Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Eksploatacja dróg wodnych i portów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja dróg wodnych i portów | ||
Specjalność | Infrastruktura Transportu Wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia. Hydraulika stosowana. Mechanika gruntów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza dotycząca pracy portów i dróg wodnych śródlądowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przykłady zagadnień z wykładów | 4 |
T-P-2 | Obliczenia hydrologiczno - hydrauliczne | 6 |
T-P-3 | Obliczenia koryta regulacyjnego rzeki dla potrzebbudowy drogi wodnej | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje i rodzaje dróg wodnych śródlądowych | 4 |
T-W-2 | Klasyfikacje dróg wodnych. Drogi wodne śródlądowe w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-3 | Zjawiska generujące ruchy wód | 2 |
T-W-4 | Podstawy hydrologiczne i hydrograficzne. Podstawy hydrauliczne | 4 |
T-W-5 | Sposób przystosowania rzekdla potrzeb dróg wodnych | 2 |
T-W-6 | Regulacja rzek. Kanalizacja rzek | 2 |
T-W-7 | Obliczanie przekroju koruta regulacyjnego | 2 |
T-W-8 | Budowle hydrotechniczne na drogach wodnych, kanały, stopnie wodne, śluzy i podnośnie | 4 |
T-W-9 | Ochrona przeciwpowodziowa na drogach wodnych (wały p.powodziowe) | 4 |
T-W-10 | Porty śródlądowe. Porty śródlądowe w Polsce. Inne wybrane zagadnienia | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 8 |
A-P-4 | Przygotowanie i zaliczenie projektu | 8 |
A-P-5 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie i zaliczenie przedmiotu | 4 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy z zakresu dróg wodnych śródlądowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności | IS_2A_W05, IS_2A_W12 | T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02 | C-1 | T-P-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-P-1, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-P-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | IS_2A_U17, IS_2A_U19, IS_2A_U20, IS_2A_U24 | T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-P-1, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-P-3, T-W-7, T-W-3, T-P-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K08 | T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-10, T-W-4, T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-P-3, T-W-6, T-P-2, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w eksploatacji dróg wodnych i portów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi przy sformułowaniu i rozwiązywaniu zadań zwiazanych z eksploatacją dróg wodnych i portów ingerować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejścia systemowe, uwzględniajace także aspekty pozatechniczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w eksploatacji dróg wodnych i portów, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
Literatura dodatkowa
- Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne. Materiały pomocnicze so ćwiczeń. Notatki z wykładu dla studentów dziennych i zaocznych, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Szczecin, 2002
- Praca zbiorowa, Rozwój środków transportu, Wydawnictwo Komunukacji i Łączności, Warszawa, 1981
- Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W. i Wojewódzkiej-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWM, Warszawa, 2005
- Woś K., Kierunki aktywizacji działalności żeglugi śródlądowej w rejonie ujścia Odry w warunki integracji Polski z Unią Europejską, Oficyna Wydawnicza SADYBA, Warszawa, 2005
- xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, xxxxx, Obowiązyjące normy