Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo instalacji przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo instalacji przemysłowych | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu budowy i eksploatacji urządzeń i obiektów technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentówn z właściwoścamii eksploatacyjnymi instalacji i systemów technicznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z sposobem oceny poziomu zagrożeń i doboru środków technicznych bezpieczeństwa |
C-3 | Wykonanie projektu w postaci pisemnego opracowania |
C-4 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanego projektu |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń instalacji przemysłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rozwiązanie zadania projektowego m.in. z zakresu modelowania matematycznego pożaru w pomieszczeniach specjalnych, doboru środków bezpieczeństwa dla wybranych pomieszczeń technicznych obiektu, obliczenia instalacji gaśniczej – obliczenia czynnika gaśniczego, analizy ryzyka dla wybranej instalacji. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z realizacja zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka pożarowa instalacji obiektu technicznego. | 3 |
T-W-3 | Instalacje paliwowe i olejowe nisko- i wysokociśnieniowe. | 3 |
T-W-4 | Instalacje olejowe grzewcze. | 2 |
T-W-5 | Instalacje hydrauliczne. | 2 |
T-W-6 | Właściwości palne i wybuchowe paliw i olejów. | 2 |
T-W-7 | Typowe źródła zapłonu i ich parametry. | 2 |
T-W-8 | Jakościowe i ilościowe metody oceny zagrożenia pożarowego typowych pomieszczeń maszynowych. | 3 |
T-W-9 | Obliczenia parametrów pożaru pomieszczeń specjalnych. | 2 |
T-W-10 | Przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe zabezpieczenie konstrukcyjne pomieszczeń specjalnych. | 3 |
T-W-11 | Instalacje wykrywcze i lokalne instalacje gaśnicze do obrony obiektów szczególnego ryzyka. | 3 |
T-W-12 | Metody formalnej oceny bezpieczeństwa w zastosowaniu do zabezpieczenia pomieszczeń specjalnych obiektu technicznego przed pożarem i wybuchem. | 2 |
T-W-13 | Zintegrowane systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych instalacji technicznych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w konsultacjach | 18 |
A-P-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 25 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 27 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji | 8 |
A-P-5 | Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych projektów | 12 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 29 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie pisemnym | 3 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie ustnym | 3 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji oraz pisemnego opracowania projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa instalacji przemysłowych. Posiada wiedzę z zakresu modelowania pożaru oraz doboru instalacji wykrywczej i systemu zabezpieczającego. | IS_2A_W02, IS_2A_W04, IS_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, uwzględnia przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu. | IS_2A_U01, IS_2A_U07, IS_2A_U11 | T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10 | InzA2_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa instalacji przemysłowych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków. | IS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa instalacji przemysłowych. Posiada wiedzę z zakresu modelowania pożaru oraz doboru instalacji wykrywczej i systemu zabezpieczającego. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, uwzględnia przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu. | 2,0 | Realizując projekt student nie potrafi pozyskiwać informacji ze źródeł literaturowych. Rozwiązując zadanie inżynierskie nie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania nie potrafi integrować wiedzy z różnych dziedzin, zdobytej podczas studiów. |
3,0 | Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie proste wnioski. Przy doborze literatury cechuje go jednakże niska staranność. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z prostych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu. | |
3,5 | Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie proste wnioski. Przy doborze literatury popełnia jednakże drobne błędy. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z prostych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu. | |
4,0 | Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych popełniając jednakże niewielkie błędy. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu. | |
4,5 | Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu. | |
5,0 | Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, uwzględnia przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa instalacji przemysłowych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej. |
Literatura podstawowa
- Borysiewicz M., Wytyczne sporządzania raportów bezpieczeństwa dla instalacji procesowych zagrożonych wystąpieniem niekontrolowanych reakcji chemicznych, Centrum Doskonałości MANHAZ, Instytut Energii Atomowej, Warszawa, 2004
- Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka Podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
- Pofit-Szczepańska M., Piórczyński W., Obliczanie parametrów wybuchu i pożarów w czasie katastrof i awarii, Wydawnictwo SGSP, Warszawa, 1998
- Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe, Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009