Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Modelowanie matematyczne środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie matematyczne środowiska wodnego
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 1,90,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,10,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowane wiadomości z mechaniki płynów (sem. 3 i 4), hydrologii (sem.2), wodociągi i kanalizacje (sem. 4 i 5) a także zaliczone obieralne przedmioty sem.1 i 2 studiów S2: regulacja rzek, budowle wodne i morskie, drogi wodne i porty lub eksploatacja dróg wodnych i portów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty modelowania matematycznego.
C-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
C-3Poznanie modeli dla różnych zagadnień środowiska wodnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projekt obliczeniowy rozwiązujący równanie nieliniowe z zakresu zagadnień hydraulicznych.4
T-L-2Projekt dotyczący numerycznego rozwiazania krzywej spiętrzenia4
T-L-3Projekt dotyczacy układy równań liniowych dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych6
T-L-4Projekt obliczeniowy bazujacy na numerycznym rozwiązaniu układu Saint-Venanta dla transformacji fali powodziowej przez układ kanałów "oczko z poprzeczką" - wykorzystanie modelu RiNFlow.8
T-L-5Projekt obliczeniowy z zakresy zastosowania MES w zagadnieniu filtracji przez wał i tamę8
30
wykłady
T-W-1Metody rozwiązania równań nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnień hydraulicznych. Układy równań liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych i systemach kanałów.3
T-W-2Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych, wyznaczanie rozwiązań problemów hydraulicznych jako zagadnień początkowych2
T-W-3Numeryczne rozwiązywanie równań i układów równań różniczkowych cząstkowych. Metoda różnic skończonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody, modelach rozprzestrzeniania zanieczyszczeń i modelach dla różnych zagadnień filtracji3
T-W-4Metoda elementów skończonych (MES) z zastosowaniem do rozwiązania układu równań Reynoldsa dla akwenów otwartych3
T-W-5Metoda elementów brzegowych (MEB) w zagadnieniach hydrotechnicznych2
T-W-6Modele komputerowe (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych stosowane w hydraulice i budownictwie wodnym2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielna opracowywanie wybranych metod obliczeniowych oraz samodzielna praca z przekazanymi przez wykładowcę pakietami obliczeniowymi15
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń podszczególnych projektów8
A-L-4Zaliczanie projektów obliczeniowych4
57
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe15
A-W-3Udział w kolokwium zaliczajacym materiał przekazany na wykładzie2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Zna i rozumie metody rozwiązania równań nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnień hydraulicznych.
IS_2A_W04T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_2A_??_W02
Potrafi rozwiązywać za pomocą odpowiedniego oprogramowania zagadnienia inżynierskie, w których występują układy równań liniowych i nieliniowych (przepływy w sieciach wodociągowych i systemach kanałów). Rozumie zagadnienia numerycznego rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych. Potrafi za ich pomocą rozwiązać problemy hydraulicznych zagadnień początkowych i brzegowych.
IS_2A_W04, IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-1T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
IS_2A_??_W03
Potrafi zastosować komputerowe modele symulacyjne dla rozwiązania zagadnień ustalonych i nieustalonych w przepływie wody, rozprzestrzeniania zanieczyszczeń i różnych zagadnień filtracji.
IS_2A_W04, IS_2A_W09T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02C-3, C-2T-W-6, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2
IS_2A_??_W04
Zna podstawowe własności metody elementów skończonych (MES) z zastosowaniem do rozwiązania układu równań Reynoldsa dla akwenów otwartych i metody elementów brzegowych (MEB) w zagadnieniach hydrotechnicznych
IS_2A_W04, IS_2A_W08, IS_2A_W09T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-2, C-3T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
IS_2A_??_W05
Orientuje się w właściwościach i zakresie zastosowań modeli komputerowych (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych) w hydraulice inżynierii środowiska wodnego.
IS_2A_W04, IS_2A_W06, IS_2A_W09, IS_2A_W13T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-3T-L-5, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi samodzielnie formułować zagadnienia inżynierii środowiska wodnego jako problemy obliczeniowe i stosować odpowiednie metody ich rozwiązania
IS_2A_U07, IS_2A_U09T2A_U07, T2A_U08InzA2_U01C-2, C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1
IS_2A_??_U02
Potrafi stosować ogólnodostępne modele dla obliczeń przepływów i procesów sieciowych oraz analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_2A_U07, IS_2A_U09, IS_2A_U10T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02C-3, C-2T-L-4, T-L-3, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
IS_2A_??_U03
Jest w stanie ocenić możliwość rozwiązania złożonych zagadnień przepływów, rozprzestrzeniania zanieczyszczeń, filtracji, oddziaływania na struktury inżynierskie i dokonać wyboru zarówno techniki rozwiązania jak i odpowiednich systemów modelowania
IS_2A_U09, IS_2A_U13, IS_2A_U15, IS_2A_U17T2A_U08, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U06, InzA2_U07C-3, C-2T-W-4, T-L-5, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Ma świadomość ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i eksploatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów na stałe elementy środowiska
IS_2A_K05, IS_2A_K06T2A_K01, T2A_K06InzA2_K02C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2
IS_2A_??_K02
Rozumie znaczenie wykorzystania modeli matematycznych do rozwiązywania zagadnień hydrodynamicznych, technicznych i ochrony środowiska w inżynierii środowiska wodnego.
IS_2A_K03, IS_2A_K08T2A_K02, T2A_K07InzA2_K01C-2, C-1T-L-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1
IS_2A_??_K03
Potrafi wykorzystać dostępne pakiety komputerowe i inne zasoby modelowania matematycznego dla rozwiązywania istotnych problemów inżynierii środowiska wodnego
IS_2A_K03, IS_2A_K06T2A_K01, T2A_K02InzA2_K01C-2, C-3T-W-6, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Zna i rozumie metody rozwiązania równań nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnień hydraulicznych.
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_W02
Potrafi rozwiązywać za pomocą odpowiedniego oprogramowania zagadnienia inżynierskie, w których występują układy równań liniowych i nieliniowych (przepływy w sieciach wodociągowych i systemach kanałów). Rozumie zagadnienia numerycznego rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych. Potrafi za ich pomocą rozwiązać problemy hydraulicznych zagadnień początkowych i brzegowych.
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_W03
Potrafi zastosować komputerowe modele symulacyjne dla rozwiązania zagadnień ustalonych i nieustalonych w przepływie wody, rozprzestrzeniania zanieczyszczeń i różnych zagadnień filtracji.
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_W04
Zna podstawowe własności metody elementów skończonych (MES) z zastosowaniem do rozwiązania układu równań Reynoldsa dla akwenów otwartych i metody elementów brzegowych (MEB) w zagadnieniach hydrotechnicznych
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_W05
Orientuje się w właściwościach i zakresie zastosowań modeli komputerowych (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych) w hydraulice inżynierii środowiska wodnego.
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi samodzielnie formułować zagadnienia inżynierii środowiska wodnego jako problemy obliczeniowe i stosować odpowiednie metody ich rozwiązania
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_U02
Potrafi stosować ogólnodostępne modele dla obliczeń przepływów i procesów sieciowych oraz analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_U03
Jest w stanie ocenić możliwość rozwiązania złożonych zagadnień przepływów, rozprzestrzeniania zanieczyszczeń, filtracji, oddziaływania na struktury inżynierskie i dokonać wyboru zarówno techniki rozwiązania jak i odpowiednich systemów modelowania
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Ma świadomość ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i eksploatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów na stałe elementy środowiska
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_K02
Rozumie znaczenie wykorzystania modeli matematycznych do rozwiązywania zagadnień hydrodynamicznych, technicznych i ochrony środowiska w inżynierii środowiska wodnego.
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_K03
Potrafi wykorzystać dostępne pakiety komputerowe i inne zasoby modelowania matematycznego dla rozwiązywania istotnych problemów inżynierii środowiska wodnego
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szymkiewicz R., Modelowanie matematyczne przepływów w rzekach i kanałach, PWN, Warszawa, 2000
  2. Szymkiewicz R., Metody numeryczne w inżynierii wodnej, Skrypt Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2003
  3. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska., PWN, Warszawa, 2001
  4. Ewertowski R., Opis programu RiNFlow, Szczecin, 2009, Dokumentacja własna

Literatura dodatkowa

  1. Burzyński, Granatowicz, Piwecki, Szymkiewicz, Metody numeryczne w hydraulice, Skrypt Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2004
  2. Rossman L., EPANET 2 Users Manual, US EPA NRMRL, 2000, USA, 2000, PDF
  3. Steffler P., Blackburn J., 2-D Depth Averaged Model of River Hydrodynamics and Fish Habitat, Univ. of Alberta, Alberta, Canada, 2002
  4. Brunner G.W., HC-RAS User’s Manual, US Army Corps of Engineers, Institute for Water Resources, USA, 2002, ver. 3.1, PDF

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt obliczeniowy rozwiązujący równanie nieliniowe z zakresu zagadnień hydraulicznych.4
T-L-2Projekt dotyczący numerycznego rozwiazania krzywej spiętrzenia4
T-L-3Projekt dotyczacy układy równań liniowych dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych6
T-L-4Projekt obliczeniowy bazujacy na numerycznym rozwiązaniu układu Saint-Venanta dla transformacji fali powodziowej przez układ kanałów "oczko z poprzeczką" - wykorzystanie modelu RiNFlow.8
T-L-5Projekt obliczeniowy z zakresy zastosowania MES w zagadnieniu filtracji przez wał i tamę8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody rozwiązania równań nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnień hydraulicznych. Układy równań liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych i systemach kanałów.3
T-W-2Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych, wyznaczanie rozwiązań problemów hydraulicznych jako zagadnień początkowych2
T-W-3Numeryczne rozwiązywanie równań i układów równań różniczkowych cząstkowych. Metoda różnic skończonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody, modelach rozprzestrzeniania zanieczyszczeń i modelach dla różnych zagadnień filtracji3
T-W-4Metoda elementów skończonych (MES) z zastosowaniem do rozwiązania układu równań Reynoldsa dla akwenów otwartych3
T-W-5Metoda elementów brzegowych (MEB) w zagadnieniach hydrotechnicznych2
T-W-6Modele komputerowe (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych stosowane w hydraulice i budownictwie wodnym2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielna opracowywanie wybranych metod obliczeniowych oraz samodzielna praca z przekazanymi przez wykładowcę pakietami obliczeniowymi15
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń podszczególnych projektów8
A-L-4Zaliczanie projektów obliczeniowych4
57
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe15
A-W-3Udział w kolokwium zaliczajacym materiał przekazany na wykładzie2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Zna i rozumie metody rozwiązania równań nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnień hydraulicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty modelowania matematycznego.
Treści programoweT-L-1Projekt obliczeniowy rozwiązujący równanie nieliniowe z zakresu zagadnień hydraulicznych.
T-W-1Metody rozwiązania równań nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnień hydraulicznych. Układy równań liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych i systemach kanałów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W02Potrafi rozwiązywać za pomocą odpowiedniego oprogramowania zagadnienia inżynierskie, w których występują układy równań liniowych i nieliniowych (przepływy w sieciach wodociągowych i systemach kanałów). Rozumie zagadnienia numerycznego rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych. Potrafi za ich pomocą rozwiązać problemy hydraulicznych zagadnień początkowych i brzegowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
C-1Zrozumienie istoty modelowania matematycznego.
Treści programoweT-W-2Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych, wyznaczanie rozwiązań problemów hydraulicznych jako zagadnień początkowych
T-L-3Projekt dotyczacy układy równań liniowych dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych
T-L-2Projekt dotyczący numerycznego rozwiazania krzywej spiętrzenia
T-W-1Metody rozwiązania równań nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnień hydraulicznych. Układy równań liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych i systemach kanałów.
T-W-3Numeryczne rozwiązywanie równań i układów równań różniczkowych cząstkowych. Metoda różnic skończonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody, modelach rozprzestrzeniania zanieczyszczeń i modelach dla różnych zagadnień filtracji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W03Potrafi zastosować komputerowe modele symulacyjne dla rozwiązania zagadnień ustalonych i nieustalonych w przepływie wody, rozprzestrzeniania zanieczyszczeń i różnych zagadnień filtracji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie modeli dla różnych zagadnień środowiska wodnego
C-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
Treści programoweT-W-6Modele komputerowe (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych stosowane w hydraulice i budownictwie wodnym
T-L-4Projekt obliczeniowy bazujacy na numerycznym rozwiązaniu układu Saint-Venanta dla transformacji fali powodziowej przez układ kanałów "oczko z poprzeczką" - wykorzystanie modelu RiNFlow.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W04Zna podstawowe własności metody elementów skończonych (MES) z zastosowaniem do rozwiązania układu równań Reynoldsa dla akwenów otwartych i metody elementów brzegowych (MEB) w zagadnieniach hydrotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W08Zna zasady analizy systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
IS_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
C-3Poznanie modeli dla różnych zagadnień środowiska wodnego
Treści programoweT-W-5Metoda elementów brzegowych (MEB) w zagadnieniach hydrotechnicznych
T-W-4Metoda elementów skończonych (MES) z zastosowaniem do rozwiązania układu równań Reynoldsa dla akwenów otwartych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
S-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W05Orientuje się w właściwościach i zakresie zastosowań modeli komputerowych (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych) w hydraulice inżynierii środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie modeli dla różnych zagadnień środowiska wodnego
Treści programoweT-L-5Projekt obliczeniowy z zakresy zastosowania MES w zagadnieniu filtracji przez wał i tamę
T-W-6Modele komputerowe (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych stosowane w hydraulice i budownictwie wodnym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
S-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Potrafi samodzielnie formułować zagadnienia inżynierii środowiska wodnego jako problemy obliczeniowe i stosować odpowiednie metody ich rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
IS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
C-1Zrozumienie istoty modelowania matematycznego.
Treści programoweT-L-1Projekt obliczeniowy rozwiązujący równanie nieliniowe z zakresu zagadnień hydraulicznych.
T-W-1Metody rozwiązania równań nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnień hydraulicznych. Układy równań liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych i systemach kanałów.
T-L-2Projekt dotyczący numerycznego rozwiazania krzywej spiętrzenia
T-W-2Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych, wyznaczanie rozwiązań problemów hydraulicznych jako zagadnień początkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
S-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U02Potrafi stosować ogólnodostępne modele dla obliczeń przepływów i procesów sieciowych oraz analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
IS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Poznanie modeli dla różnych zagadnień środowiska wodnego
C-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
Treści programoweT-L-4Projekt obliczeniowy bazujacy na numerycznym rozwiązaniu układu Saint-Venanta dla transformacji fali powodziowej przez układ kanałów "oczko z poprzeczką" - wykorzystanie modelu RiNFlow.
T-L-3Projekt dotyczacy układy równań liniowych dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych
T-W-6Modele komputerowe (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych stosowane w hydraulice i budownictwie wodnym
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U03Jest w stanie ocenić możliwość rozwiązania złożonych zagadnień przepływów, rozprzestrzeniania zanieczyszczeń, filtracji, oddziaływania na struktury inżynierskie i dokonać wyboru zarówno techniki rozwiązania jak i odpowiednich systemów modelowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
IS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
IS_2A_U15Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
IS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Poznanie modeli dla różnych zagadnień środowiska wodnego
C-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
Treści programoweT-W-4Metoda elementów skończonych (MES) z zastosowaniem do rozwiązania układu równań Reynoldsa dla akwenów otwartych
T-L-5Projekt obliczeniowy z zakresy zastosowania MES w zagadnieniu filtracji przez wał i tamę
T-W-3Numeryczne rozwiązywanie równań i układów równań różniczkowych cząstkowych. Metoda różnic skończonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody, modelach rozprzestrzeniania zanieczyszczeń i modelach dla różnych zagadnień filtracji
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Ma świadomość ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i eksploatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów na stałe elementy środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty modelowania matematycznego.
C-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
Treści programoweT-W-3Numeryczne rozwiązywanie równań i układów równań różniczkowych cząstkowych. Metoda różnic skończonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody, modelach rozprzestrzeniania zanieczyszczeń i modelach dla różnych zagadnień filtracji
T-W-1Metody rozwiązania równań nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnień hydraulicznych. Układy równań liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnień przepływu w sieciach wodociągowych i systemach kanałów.
T-L-2Projekt dotyczący numerycznego rozwiazania krzywej spiętrzenia
T-L-1Projekt obliczeniowy rozwiązujący równanie nieliniowe z zakresu zagadnień hydraulicznych.
T-W-2Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych, wyznaczanie rozwiązań problemów hydraulicznych jako zagadnień początkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K02Rozumie znaczenie wykorzystania modeli matematycznych do rozwiązywania zagadnień hydrodynamicznych, technicznych i ochrony środowiska w inżynierii środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
C-1Zrozumienie istoty modelowania matematycznego.
Treści programoweT-L-4Projekt obliczeniowy bazujacy na numerycznym rozwiązaniu układu Saint-Venanta dla transformacji fali powodziowej przez układ kanałów "oczko z poprzeczką" - wykorzystanie modelu RiNFlow.
T-W-6Modele komputerowe (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych stosowane w hydraulice i budownictwie wodnym
T-W-5Metoda elementów brzegowych (MEB) w zagadnieniach hydrotechnicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
S-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K03Potrafi wykorzystać dostępne pakiety komputerowe i inne zasoby modelowania matematycznego dla rozwiązywania istotnych problemów inżynierii środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z procesem kalibracji i weryfikacji modeli.
C-3Poznanie modeli dla różnych zagadnień środowiska wodnego
Treści programoweT-W-6Modele komputerowe (symulacyjne, pakiety obliczeniowe) i bazy danych stosowane w hydraulice i budownictwie wodnym
T-L-4Projekt obliczeniowy bazujacy na numerycznym rozwiązaniu układu Saint-Venanta dla transformacji fali powodziowej przez układ kanałów "oczko z poprzeczką" - wykorzystanie modelu RiNFlow.
T-L-5Projekt obliczeniowy z zakresy zastosowania MES w zagadnieniu filtracji przez wał i tamę
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Ćwiczenia projektowe– komputerowy pokaz i samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – test sprawdzający pod koniec semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium (w połowie semestru) i obrona projektów wykonanych w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie kolokwium, test i projekt komputerowy obroniony poprzez sprawozdanie na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0