Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Zaawansowane metody uzdatniania wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane metody uzdatniania wody | ||
Specjalność | Wodociągi i Kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z Uzdatniania Wody (przy wykorzystywaniu metod standardowych - urządzenia związane ze standardowym uzdatnianiem) |
W-2 | Ukończony kurs z Technologii Wody i Ścieków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zaawansowanych procesów oraz metod (urządzeń) uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przydatność procesu sorpcji w uzdatnianiu wody pitnej i na potrzeby gospodarcze (przegląd najnowszych adsorbentów wraz z ich charakterystyką - pylisty oraz granulowany węgiel aktywny) | 1 |
T-W-2 | Wymiana jonowa w procesach uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (przegląd najnowszych filtrów jonitowych wraz z ich obliczaniem i zasadami działania) | 1 |
T-W-3 | Omówienie głównych procesów stosowanych dla zmiękczania, demineralizacji, odsalania, usuwania azotu amonowego, radionuklidów oraz zanieczyszczeń organicznych (ogólna charakterystyka metody MIOX) | 3 |
T-W-4 | Procesy membranowe stosowane w uzdatnianiu wody wraz z charakterystyką stosowanych membran (odwrócona osmoza, nano-, ultra- i mikro-filtracja oraz elektrodializa) | 2 |
T-W-5 | Procesy odkrzemiania, odgazowywania i odkwaszania wód wykorzystywane przy uzdatnianiu wód. Problemy związane z usuwaniem olejów i tłuszczów z wody | 2 |
T-W-6 | Procesy biochemiczne (biologiczne) w uzdatnianiu wody (nitryfikacja i denitryfikacja, biologicznie aktywne filtry węglowe | 1 |
T-W-7 | Sztuczna infiltracja oraz uzdatnianie wody w naturalnych warstwach wodonośnych - "in situ" (charakterystyka najczęściej stosowanych metod) | 2 |
T-W-8 | Zaawansowane metody stosowane dla wód w obiektach kotłowych (parowo-wodnych), chłodzących (otwartych lub zamkniętych) oraz ciepłowniczych wykorzystywanych jako wymienniki ciepła oraz sieci cieplne | 2 |
T-W-9 | Ogólne podsumowanie wszystkich omówionych wcześniej zaawansowanych metod uzdatniania wód wykorzystywanych na cele bytowo - gospodarcze (jako narzędzi do rozwiązywania samodzielnych zadań inżynierskich) | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W06 Student zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania schematów stacji uzdatniania wód przy wykorzystywaniu dla tych stacji zaawansowanych metod oczyszczania | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U17 Student planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje również proste układy technologiczne stacji uzdatniania wody w wykorzystywaniem metod zaawansowanych | IS_2A_U17 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-1 | T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_U19 Student projektuje poszczególne urządzenia (schematy technologiczne) dla wybranych stacji uzdatniania wód z uwzględnieniem zaawansowanych metod oczyszczania tych wód | IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-1 | T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania projektowego) | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-1 | T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W06 Student zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania schematów stacji uzdatniania wód przy wykorzystywaniu dla tych stacji zaawansowanych metod oczyszczania | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zaawansowanych procesów uzdatniania wody (w aspekcie teoretycznym - jako wykłady oraz w aspekcie praktycznym) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U17 Student planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje również proste układy technologiczne stacji uzdatniania wody w wykorzystywaniem metod zaawansowanych | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w sposób dostateczny potrafi ocenić przydatności podstawowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej zaawansowanych procesów uzdatniania wód (bez łatwego łączenia różnych aspektów tej wiedzy w rozwiązania całościowe) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U19 Student projektuje poszczególne urządzenia (schematy technologiczne) dla wybranych stacji uzdatniania wód z uwzględnieniem zaawansowanych metod oczyszczania tych wód | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste elementy (instalacje oraz urządzenia) dla stacji uzdatniania wody przy wykorzystywaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania projektowego) | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Adamski, Modelowanie systemów oczyszczania wód (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2002
- J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2000
- J. Stańda, Woda dla kotłów parowych i obiegów chłodzących siłowni cieplnych (wybrane rozdziały), Wyd. Naukowo - Techniczne (Wydanie poprawione), Warszawa, 2000
- W. Roeske, Dezynfekcja wody pitnej (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza - Projprzem - EKO (Wydanie pierwsze), Bydgoszcz, 2007
Literatura dodatkowa
- Wabag/ Handbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza - Projprzem - EKO, Bydgoszcz, 2000