Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych

Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka słoneczna-2
Specjalność Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 3,50,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Energetyka słoneczna cz.1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami działania, rodzajami i parametrami ogniw fotowoltaicznych
C-2Zapoznanie studentów z budową i elementami oraz typami instalacji PV
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru elementów i eksploatacji instalacji słonecznych (kolektorowych i fotowoltaicznych)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu instalacji kolektorów słonecznych dla określonych założeń wejściowych30
T-P-2Wykonanie projektu instalacji fotowoltaicznej dla określonych założeń wejściowych15
45
wykłady
T-W-1Efekt fotowoltaiczny. Czynniki wpływające na efekt fotowoltaiczny1
T-W-2Budowa i technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych1
T-W-3Materiały stosowane na ogniwa fotowoltaiczne. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych1
T-W-4Moduły, panele i zestawy fotowoltaiczne1
T-W-5Charakterystyki prądowo-napięciowe paneli fotowoltaicznych. Falowniki. Charakterystyki pracy falowników1
T-W-6Baterie słoneczne, Zestawy baterii. Regulatory napięcia1
T-W-7Instalacje fotowoltaiczne. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV1
T-W-8Instalacje typu BIPV1
T-W-9Instalacje PV z systemem nadążnym1
T-W-10Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV1
T-W-11Ekonomiczne aspekty budowy instalacji fotowoltaicznych1
T-W-12Kierunki rozwoju instalacji1
T-W-13Nowe typy kolektorów słonecznych. Zintegrowane układ: kolektor słoneczny – panel PV1
T-W-14Siłownie wykorzystujące energię słoneczną – helioelektrownie1
T-W-15Instalacje PV w układach hybrydowych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach20
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury25
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu50
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu10
105
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-5Pisemny egzamin z wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu. Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Student zna budowę i zasadę działania oraz rodzaje ogniw fotowoltaicznych
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1
IS_2A_??_W02
Student zna elementy składowe i ich funkcje oraz typy instalacji fotowoltaicznych
IS_2A_W06, IS_2A_W11T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Student umie obliczyć ilość wytworzonej energii elektrycznej
IS_2A_U10T2A_U09InzA2_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-2M-2S-2
IS_2A_??_U02
Student potrafi zaprojektować prostą instalację kolektorów słonecznych oraz prostą instalację fotowoltaiczną
IS_2A_U17, IS_2A_U10T2A_U09, T2A_U18InzA2_U02, InzA2_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
IS_2A_K01T2A_K04C-3T-P-1, T-P-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Student zna budowę i zasadę działania oraz rodzaje ogniw fotowoltaicznych
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna budowę i działanie podstawowych ogniw PV
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
IS_2A_??_W02
Student zna elementy składowe i ich funkcje oraz typy instalacji fotowoltaicznych
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawoe elementy instalacji i systemów PV
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Student umie obliczyć ilość wytworzonej energii elektrycznej
2,0Nie zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie określić ilość wytworzonej energii elektrycznej.
3,5Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
IS_2A_??_U02
Student potrafi zaprojektować prostą instalację kolektorów słonecznych oraz prostą instalację fotowoltaiczną
2,0Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach
3,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian
3,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca drobnej korekty struktura pracy
4,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne
4,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub drobne błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury lub wzorów
5,0Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  2. Pluta Z.:, Słoneczne Instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001
  2. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Wyd. PAN, Ossolineum, Wrocław, 1999
  3. Czasopisma techniczno-naukowe np., Czysta Energia, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu instalacji kolektorów słonecznych dla określonych założeń wejściowych30
T-P-2Wykonanie projektu instalacji fotowoltaicznej dla określonych założeń wejściowych15
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Efekt fotowoltaiczny. Czynniki wpływające na efekt fotowoltaiczny1
T-W-2Budowa i technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych1
T-W-3Materiały stosowane na ogniwa fotowoltaiczne. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych1
T-W-4Moduły, panele i zestawy fotowoltaiczne1
T-W-5Charakterystyki prądowo-napięciowe paneli fotowoltaicznych. Falowniki. Charakterystyki pracy falowników1
T-W-6Baterie słoneczne, Zestawy baterii. Regulatory napięcia1
T-W-7Instalacje fotowoltaiczne. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV1
T-W-8Instalacje typu BIPV1
T-W-9Instalacje PV z systemem nadążnym1
T-W-10Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV1
T-W-11Ekonomiczne aspekty budowy instalacji fotowoltaicznych1
T-W-12Kierunki rozwoju instalacji1
T-W-13Nowe typy kolektorów słonecznych. Zintegrowane układ: kolektor słoneczny – panel PV1
T-W-14Siłownie wykorzystujące energię słoneczną – helioelektrownie1
T-W-15Instalacje PV w układach hybrydowych1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach20
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury25
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu50
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu10
105
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-5Pisemny egzamin z wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Student zna budowę i zasadę działania oraz rodzaje ogniw fotowoltaicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami działania, rodzajami i parametrami ogniw fotowoltaicznych
C-2Zapoznanie studentów z budową i elementami oraz typami instalacji PV
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru elementów i eksploatacji instalacji słonecznych (kolektorowych i fotowoltaicznych)
Treści programoweT-W-1Efekt fotowoltaiczny. Czynniki wpływające na efekt fotowoltaiczny
T-W-2Budowa i technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych
T-W-3Materiały stosowane na ogniwa fotowoltaiczne. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych
T-W-4Moduły, panele i zestawy fotowoltaiczne
T-W-5Charakterystyki prądowo-napięciowe paneli fotowoltaicznych. Falowniki. Charakterystyki pracy falowników
T-W-6Baterie słoneczne, Zestawy baterii. Regulatory napięcia
T-W-7Instalacje fotowoltaiczne. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV
T-W-8Instalacje typu BIPV
T-W-9Instalacje PV z systemem nadążnym
T-W-10Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV
T-W-11Ekonomiczne aspekty budowy instalacji fotowoltaicznych
T-W-12Kierunki rozwoju instalacji
T-W-13Nowe typy kolektorów słonecznych. Zintegrowane układ: kolektor słoneczny – panel PV
T-W-14Siłownie wykorzystujące energię słoneczną – helioelektrownie
T-W-15Instalacje PV w układach hybrydowych
T-P-1Wykonanie projektu instalacji kolektorów słonecznych dla określonych założeń wejściowych
T-P-2Wykonanie projektu instalacji fotowoltaicznej dla określonych założeń wejściowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna budowę i działanie podstawowych ogniw PV
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W02Student zna elementy składowe i ich funkcje oraz typy instalacji fotowoltaicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W11Zna możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii w budownictwie i przemyśle
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami działania, rodzajami i parametrami ogniw fotowoltaicznych
C-2Zapoznanie studentów z budową i elementami oraz typami instalacji PV
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru elementów i eksploatacji instalacji słonecznych (kolektorowych i fotowoltaicznych)
Treści programoweT-W-1Efekt fotowoltaiczny. Czynniki wpływające na efekt fotowoltaiczny
T-W-2Budowa i technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych
T-W-3Materiały stosowane na ogniwa fotowoltaiczne. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych
T-W-4Moduły, panele i zestawy fotowoltaiczne
T-W-5Charakterystyki prądowo-napięciowe paneli fotowoltaicznych. Falowniki. Charakterystyki pracy falowników
T-W-6Baterie słoneczne, Zestawy baterii. Regulatory napięcia
T-W-7Instalacje fotowoltaiczne. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV
T-W-8Instalacje typu BIPV
T-W-9Instalacje PV z systemem nadążnym
T-W-10Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV
T-W-11Ekonomiczne aspekty budowy instalacji fotowoltaicznych
T-W-12Kierunki rozwoju instalacji
T-W-13Nowe typy kolektorów słonecznych. Zintegrowane układ: kolektor słoneczny – panel PV
T-W-14Siłownie wykorzystujące energię słoneczną – helioelektrownie
T-W-15Instalacje PV w układach hybrydowych
T-P-1Wykonanie projektu instalacji kolektorów słonecznych dla określonych założeń wejściowych
T-P-2Wykonanie projektu instalacji fotowoltaicznej dla określonych założeń wejściowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu. Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawoe elementy instalacji i systemów PV
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Student umie obliczyć ilość wytworzonej energii elektrycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami działania, rodzajami i parametrami ogniw fotowoltaicznych
C-2Zapoznanie studentów z budową i elementami oraz typami instalacji PV
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru elementów i eksploatacji instalacji słonecznych (kolektorowych i fotowoltaicznych)
Treści programoweT-W-1Efekt fotowoltaiczny. Czynniki wpływające na efekt fotowoltaiczny
T-W-2Budowa i technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych
T-W-3Materiały stosowane na ogniwa fotowoltaiczne. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych
T-W-4Moduły, panele i zestawy fotowoltaiczne
T-W-5Charakterystyki prądowo-napięciowe paneli fotowoltaicznych. Falowniki. Charakterystyki pracy falowników
T-W-6Baterie słoneczne, Zestawy baterii. Regulatory napięcia
T-W-7Instalacje fotowoltaiczne. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV
T-W-8Instalacje typu BIPV
T-W-9Instalacje PV z systemem nadążnym
T-W-10Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV
T-W-11Ekonomiczne aspekty budowy instalacji fotowoltaicznych
T-W-12Kierunki rozwoju instalacji
T-W-13Nowe typy kolektorów słonecznych. Zintegrowane układ: kolektor słoneczny – panel PV
T-W-14Siłownie wykorzystujące energię słoneczną – helioelektrownie
T-W-15Instalacje PV w układach hybrydowych
T-P-1Wykonanie projektu instalacji kolektorów słonecznych dla określonych założeń wejściowych
T-P-2Wykonanie projektu instalacji fotowoltaicznej dla określonych założeń wejściowych
Metody nauczaniaM-2Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu. Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie określić ilość wytworzonej energii elektrycznej.
3,5Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie egzaminu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U02Student potrafi zaprojektować prostą instalację kolektorów słonecznych oraz prostą instalację fotowoltaiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami działania, rodzajami i parametrami ogniw fotowoltaicznych
C-2Zapoznanie studentów z budową i elementami oraz typami instalacji PV
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru elementów i eksploatacji instalacji słonecznych (kolektorowych i fotowoltaicznych)
Treści programoweT-W-1Efekt fotowoltaiczny. Czynniki wpływające na efekt fotowoltaiczny
T-W-2Budowa i technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych
T-W-3Materiały stosowane na ogniwa fotowoltaiczne. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych
T-W-4Moduły, panele i zestawy fotowoltaiczne
T-W-5Charakterystyki prądowo-napięciowe paneli fotowoltaicznych. Falowniki. Charakterystyki pracy falowników
T-W-6Baterie słoneczne, Zestawy baterii. Regulatory napięcia
T-W-7Instalacje fotowoltaiczne. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV
T-W-8Instalacje typu BIPV
T-W-9Instalacje PV z systemem nadążnym
T-W-10Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV
T-W-11Ekonomiczne aspekty budowy instalacji fotowoltaicznych
T-W-12Kierunki rozwoju instalacji
T-W-13Nowe typy kolektorów słonecznych. Zintegrowane układ: kolektor słoneczny – panel PV
T-W-14Siłownie wykorzystujące energię słoneczną – helioelektrownie
T-W-15Instalacje PV w układach hybrydowych
T-P-1Wykonanie projektu instalacji kolektorów słonecznych dla określonych założeń wejściowych
T-P-2Wykonanie projektu instalacji fotowoltaicznej dla określonych założeń wejściowych
Metody nauczaniaM-2Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu. Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach
3,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian
3,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca drobnej korekty struktura pracy
4,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne
4,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub drobne błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury lub wzorów
5,0Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru elementów i eksploatacji instalacji słonecznych (kolektorowych i fotowoltaicznych)
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji kolektorów słonecznych dla określonych założeń wejściowych
T-P-2Wykonanie projektu instalacji fotowoltaicznej dla określonych założeń wejściowych
Metody nauczaniaM-2Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu. Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0