Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja | ||
Specjalność | Wodociągi i Kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Wodociągi i Kanalizacja" |
W-2 | Umiejetność projektowania prostych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej |
C-2 | Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania:pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne zasady obliczeń statycznych kanałów. Określenie obciążeń pionowych kanałow wykonywanych w wykopach. Wykopy obudowane dwustronnie w rożnych warunkach gruntowo-wodnych. Sposoby wzmacniania podbudowy kanałów. | 2 |
T-W-2 | Określenie zasobów wody gruntowej i powierzchniowej. Maksymalna i eksploatacyjna wydajnośc studni wierconej. | 2 |
T-W-3 | Bloki oporowe dla rur kielichowych, PVC-U, dla rur stalowych o złączch spawanych, żeliwnych kołnierzowych łączonych z armaturą na kołnierze. | 2 |
T-W-4 | Układy wodociagowe wielostrefowe: równoległe, szeregowe i mieszane. Podstawowe ustalenia dotyczące koncepcji sieci wodociągowej. Trasowanie sieci. | 4 |
T-W-5 | Podstawowe wielkości określające zapotrzebowanie na wodę. Rodzaje zapotrzebowań na wodę. | 4 |
T-W-6 | Model symulacyjny rozkładu godzinowego zapotrzebowania na wodę. Ustalenie rozbiorów odcinkowych na sieci wodociągowej. Ustalenie rozbiorów wody na poszczególnych odcinkach sieci. | 4 |
T-W-7 | Wstępne usytuowanie zbiornika początkowego, końcowego i centralnego. Współpraca pompowni i przewodu łączacego pompownię ze zbiornikiem wyrównawczym. | 5 |
T-W-8 | Współpraca pompowni i przewodu łączącego pompownie ze zbiornikiem wyrównawczym. Charakterystyki współpracy przewodów łączacych pompownię ze zbiornikami wyrównawczymi. | 5 |
T-W-9 | Dobór pomp. Obliczenie pojemności zbiornika wyrównawczego. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 25 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 3 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
67 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 10 |
A-W-3 | Przygotowanir do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
53 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów (z użyciem komputera) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W06 Ma poszerzona wiedzę z zakresu wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-P-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera. | IS_2A_U17 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
IS_2A_??_U19 Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzienia na sieci dla wybranych terenów przy wykorzystaniu komputera | IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-2 | T-W-8, T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego) | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W06 Ma poszerzona wiedzę z zakresu wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wod-kan oraz urządzenia zwiazane z tymi sieciami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urządzeń na sieciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U19 Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzienia na sieci dla wybranych terenów przy wykorzystaniu komputera | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego) | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | . | |
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
- Sokołowski J., Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, SGGW, Warszawa, 1993, 1
- Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Skrypt Politechniki Białostockiej., Białystok, 1999
Literatura dodatkowa
- Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociagowe i kanalizacyjne., Instalator Polski, Warszawa, 2002
- 2012, Obowiązujące aktualne normy i rozporzadzenia. Materiałydydaktyczne udostępnione na stronie internetowej.