Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Roboty pogłębiarskie i czerpalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Roboty pogłębiarskie i czerpalne
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 1,60,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,40,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Hydraulika stosowana
W-3Hydrogeologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza o robotach pogłębiarskich i czerpalnych oraz hydrotransporcie
C-2Wiedza o polach refulacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt składowiska urobku30
30
wykłady
T-W-1Cele wykonywania robót czerpalnych i pogłębiarskich3
T-W-2Maszyny do robót czerpalnych i pogłębiarskich3
T-W-3Kontrola wykonywanych robót. Hydrotransport3
T-W-4Rodzaje urobku. Oczyszczanie urobku. Wybór miejsca na składowisko urobku.3
T-W-5Sposób wbudowania urobku w budowlę i składowisko3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-4Zaliczenie projektu2
48
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach7
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe10
A-W-4Analiza literatury w zakresie przedmiotu10
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
IS_2A_W05, IS_2A_W12T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
IS_2A_U17, IS_2A_U20, IS_2A_U24T2A_U16, T2A_U18InzA2_U05, InzA2_U07C-1, C-2T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K08T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07InzA2_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w robotach pogłębiarskich i czerpalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z robotami pogłębiarskimi i czerpalnymi integrować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w robotach pogłębiarskich i czerpalnych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewko E., Portowe roboty czerpalne i podwodne, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Hueckel S., Budowle morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1972
  2. Polarski J., Hydrotransport, WNT, Warszawa, 1982
  3. Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
  4. xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, Obowiązujące normy

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt składowiska urobku30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele wykonywania robót czerpalnych i pogłębiarskich3
T-W-2Maszyny do robót czerpalnych i pogłębiarskich3
T-W-3Kontrola wykonywanych robót. Hydrotransport3
T-W-4Rodzaje urobku. Oczyszczanie urobku. Wybór miejsca na składowisko urobku.3
T-W-5Sposób wbudowania urobku w budowlę i składowisko3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-4Zaliczenie projektu2
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach7
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe10
A-W-4Analiza literatury w zakresie przedmiotu10
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
IS_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wiedza o polach refulacyjnych
C-1Wiedza o robotach pogłębiarskich i czerpalnych oraz hydrotransporcie
Treści programoweT-W-1Cele wykonywania robót czerpalnych i pogłębiarskich
T-W-3Kontrola wykonywanych robót. Hydrotransport
T-W-5Sposób wbudowania urobku w budowlę i składowisko
T-P-1Projekt składowiska urobku
T-W-2Maszyny do robót czerpalnych i pogłębiarskich
T-W-4Rodzaje urobku. Oczyszczanie urobku. Wybór miejsca na składowisko urobku.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w robotach pogłębiarskich i czerpalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U20Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska
IS_2A_U24Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Wiedza o robotach pogłębiarskich i czerpalnych oraz hydrotransporcie
C-2Wiedza o polach refulacyjnych
Treści programoweT-W-5Sposób wbudowania urobku w budowlę i składowisko
T-W-4Rodzaje urobku. Oczyszczanie urobku. Wybór miejsca na składowisko urobku.
T-P-1Projekt składowiska urobku
T-W-1Cele wykonywania robót czerpalnych i pogłębiarskich
T-W-2Maszyny do robót czerpalnych i pogłębiarskich
T-W-3Kontrola wykonywanych robót. Hydrotransport
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z robotami pogłębiarskimi i czerpalnymi integrować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wiedza o robotach pogłębiarskich i czerpalnych oraz hydrotransporcie
C-2Wiedza o polach refulacyjnych
Treści programoweT-W-1Cele wykonywania robót czerpalnych i pogłębiarskich
T-W-3Kontrola wykonywanych robót. Hydrotransport
T-P-1Projekt składowiska urobku
T-W-4Rodzaje urobku. Oczyszczanie urobku. Wybór miejsca na składowisko urobku.
T-W-5Sposób wbudowania urobku w budowlę i składowisko
T-W-2Maszyny do robót czerpalnych i pogłębiarskich
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w robotach pogłębiarskich i czerpalnych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0