Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wieloaspektowe projektowanie form przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wieloaspektowe projektowanie form przemysłowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Renski <Grzegorz.Renski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 13,0 ECTS (formy) 13,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 60 4,01,00zaliczenie
projektyP4 60 4,01,00zaliczenie
projektyP5 60 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie pierwszego roku studiów kursu Wzornictwa. Dobra znajomość posługiwania się programami graficznymi 2D oraz podstawowa wiedza z zakresu oprogramowania 3D. Ukończenie kursu ergonomii i metodyki projektowania dla studentów I roku lub kursów podstaw projektowania spełniających minima programowe dla kierunku wzornictwo na innych uczelniach.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy kwalifikacji, które niezbędne są w celu podjęcie pracy zawodowej w interdyscyplinarnym zespole projektowym, dzięki nabyciu wiedzy i umiejętności w projektowaniu szeroko rozumianych produktów rynkowych bez ograniczeń co do branży.
C-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich technik produkcyjnych i materiałów.
C-3Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznycch i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową.
C-4Celem kursu jest wyrobienie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia.30
T-P-2Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Ćwiczenia Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów.30
60
projekty
T-P-1Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów.60
60
projekty
T-P-1Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia.60
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie się słuchaczy do zajęć30
A-P-2Aktywne uczestnictwo w zajęciach60
A-P-3Wykonanie projektów, stanowiących tematy ćwiczeń dydaktycznych, przewidzianych do realizacji w kolejnych semestrach.15
A-P-4Wykonanie prezentacji planszowej, cyfrowej oraz ewentualnie modeli, makiet czy prototypów projektów przewidzianych do realizacji w kolejnym semestrze.15
120
projekty
A-P-1Przygotowanie się słuchaczy do zajęć30
A-P-2Aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-P-3Wykonanie projektów, stanowiących tematy ćwiczeń dydaktycznych, przewidzianych do realizacji w kolejnych semestrach.30
A-P-4Wykonanie prezentacji planszowej, cyfrowej oraz ewentualnie modeli, makiet czy prototypów projektów przewidzianych do realizacji w kolejnym semestrze.30
120
projekty
A-P-1Przygotowanie się słuchaczy do zajęć30
A-P-2Aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-P-3Wykonanie projektów, stanowiących tematy ćwiczeń dydaktycznych, przewidzianych do realizacji w kolejnych semestrach.45
A-P-4Wykonanie prezentacji planszowej, cyfrowej oraz ewentualnie modeli, makiet czy prototypów projektów przewidzianych do realizacji w kolejnym semestrze.45
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podstawową metodą nauczania jest symulacyjna gra dydaktyczna odtwarzająca relacje manager produktu – projektant w procesie projektowania wzorniczego produktów. Wykład informacyjny, prelekcja uzupełniona pokazem slajdów, klasyczna metoda problemowa w której słuchacze realizują główne etapy procesu projektowego takie jak zbiór informacji i jej analiza krytyczna, postawienie problemu do rozwiązania, generowanie zbioru możliwych rozwiązań, szczegółowe opracowanie optymalnego rozwiązania.
M-2Korekta projektowa
M-3Wykład informacyjny
M-4Pokaz
M-5Pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podstawą oceny jest merytoryczne rozwiązanie zadań wyznaczonych na dany semestr, umiejętności prezentacji 2D oraz modelowania. Każde zadanie dydaktyczne przeznaczone do wykonania w danym semestrze oceniane jest oddzielnie. Dodatkowym kryterium jest frekwencja na zajęciach, predyspozycje zawodowe oraz znajomość podstawowej literatury. Podstawę do zaliczenia semestru stanowi systematyczna praca, terminowe wykonywanie kolejnych działań, stan zaawansowania projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze formatu B1. Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość wzorniczą (w tym wieloaspektowość) opracowania, stopień oryginalności, prezentacja słowna projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności współpracy z własnym środowiskiem zawodowym jak i gospodarczym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C3_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Wz_1A_W01A1_W10C-1T-P-1, T-P-1M-1S-1
Wz_1A_C3_W02
zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
Wz_1A_W04A1_W13C-1T-P-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C3_U01
umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Wz_1A_U04A1_U16, A1_U17C-2T-P-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C3_K01
interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Wz_1A_K01A1_K01, A1_K02C-3T-P-1M-1S-2
Wz_1A_C3_K02
posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie
Wz_1A_K05A1_K05C-4T-P-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C3_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
2,0Student nie zrealizował w swoim projekcie głównych celów jakie zawarte zostały w temacie zadania. Projekt nie zawiera żadnych cech innowacyjności tak w zakresie użytkowym jak i estetycznym.
3,0Student pobieżnie zrealizował w swoim projekcie główne cele zadania dydaktycznego w jednym z zakresów, funkcjonalnym lub estetycznym.
3,5Student pobieżnie zrealizował w swoim projekcie jedynie główne cele zadania dydaktycznego w aspekcie funkcjonalnym i estetycznym.
4,0Student w zadowalającym stopniu odpowiedział w swoim projekcie na wszystkie użytkowe i estetyczne cele zadania, tworząc prezentację graficzną, która nadaje się do publikacji.
4,5Student w stopniu więcej niż zadowalającym odpowiedział w swoim projekcie na wszystkie użytkowe i estetyczne cele zadania dydaktycznego, a przedstawione rozwiązanie pozbawione jest poważniejszych błędów merytorycznych.
5,0Student w swoim projekcie zaprezentował spójne i optymalne z punktu widzenia użytkowego i estetycznego rozwiązanie zadania dydaktycznego, mogące stanowić nową propozycję rynkową.
Wz_1A_C3_W02
zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
2,0Student w swoim projekcie nie potrafi nawet w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzy z zakresu technologii wytwarzania produktów przemysłowych oraz wiedzy w ich konstruowaniu.
3,0Student w swoim projekcie wykazuje elementarną wiedzę z jednego z zakresów, konstruowania lub z zakresu technologi wytwarzania produktów przemysłowych.
3,5Student w swiom projekcie wykazał jedynie podstawową wiedzę z zakresu technologii wytwarzania oraz konstruowania produktów przemysłowych.
4,0Student w zadowalającym stopniu realizując swój projekt wykazał się wiedzą i umiejętnościami w zakresie konstruowania i metod wytwarzania produktów przemysłowych, a jego propozycja rozwiązania zadania dydaktycznego nadaje się do publikacji.
4,5Student w stopniu więcej niż zadowalającym wykazał się w swoim projekcie wiedzą i umiejętnościami w zakresie konstruowania oraz metod produkcji produktow przemysłowych.
5,0Student w swoim projekcie zawarł cechy innowacyjności w zakresie konstrukcji i technologii wytwarzania będące istotną propozycją rynkową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C3_U01
umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
2,0Student nie wykazuje żadnych umiejętności w zakresie wyboru optymalnej techniki wytwarzania oraz walorów estetycznych projektowanego produktu.
3,0Student wykazuje minimalne umiejętności w jednym z dwu aspektów; doboru optymalnej techniki wytwarzania lub estetycznych walorów projektowanego produktu.
3,5Student wykazuje minimalne umiejętności dotyczące doboru optymalnej techniki wytwarzania oraz estetycznych walorów projektowanego produktu.
4,0Student posiada wystarczające umiejętności w dziedzinie technologii produkcji tak aby uzyskać pożądaną, odpowiednią formę produktu.
4,5Student posiada umiejętności tworzenie oryginalnej pod względem estetycznym formy produktu stosując nietypowe rozwiązania technologiczne.
5,0Posiada umiejętności z zakresu technologii i materiałoznawstwa umożliwiające mu zaproponowanie nowatorskiego rozwiązania formalnego, będącego konkurencyjną propozycją rynkową.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C3_K01
interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
2,0Nie wykazuje zainteresowań informacjami gospodarczymi czy kulturowymi co przenosi się na brak samodzielności na polu zawodowym.
3,0Wykazuje niewielką świadomość zagadnień gospodarczych i kulturowych oraz słabą samodzielność dotyczącą wiedzy i umiejętności zawodowych.
3,5Wykazuje świadomość relacji pomiędzy wiedzą z zakresu gospodarki, socjologi i kultury a własną działalnością projektową.
4,0Wykazuje wystarczający, odpowiedni poziom wiedzy o gospodarce, socjologii i kulturze aby informacje te stanowiły inspirację zawodową.
4,5Student w sposób ponad przeciętny wykorzystuje informacje gospodarcze, społeczne czy kulturowe do tworzenia własnych wizji projektowych.
5,0Student w sposób wybitny interesuje się problematyką gospodarczą i kulturową czerpiąc z niej inspirację do tworzenie innowacyjnych propozycji projektowych.
Wz_1A_C3_K02
posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie
2,0Studen nie wykazuje umiejętności pracy zespołowej, nawiązywania kontaktów środowiskowych dotyczących zagadnień projektowych oraz prezentowania dokonań własnych lub zespołowych przy użyciu standardowych technik przekazu.
3,0Student wykazuje minimalne kompetencje w stosowaniu tylko niektórych narzędzi niezbędnych w komunikowaniu się z własnym, zawodowym środowiskiem.
3,5Student wykazuje niewystarczające kompetencje w stosowaniu narzędzi i technik niezbędnych w komunikowaniu się ze środowiskiem zawodowym.
4,0Student w sposób kompetentny wchodzi w relacje swojego środowiska zawodowego.
4,5Student kompetentnie realizuje zadania własne jak i całej grupy projektowej stosując powszechnie przyjęte technologie przekazu informacji.
5,0Student wykazuje kompetencje przywódcze w grupie zawodowej, biegle komunikując się ze środowiskiem zawodowym oraz gospodarczym.

Literatura podstawowa

  1. Wydział wzornictwa przemysłowego., O wzornictwie przemysłowym, definicje, procedury, korzyści, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział wzornictwa przemysłowego., Warszawa, 2007
  2. J. Ginalski, M. Liskiewicz, J. Seweryn, Rozwój nowego produktu, Wyd. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział form przemysłowych., Kraków, 1994
  3. R. Guidot „Design 1940-1990. Wzornictwo i projektowanie. Wyd. Arkady, Warszawa, 1998. 2+3D, kwartalnik sztuk projektowych. Wyd. Rzecz Piękna, Kraków., „Design 1940-1990. Wzornictwo i projektowanie., Arkady, Warszawa, kwartalnik sztuk projektowych, Warszawa, 1998
  4. E. de Bono, Naucz się myśleć kreatywnie, Wydawnictwo Prima, Warszawa, 1998
  5. Lakshim Bhaskaran, Design XX Wieku - Główne nurty i style we współczesnym designie, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa, 2007
  6. Zespół redakcyjny, VOX DESIGN, Vox Industrie S. A., Janikowo, 2006, Kwartalnik
  7. Zespół redakcyjny, www.stylepark.com, Stylepark AG, Niemcy, Frankfurt/Main, strona internetowa

Literatura dodatkowa

  1. B.Hollins, S.Pugh "Successful Product Design. What to do and when". Wyd. Butterworths 1990., "Successful Product Design. What to do and when"., Butterworths, 1990
  2. R. Guidot, Design 1940 - 1990. Wzornictwo i projektowanie, Arkady, Warszawa, 1998
  3. M. Baxter, Product design, Chapman & Hall, London, 1995

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia.30
T-P-2Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Ćwiczenia Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów.30
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów.60
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia.60
60

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie się słuchaczy do zajęć30
A-P-2Aktywne uczestnictwo w zajęciach60
A-P-3Wykonanie projektów, stanowiących tematy ćwiczeń dydaktycznych, przewidzianych do realizacji w kolejnych semestrach.15
A-P-4Wykonanie prezentacji planszowej, cyfrowej oraz ewentualnie modeli, makiet czy prototypów projektów przewidzianych do realizacji w kolejnym semestrze.15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie się słuchaczy do zajęć30
A-P-2Aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-P-3Wykonanie projektów, stanowiących tematy ćwiczeń dydaktycznych, przewidzianych do realizacji w kolejnych semestrach.30
A-P-4Wykonanie prezentacji planszowej, cyfrowej oraz ewentualnie modeli, makiet czy prototypów projektów przewidzianych do realizacji w kolejnym semestrze.30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie się słuchaczy do zajęć30
A-P-2Aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-P-3Wykonanie projektów, stanowiących tematy ćwiczeń dydaktycznych, przewidzianych do realizacji w kolejnych semestrach.45
A-P-4Wykonanie prezentacji planszowej, cyfrowej oraz ewentualnie modeli, makiet czy prototypów projektów przewidzianych do realizacji w kolejnym semestrze.45
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C3_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy kwalifikacji, które niezbędne są w celu podjęcie pracy zawodowej w interdyscyplinarnym zespole projektowym, dzięki nabyciu wiedzy i umiejętności w projektowaniu szeroko rozumianych produktów rynkowych bez ograniczeń co do branży.
Treści programoweT-P-1Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów.
T-P-1Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest symulacyjna gra dydaktyczna odtwarzająca relacje manager produktu – projektant w procesie projektowania wzorniczego produktów. Wykład informacyjny, prelekcja uzupełniona pokazem slajdów, klasyczna metoda problemowa w której słuchacze realizują główne etapy procesu projektowego takie jak zbiór informacji i jej analiza krytyczna, postawienie problemu do rozwiązania, generowanie zbioru możliwych rozwiązań, szczegółowe opracowanie optymalnego rozwiązania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawą oceny jest merytoryczne rozwiązanie zadań wyznaczonych na dany semestr, umiejętności prezentacji 2D oraz modelowania. Każde zadanie dydaktyczne przeznaczone do wykonania w danym semestrze oceniane jest oddzielnie. Dodatkowym kryterium jest frekwencja na zajęciach, predyspozycje zawodowe oraz znajomość podstawowej literatury. Podstawę do zaliczenia semestru stanowi systematyczna praca, terminowe wykonywanie kolejnych działań, stan zaawansowania projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze formatu B1. Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość wzorniczą (w tym wieloaspektowość) opracowania, stopień oryginalności, prezentacja słowna projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zrealizował w swoim projekcie głównych celów jakie zawarte zostały w temacie zadania. Projekt nie zawiera żadnych cech innowacyjności tak w zakresie użytkowym jak i estetycznym.
3,0Student pobieżnie zrealizował w swoim projekcie główne cele zadania dydaktycznego w jednym z zakresów, funkcjonalnym lub estetycznym.
3,5Student pobieżnie zrealizował w swoim projekcie jedynie główne cele zadania dydaktycznego w aspekcie funkcjonalnym i estetycznym.
4,0Student w zadowalającym stopniu odpowiedział w swoim projekcie na wszystkie użytkowe i estetyczne cele zadania, tworząc prezentację graficzną, która nadaje się do publikacji.
4,5Student w stopniu więcej niż zadowalającym odpowiedział w swoim projekcie na wszystkie użytkowe i estetyczne cele zadania dydaktycznego, a przedstawione rozwiązanie pozbawione jest poważniejszych błędów merytorycznych.
5,0Student w swoim projekcie zaprezentował spójne i optymalne z punktu widzenia użytkowego i estetycznego rozwiązanie zadania dydaktycznego, mogące stanowić nową propozycję rynkową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C3_W02zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W04ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny i zna w stopniu ogólnym psychofizyczne uwarunkowania tych relacji; zna kluczowe zagadnienia z zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W13zna określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w danej dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy kwalifikacji, które niezbędne są w celu podjęcie pracy zawodowej w interdyscyplinarnym zespole projektowym, dzięki nabyciu wiedzy i umiejętności w projektowaniu szeroko rozumianych produktów rynkowych bez ograniczeń co do branży.
Treści programoweT-P-1Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów.
T-P-1Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest symulacyjna gra dydaktyczna odtwarzająca relacje manager produktu – projektant w procesie projektowania wzorniczego produktów. Wykład informacyjny, prelekcja uzupełniona pokazem slajdów, klasyczna metoda problemowa w której słuchacze realizują główne etapy procesu projektowego takie jak zbiór informacji i jej analiza krytyczna, postawienie problemu do rozwiązania, generowanie zbioru możliwych rozwiązań, szczegółowe opracowanie optymalnego rozwiązania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawą oceny jest merytoryczne rozwiązanie zadań wyznaczonych na dany semestr, umiejętności prezentacji 2D oraz modelowania. Każde zadanie dydaktyczne przeznaczone do wykonania w danym semestrze oceniane jest oddzielnie. Dodatkowym kryterium jest frekwencja na zajęciach, predyspozycje zawodowe oraz znajomość podstawowej literatury. Podstawę do zaliczenia semestru stanowi systematyczna praca, terminowe wykonywanie kolejnych działań, stan zaawansowania projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze formatu B1. Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość wzorniczą (w tym wieloaspektowość) opracowania, stopień oryginalności, prezentacja słowna projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w swoim projekcie nie potrafi nawet w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzy z zakresu technologii wytwarzania produktów przemysłowych oraz wiedzy w ich konstruowaniu.
3,0Student w swoim projekcie wykazuje elementarną wiedzę z jednego z zakresów, konstruowania lub z zakresu technologi wytwarzania produktów przemysłowych.
3,5Student w swiom projekcie wykazał jedynie podstawową wiedzę z zakresu technologii wytwarzania oraz konstruowania produktów przemysłowych.
4,0Student w zadowalającym stopniu realizując swój projekt wykazał się wiedzą i umiejętnościami w zakresie konstruowania i metod wytwarzania produktów przemysłowych, a jego propozycja rozwiązania zadania dydaktycznego nadaje się do publikacji.
4,5Student w stopniu więcej niż zadowalającym wykazał się w swoim projekcie wiedzą i umiejętnościami w zakresie konstruowania oraz metod produkcji produktow przemysłowych.
5,0Student w swoim projekcie zawarł cechy innowacyjności w zakresie konstrukcji i technologii wytwarzania będące istotną propozycją rynkową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C3_U01umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U04umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U16umie świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych
A1_U17umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie realizacji i projektowania własnych prac artystycznych
Cel przedmiotuC-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich technik produkcyjnych i materiałów.
Treści programoweT-P-1Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia.
T-P-2Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Ćwiczenia Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest symulacyjna gra dydaktyczna odtwarzająca relacje manager produktu – projektant w procesie projektowania wzorniczego produktów. Wykład informacyjny, prelekcja uzupełniona pokazem slajdów, klasyczna metoda problemowa w której słuchacze realizują główne etapy procesu projektowego takie jak zbiór informacji i jej analiza krytyczna, postawienie problemu do rozwiązania, generowanie zbioru możliwych rozwiązań, szczegółowe opracowanie optymalnego rozwiązania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawą oceny jest merytoryczne rozwiązanie zadań wyznaczonych na dany semestr, umiejętności prezentacji 2D oraz modelowania. Każde zadanie dydaktyczne przeznaczone do wykonania w danym semestrze oceniane jest oddzielnie. Dodatkowym kryterium jest frekwencja na zajęciach, predyspozycje zawodowe oraz znajomość podstawowej literatury. Podstawę do zaliczenia semestru stanowi systematyczna praca, terminowe wykonywanie kolejnych działań, stan zaawansowania projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze formatu B1. Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość wzorniczą (w tym wieloaspektowość) opracowania, stopień oryginalności, prezentacja słowna projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych umiejętności w zakresie wyboru optymalnej techniki wytwarzania oraz walorów estetycznych projektowanego produktu.
3,0Student wykazuje minimalne umiejętności w jednym z dwu aspektów; doboru optymalnej techniki wytwarzania lub estetycznych walorów projektowanego produktu.
3,5Student wykazuje minimalne umiejętności dotyczące doboru optymalnej techniki wytwarzania oraz estetycznych walorów projektowanego produktu.
4,0Student posiada wystarczające umiejętności w dziedzinie technologii produkcji tak aby uzyskać pożądaną, odpowiednią formę produktu.
4,5Student posiada umiejętności tworzenie oryginalnej pod względem estetycznym formy produktu stosując nietypowe rozwiązania technologiczne.
5,0Posiada umiejętności z zakresu technologii i materiałoznawstwa umożliwiające mu zaproponowanie nowatorskiego rozwiązania formalnego, będącego konkurencyjną propozycją rynkową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C3_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
A1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-3Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznycch i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową.
Treści programoweT-P-1Wykłady : Tematyka wykładów dotyczy wybranych aspektów nowoczesnego wzornictwa (np. meblarstwo, sprzęt AGD, urządzenia elektroniczne, itp.) Tematyka ta ma zapoznać studentów z głównymi gałęziami produkcji krajowego przemysłu. Ćwiczenia : tematyka ćwiczeń projektowych dotyczy nisko i średnio złożonych urządzeń codziennego użytku, które znane są słuchaczom II i III roku studiów z codziennego doświadczenia.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest symulacyjna gra dydaktyczna odtwarzająca relacje manager produktu – projektant w procesie projektowania wzorniczego produktów. Wykład informacyjny, prelekcja uzupełniona pokazem slajdów, klasyczna metoda problemowa w której słuchacze realizują główne etapy procesu projektowego takie jak zbiór informacji i jej analiza krytyczna, postawienie problemu do rozwiązania, generowanie zbioru możliwych rozwiązań, szczegółowe opracowanie optymalnego rozwiązania.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności współpracy z własnym środowiskiem zawodowym jak i gospodarczym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowań informacjami gospodarczymi czy kulturowymi co przenosi się na brak samodzielności na polu zawodowym.
3,0Wykazuje niewielką świadomość zagadnień gospodarczych i kulturowych oraz słabą samodzielność dotyczącą wiedzy i umiejętności zawodowych.
3,5Wykazuje świadomość relacji pomiędzy wiedzą z zakresu gospodarki, socjologi i kultury a własną działalnością projektową.
4,0Wykazuje wystarczający, odpowiedni poziom wiedzy o gospodarce, socjologii i kulturze aby informacje te stanowiły inspirację zawodową.
4,5Student w sposób ponad przeciętny wykorzystuje informacje gospodarcze, społeczne czy kulturowe do tworzenia własnych wizji projektowych.
5,0Student w sposób wybitny interesuje się problematyką gospodarczą i kulturową czerpiąc z niej inspirację do tworzenie innowacyjnych propozycji projektowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C3_K02posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; posiada umiejętność efektywnego, świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
Cel przedmiotuC-4Celem kursu jest wyrobienie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy.
Treści programoweT-P-1Przedmiotem projektowania są produkty przemysłowe przewidziane do produkcji przez określonego wytwórcę (rzeczywistego lub potencjalnego). Tematy zadań kursowych ustala się w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do branży lub rodzaju produktów. Szczególnie preferowane są tematy wzorniczych konkursów organizowanych przez lokalnych krajowych i globalnych producentów.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest symulacyjna gra dydaktyczna odtwarzająca relacje manager produktu – projektant w procesie projektowania wzorniczego produktów. Wykład informacyjny, prelekcja uzupełniona pokazem slajdów, klasyczna metoda problemowa w której słuchacze realizują główne etapy procesu projektowego takie jak zbiór informacji i jej analiza krytyczna, postawienie problemu do rozwiązania, generowanie zbioru możliwych rozwiązań, szczegółowe opracowanie optymalnego rozwiązania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawą oceny jest merytoryczne rozwiązanie zadań wyznaczonych na dany semestr, umiejętności prezentacji 2D oraz modelowania. Każde zadanie dydaktyczne przeznaczone do wykonania w danym semestrze oceniane jest oddzielnie. Dodatkowym kryterium jest frekwencja na zajęciach, predyspozycje zawodowe oraz znajomość podstawowej literatury. Podstawę do zaliczenia semestru stanowi systematyczna praca, terminowe wykonywanie kolejnych działań, stan zaawansowania projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze formatu B1. Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość wzorniczą (w tym wieloaspektowość) opracowania, stopień oryginalności, prezentacja słowna projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności współpracy z własnym środowiskiem zawodowym jak i gospodarczym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie wykazuje umiejętności pracy zespołowej, nawiązywania kontaktów środowiskowych dotyczących zagadnień projektowych oraz prezentowania dokonań własnych lub zespołowych przy użyciu standardowych technik przekazu.
3,0Student wykazuje minimalne kompetencje w stosowaniu tylko niektórych narzędzi niezbędnych w komunikowaniu się z własnym, zawodowym środowiskiem.
3,5Student wykazuje niewystarczające kompetencje w stosowaniu narzędzi i technik niezbędnych w komunikowaniu się ze środowiskiem zawodowym.
4,0Student w sposób kompetentny wchodzi w relacje swojego środowiska zawodowego.
4,5Student kompetentnie realizuje zadania własne jak i całej grupy projektowej stosując powszechnie przyjęte technologie przekazu informacji.
5,0Student wykazuje kompetencje przywódcze w grupie zawodowej, biegle komunikując się ze środowiskiem zawodowym oraz gospodarczym.