyjnych i materiałów. |
C-3 | Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznycch i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową. |
C-4 | Celem kursu jest wyrobienie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia. | 30 |
T-P-2 | Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Ćwiczenia Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów. | 30 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów. | 60 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia. | 60 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie się słuchaczy do zajęć | 30 |
A-P-2 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-3 | Wykonanie projektów, stanowiących tematy ćwiczeń dydaktycznych, przewidzianych do realizacji w kolejnych semestrach. | 15 |
A-P-4 | Wykonanie prezentacji planszowej, cyfrowej oraz ewentualnie modeli, makiet czy prototypów projektów przewidzianych do realizacji w kolejnym semestrze. | 15 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie się słuchaczy do zajęć | 30 |
A-P-2 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-3 | Wykonanie projektów, stanowiących tematy ćwiczeń dydaktycznych, przewidzianych do realizacji w kolejnych semestrach. | 30 |
A-P-4 | Wykonanie prezentacji planszowej, cyfrowej oraz ewentualnie modeli, makiet czy prototypów projektów przewidzianych do realizacji w kolejnym semestrze. | 30 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie się słuchaczy do zajęć | 30 |
A-P-2 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-3 | Wykonanie projektów, stanowiących tematy ćwiczeń dydaktycznych, przewidzianych do realizacji w kolejnych semestrach. | 45 |
A-P-4 | Wykonanie prezentacji planszowej, cyfrowej oraz ewentualnie modeli, makiet czy prototypów projektów przewidzianych do realizacji w kolejnym semestrze. | 45 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podstawową metodą nauczania jest symulacyjna gra dydaktyczna odtwarzająca relacje manager produktu – projektant w procesie projektowania wzorniczego produktów. Wykład informacyjny, prelekcja uzupełniona pokazem slajdów, klasyczna metoda problemowa w której słuchacze realizują główne etapy procesu projektowego takie jak zbiór informacji i jej analiza krytyczna, postawienie problemu do rozwiązania, generowanie zbioru możliwych rozwiązań, szczegółowe opracowanie optymalnego rozwiązania. |
M-2 | Korekta projektowa |
M-3 | Wykład informacyjny |
M-4 | Pokaz |
M-5 | Pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Podstawą oceny jest merytoryczne rozwiązanie zadań wyznaczonych na dany semestr, umiejętności prezentacji 2D oraz modelowania. Każde zadanie dydaktyczne przeznaczone do wykonania w danym semestrze oceniane jest oddzielnie. Dodatkowym kryterium jest frekwencja na zajęciach, predyspozycje zawodowe oraz znajomość podstawowej literatury. Podstawę do zaliczenia semestru stanowi systematyczna praca, terminowe wykonywanie kolejnych działań, stan zaawansowania projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze formatu B1. Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość wzorniczą (w tym wieloaspektowość) opracowania, stopień oryginalności, prezentacja słowna projektu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności współpracy z własnym środowiskiem zawodowym jak i gospodarczym. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C3_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | Wz_1A_W01 | A1_W10 | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_C3_W02 zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki | Wz_1A_W04 | A1_W13 | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C3_U01 umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu | Wz_1A_U04 | A1_U16, A1_U17 | C-2 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C3_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | Wz_1A_K01 | A1_K01, A1_K02 | C-3 | T-P-1 | M-1 | S-2 |
Wz_1A_C3_K02 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie | Wz_1A_K05 | A1_K05 | C-4 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C3_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | 2,0 | Student nie zrealizował w swoim projekcie głównych celów jakie zawarte zostały w temacie zadania. Projekt nie zawiera żadnych cech innowacyjności tak w zakresie użytkowym jak i estetycznym. |
3,0 | Student pobieżnie zrealizował w swoim projekcie główne cele zadania dydaktycznego w jednym z zakresów, funkcjonalnym lub estetycznym. | |
3,5 | Student pobieżnie zrealizował w swoim projekcie jedynie główne cele zadania dydaktycznego w aspekcie funkcjonalnym i estetycznym. | |
4,0 | Student w zadowalającym stopniu odpowiedział w swoim projekcie na wszystkie użytkowe i estetyczne cele zadania, tworząc prezentację graficzną, która nadaje się do publikacji. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż zadowalającym odpowiedział w swoim projekcie na wszystkie użytkowe i estetyczne cele zadania dydaktycznego, a przedstawione rozwiązanie pozbawione jest poważniejszych błędów merytorycznych. | |
5,0 | Student w swoim projekcie zaprezentował spójne i optymalne z punktu widzenia użytkowego i estetycznego rozwiązanie zadania dydaktycznego, mogące stanowić nową propozycję rynkową. | |
Wz_1A_C3_W02 zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki | 2,0 | Student w swoim projekcie nie potrafi nawet w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzy z zakresu technologii wytwarzania produktów przemysłowych oraz wiedzy w ich konstruowaniu. |
3,0 | Student w swoim projekcie wykazuje elementarną wiedzę z jednego z zakresów, konstruowania lub z zakresu technologi wytwarzania produktów przemysłowych. | |
3,5 | Student w swiom projekcie wykazał jedynie podstawową wiedzę z zakresu technologii wytwarzania oraz konstruowania produktów przemysłowych. | |
4,0 | Student w zadowalającym stopniu realizując swój projekt wykazał się wiedzą i umiejętnościami w zakresie konstruowania i metod wytwarzania produktów przemysłowych, a jego propozycja rozwiązania zadania dydaktycznego nadaje się do publikacji. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż zadowalającym wykazał się w swoim projekcie wiedzą i umiejętnościami w zakresie konstruowania oraz metod produkcji produktow przemysłowych. | |
5,0 | Student w swoim projekcie zawarł cechy innowacyjności w zakresie konstrukcji i technologii wytwarzania będące istotną propozycją rynkową. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C3_U01 umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych umiejętności w zakresie wyboru optymalnej techniki wytwarzania oraz walorów estetycznych projektowanego produktu. |
3,0 | Student wykazuje minimalne umiejętności w jednym z dwu aspektów; doboru optymalnej techniki wytwarzania lub estetycznych walorów projektowanego produktu. | |
3,5 | Student wykazuje minimalne umiejętności dotyczące doboru optymalnej techniki wytwarzania oraz estetycznych walorów projektowanego produktu. | |
4,0 | Student posiada wystarczające umiejętności w dziedzinie technologii produkcji tak aby uzyskać pożądaną, odpowiednią formę produktu. | |
4,5 | Student posiada umiejętności tworzenie oryginalnej pod względem estetycznym formy produktu stosując nietypowe rozwiązania technologiczne. | |
5,0 | Posiada umiejętności z zakresu technologii i materiałoznawstwa umożliwiające mu zaproponowanie nowatorskiego rozwiązania formalnego, będącego konkurencyjną propozycją rynkową. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C3_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | 2,0 | Nie wykazuje zainteresowań informacjami gospodarczymi czy kulturowymi co przenosi się na brak samodzielności na polu zawodowym. |
3,0 | Wykazuje niewielką świadomość zagadnień gospodarczych i kulturowych oraz słabą samodzielność dotyczącą wiedzy i umiejętności zawodowych. | |
3,5 | Wykazuje świadomość relacji pomiędzy wiedzą z zakresu gospodarki, socjologi i kultury a własną działalnością projektową. | |
4,0 | Wykazuje wystarczający, odpowiedni poziom wiedzy o gospodarce, socjologii i kulturze aby informacje te stanowiły inspirację zawodową. | |
4,5 | Student w sposób ponad przeciętny wykorzystuje informacje gospodarcze, społeczne czy kulturowe do tworzenia własnych wizji projektowych. | |
5,0 | Student w sposób wybitny interesuje się problematyką gospodarczą i kulturową czerpiąc z niej inspirację do tworzenie innowacyjnych propozycji projektowych. | |
Wz_1A_C3_K02 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie | 2,0 | Studen nie wykazuje umiejętności pracy zespołowej, nawiązywania kontaktów środowiskowych dotyczących zagadnień projektowych oraz prezentowania dokonań własnych lub zespołowych przy użyciu standardowych technik przekazu. |
3,0 | Student wykazuje minimalne kompetencje w stosowaniu tylko niektórych narzędzi niezbędnych w komunikowaniu się z własnym, zawodowym środowiskiem. | |
3,5 | Student wykazuje niewystarczające kompetencje w stosowaniu narzędzi i technik niezbędnych w komunikowaniu się ze środowiskiem zawodowym. | |
4,0 | Student w sposób kompetentny wchodzi w relacje swojego środowiska zawodowego. | |
4,5 | Student kompetentnie realizuje zadania własne jak i całej grupy projektowej stosując powszechnie przyjęte technologie przekazu informacji. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje przywódcze w grupie zawodowej, biegle komunikując się ze środowiskiem zawodowym oraz gospodarczym. |
Literatura podstawowa
- Wydział wzornictwa przemysłowego., O wzornictwie przemysłowym, definicje, procedury, korzyści, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział wzornictwa przemysłowego., Warszawa, 2007
- J. Ginalski, M. Liskiewicz, J. Seweryn, Rozwój nowego produktu, Wyd. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział form przemysłowych., Kraków, 1994
- R. Guidot „Design 1940-1990. Wzornictwo i projektowanie. Wyd. Arkady, Warszawa, 1998. 2+3D, kwartalnik sztuk projektowych. Wyd. Rzecz Piękna, Kraków., „Design 1940-1990. Wzornictwo i projektowanie., Arkady, Warszawa, kwartalnik sztuk projektowych, Warszawa, 1998
- E. de Bono, Naucz się myśleć kreatywnie, Wydawnictwo Prima, Warszawa, 1998
- Lakshim Bhaskaran, Design XX Wieku - Główne nurty i style we współczesnym designie, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa, 2007
- Zespół redakcyjny, VOX DESIGN, Vox Industrie S. A., Janikowo, 2006, Kwartalnik
- Zespół redakcyjny, www.stylepark.com, Stylepark AG, Niemcy, Frankfurt/Main, strona internetowa
Literatura dodatkowa
- B.Hollins, S.Pugh "Successful Product Design. What to do and when". Wyd. Butterworths 1990., "Successful Product Design. What to do and when"., Butterworths, 1990
- R. Guidot, Design 1940 - 1990. Wzornictwo i projektowanie, Arkady, Warszawa, 1998
- M. Baxter, Product design, Chapman & Hall, London, 1995