Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania grafiki wydawniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania grafiki wydawniczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego. |
C-2 | Poznawanie stylów typografii oraz stylów projektowania graficznego. |
C-3 | Rozwój indywidualnych preferencji na polu grafiki projektowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Poznanie technik i metod projektowania graficznego przydatnego w projektowaniu w oparciu o historię pisma i grafiki użytkowej. Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Analizowanie cech krojów pism, ich funkcji, reguł, sposobów organizowania tekstu oraz zasad tworzenia projektu. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | praca własna | 60 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C8_W05 zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji | Wz_1A_W08 | A1_W14, A1_W15 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C8_U05 posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami | Wz_1A_U07 | A1_U18 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C8_K03 student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji | Wz_1A_K04 | A1_K04 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C8_W05 zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji | 2,0 | student posiada 70% obecności i 50% prac |
3,0 | student posiada 70% obecności i 60% prac | |
3,5 | student posiada 70% obecności i 70% prac | |
4,0 | student posiada 70% obecności i 80% prac | |
4,5 | student posiada 80% obecności i 90% prac | |
5,0 | student posiada 100% obecności i 100% prac |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C8_U05 posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami | 2,0 | student posiada 70% obecności i 50% prac |
3,0 | student posiada 70% obecności i 60% prac | |
3,5 | student posiada 70% obecności i 70% prac | |
4,0 | student posiada 70% obecności i 80% prac | |
4,5 | student posiada 80% obecności i 90% prac | |
5,0 | student posiada 100% obecności i 100% prac |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C8_K03 student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji | 2,0 | student posiada 70% obecnosci i 50% wykonanych prac |
3,0 | student posiada 70% obecnosci i 60% wykonanych prac | |
3,5 | student posiada 70% obecnosci i 70% wykonanych prac | |
4,0 | student posiada 70% obecnosci i 80% wykonanych prac | |
4,5 | student posiada 80% obecnosci i 90% wykonanych prac | |
5,0 | student posiada 100% obecnosci i 100% wykonanych prac |
Literatura podstawowa
- Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Warszawa, 2007
- Hans Peter Willberg Frierich Forssman, Pierwsza pomoc w typografii, słowo/obraz/terytoria, Warszawa, 2004
- Krzysztof Tyczkowski, Lettera Magica, Polski Drukarz Sp. Z o.o. Łódź, Łódź, 2005
- Robert Chwałowski, Typografia Typowej Książki, Helion, Warszawa, 2001
- James Felici, Kompletny przewodnik po typografii, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2006
Literatura dodatkowa
- Alice Twemlow, Czemu służy grafika użytkowa, ABW DOM Wydawniczy, Warszawa, 2006
- Naomi Klein, No logo, Świat Literacki, Izabelin, 2004