Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-2
Specjalność Ogrzewanie i Wentylacja
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2samodzielne przygotowanie indywidualnego opracowania projektowego45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_2A_W04, IS_2A_W09, IS_2A_W10T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03C-1T-P-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o. i zaprojektować kotłownię
IS_2A_U07, IS_2A_U08, IS_2A_U10, IS_2A_U11, IS_2A_U13, IS_2A_U15, IS_2A_U18, IS_2A_U21, IS_2A_U23T2A_U03, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08C-2T-P-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice grzewczej z uwagi na postęp techniczny i dostosowywanie wymogów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny.
IS_2A_K05, IS_2A_K06T2A_K01, T2A_K06InzA2_K02C-1T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o. i zaprojektować kotłownię
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., ale projekt zawiera pewne błędy i niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice grzewczej z uwagi na postęp techniczny i dostosowywanie wymogów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny.
2,0
3,0Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim to wykonuje jest ograniczony ( niekompletna wiedza)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  2. Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
  3. Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  4. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.
  5. PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI INSTAL, Warszawa, 2001, Zeszyt 2

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.45
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2samodzielne przygotowanie indywidualnego opracowania projektowego45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-1metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o. i zaprojektować kotłownię
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
IS_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
IS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
IS_2A_U15Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
IS_2A_U18Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
IS_2A_U21Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
IS_2A_U23Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych oraz instalacyjnych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-1metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., ale projekt zawiera pewne błędy i niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice grzewczej z uwagi na postęp techniczny i dostosowywanie wymogów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim to wykonuje jest ograniczony ( niekompletna wiedza)
3,5
4,0
4,5
5,0