Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Perspektywiczne źródła energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Perspektywiczne źródła energetyczne | ||
Specjalność | Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów: Termodynamika techniczna, Wymiana Ciepła, Paliwa i technologie spalania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości. |
C-2 | Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności planowania i wykonania pomiarów podstawowych wielkości termodynamicznych: temperatury, ciśnienia i natężenia przepływu a także opracowywania wyników pomiarów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe związane z tematyką wykładu | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie siłowni ORC | 5 |
T-L-2 | Badanie ogniwa paliwowego | 5 |
T-L-3 | Badanie pompy ciepła | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. | 1 |
T-W-2 | Gaz łupkowy i klatraty metanu. | 1 |
T-W-3 | Siłownie typu ORC i ich zastosowania. | 3 |
T-W-4 | Ogniwa paliwowe. | 4 |
T-W-5 | Silnik Stirlinga. | 1 |
T-W-6 | Technologie jędrowe. | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna studenta | 15 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczastnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | praca własna studenta | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Ćwiczenia |
M-3 | Laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc laboratoryjnych polega na przygotowaniu sprawozdań z wykonanych badań oraz pisemnego lub ustnego zaliczenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych. | IS_2A_W13 | T2A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 W wyniku przprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej. | IS_2A_U09 | T2A_U08 | InzA2_U01 | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3 | S-3 |
IS_2A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej. | IS_2A_U24 | T2A_U16 | InzA2_U05 | C-3 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych. | 2,0 | uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym. |
3,0 | uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym. | |
3,5 | uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym. | |
4,0 | uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym. | |
4,5 | uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym. | |
5,0 | uzyskanie 91% i powyżej punktów na zaliczeniu końcowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 W wyniku przprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej. | 2,0 | Brak któregokolwiek sprawozdania i/ lub uzyskanie mniej niż 61% punktów na zaliczeniu. |
3,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 24-35 %. | |
3,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 13-23 %. | |
4,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 6-12 % oraz ustna prezentacja wyników. | |
4,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 1-5 % oraz ustna prezentacja wyników. | |
5,0 | ||
IS_2A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej. | 2,0 | uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium |
Literatura podstawowa
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
- Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
- Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
- Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
- Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008