Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Transport wodny a zrównoważony rozwój:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport wodny a zrównoważony rozwój | ||
Specjalność | Infrastruktura Transportu Wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia |
W-2 | Podstawy ochrony środowiska wodnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Transport wodny śródlądowy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Energochłonność przewozów transportem wodnym. Nośność, masowość i przestrzenność przewozów wodnych | 3 |
T-P-2 | Produktywność nakładów inwestycyjnych w transporcie wodnym. Koszty zewnętrzne poszczególnych gałęzi transportu. Metody wyceny negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Wycena kosztów zewnętrznych transportu | 4 |
T-P-3 | Internacjonalizacja kosztów zewnętrznych transportu. Proekologiczne instrumenty ekonomiczne w transporcie | 4 |
T-P-4 | Projektowanie konwencjonalnych i kombinowanych systemów transportowych | 4 |
T-P-5 | Projektowanie intermodalnych systemów transportowych | 4 |
T-P-6 | Projektowanie lądowo – wodnych multimodalnych systemów transportowych, w tym: - dobór środków transportu, dobór drogi transportu, dobór terminali | 8 |
T-P-7 | Kosztowa strona projektowania systemu | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Specyficzne cechy transportu wodnego śródlądowego. Infrastruktura transportu wodnego śródlądowego | 2 |
T-W-2 | Środki transportu i technologie przewozów wodnych śródlądowych | 1 |
T-W-3 | Miejsce i rola żeglugi śródlądowej w systemie transportowym. Podstawowe założenia zrównoważonego rozwoju transportu | 2 |
T-W-4 | Koszty zewnętrzne transportu i ich upodmiotowienie | 2 |
T-W-5 | Struktura i organizacja procesów transportowych. Organizacja intermodalnych systemów transportowych | 2 |
T-W-6 | Multimodalne lądowo – wodne systemy transportowe. Porty jako węzłowe punkty lądowo – wodnych łańcuchów transportowych | 3 |
T-W-7 | Autostrady na morzu | 1 |
T-W-8 | Żegluga śródlądowa jako czynnik równoważący system transportowy | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 4 |
A-P-4 | Przygotowanie i zaliczenie projektu | 6 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udzia w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 8 |
A-W-4 | Analiza literatury w zakresie przedmiotu | 6 |
A-W-5 | Przygotowanie i zaliczenie przedmiotu | 8 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu transportu wodnego śródlądowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności | IS_2A_W05, IS_2A_W12 | T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02 | C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-4, T-W-6, T-P-1, T-P-7, T-W-7, T-P-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | IS_2A_U17, IS_2A_U20, IS_2A_U24 | T2A_U16, T2A_U18 | InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-P-3, T-P-6, T-W-6, T-P-5, T-P-2, T-P-1, T-P-7, T-P-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K08 | T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-P-1, T-P-5, T-P-6, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-P-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w transporcie wodnym a zrównoważonym rozwoju | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z transportem wodnym a zrównoważonym rozwoju integrować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w transporcie wodnym a zrównoważonym rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W. i Wojewódzkiej-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Wrona J., Transport kombinowany w aspekcie wymogu zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Naukowe OBET, Warszawa - Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Pawłowska B., Zewnętrzne koszty transporty. Problemy ekonomiczne wyceny, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
- Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym, Wydawnictwo Instytutu Technologii i Eksploatacji, Radom, 2004
- Woś K., Kierunki aktywizacji działalności żeglugi śródlądowej w rejonie ujścia Odry w warunki integracji Polski z Unią Europejską, Oficyna Wydawnicza SADYBA, Warszawa, 2005
- xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, xxxxx, Obowiązujące normy