Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Potrzeby energetyczne budynku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Potrzeby energetyczne budynku
Specjalność Ogrzewnictwo
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,20,41zaliczenie
wykładyW6 30 1,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ogólnym opisem matematycznym przebiegu procesów cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach oraz pomieszczeniach ogrzewanych, elementami bilansu cieplnego budynków
C-2zdobycie umiejętności identyfikacji składników zużycia energii w budynkach
C-3zapoznanie studentów z zasadami stosowania norm i przepisów prawnych związanych z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu opracowywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków
C-5zdobycie umiejętności oceny energetycznej różnych rozwiązań technicznych w budynkach
C-6uświadomienie konieczności działania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, oszczędzania energii, stosowania rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sporządzenie charakterystyki energetycznej budynku jednorodzinnego15
15
wykłady
T-W-1Wartość energetyczna paliw. Jednostki mocy i energii. Energia użytkowa, końcowa i pierwotna2
T-W-2Dane klimatyczne i użytkowe. Temperatury obliczeniowe zewnętrzne, wewnętrzne, baza danych klimatycznych, stopniodni.2
T-W-3Właściwości cieplno- wilgotnościowe przegród. Cechy energetyczne budynku.6
T-W-4Jakość energetyczna instalacji c.o.3
T-W-5Energooszczędne rozwiązania wentylacji i klimatyzacji4
T-W-6Charakterystyka energetyczna budynku10
T-W-7Termomodernizacja3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca w zakresie sporządzenia charakterystyki energetycznej obiektu20
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu20
55

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające- wykład informacyjny
M-2metody problemowe- wykład problemowy
M-3metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowane- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
student zna ogólny opis matematyczny przebiegu procesów cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach oraz pomieszczeniach ogrzewanych, zna składniki bilansu cieplnego budynku
IS_1A_W04, IS_1A_W15, IS_1A_W12, IS_1A_W22T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3M-3, M-5, M-1, M-2, M-4S-1
IS_1A_??_W02
student zna normy i przepisy prawne związane z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną
IS_1A_W19, IS_1A_W22T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-3T-W-6, T-W-7, T-A-1M-2, M-4, M-3, M-5, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
student potrafi dokonać identyfikacji składników zużycia energii w budynkach
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-W-4M-5, M-1S-1
IS_1A_??_U02
student potrafi opracować świadectwo charakterystyki energetycznej budynku
IS_1A_U21, IS_1A_U05, IS_1A_U13T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-4T-A-1, T-W-6M-5, M-4S-1
IS_1A_??_U03
student potrafi dokonać analizę i ocenę energetyczną różnych rozwiązań wyposażenia technicznego budynków
IS_1A_U21, IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-5T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7M-1, M-5, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
student działania w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej, oszczędzania energii, stosowania rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska
IS_1A_K02, IS_1A_K05T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-6T-W-5M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
student zna ogólny opis matematyczny przebiegu procesów cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach oraz pomieszczeniach ogrzewanych, zna składniki bilansu cieplnego budynku
2,0
3,0student zna większość elementów opisu matematycznego wielkości wpływających na zużycie energii w budynkach
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W02
student zna normy i przepisy prawne związane z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną
2,0
3,0student zna większość uwarunkowań prawnych związanych z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną budynków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U01
student potrafi dokonać identyfikacji składników zużycia energii w budynkach
2,0
3,0student identyfikuje poprawnie większość składników zużycia energii w budynkach
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U02
student potrafi opracować świadectwo charakterystyki energetycznej budynku
2,0
3,0student wykonuje poprawnie większość obliczeń charakterystyki energetycznej budynku
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U03
student potrafi dokonać analizę i ocenę energetyczną różnych rozwiązań wyposażenia technicznego budynków
2,0
3,0student wykonuje poprawnie większość analiz i ocen energetycznych różnych rozwiązań wyposażenia technicznego budynków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
student działania w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej, oszczędzania energii, stosowania rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska
2,0
3,0student wykazuje poczucie odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i zachowania się w sposób profesjonalny i ukierunkowany na oszczedność energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej (Dz. U. Nr 201, poz. 1240), 2008
  2. Gawin D., Kurtz K., Certyfikacja energetyczna budynków mieszkalnych z przykładami, Wydawnictwo Atla 2, Warszawa, 2009
  3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/ 91/UE z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków., 2002
  4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/ 31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakteryst yki energetycznej budynków, 2010
  5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, wraz z późn. zmianami, 2002
  6. Koczyk H. i inni, Ogrzewnictwo praktyczne.Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja, SYSTHERM Serwis, Poznań, 2009, II wydanie uzupełnione
  7. Specjalistyczne witryny internetowe, np. www.mi.gov.pl, www.builddesk.pl, www.termodom.pl, www.termo24.pl, www.swiadectwaenergetyczne.edu.pl

Literatura dodatkowa

  1. Wnuk R., Instalacje w domu pasywnym i energooszczędnym Przewodnik Budowlany, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sporządzenie charakterystyki energetycznej budynku jednorodzinnego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wartość energetyczna paliw. Jednostki mocy i energii. Energia użytkowa, końcowa i pierwotna2
T-W-2Dane klimatyczne i użytkowe. Temperatury obliczeniowe zewnętrzne, wewnętrzne, baza danych klimatycznych, stopniodni.2
T-W-3Właściwości cieplno- wilgotnościowe przegród. Cechy energetyczne budynku.6
T-W-4Jakość energetyczna instalacji c.o.3
T-W-5Energooszczędne rozwiązania wentylacji i klimatyzacji4
T-W-6Charakterystyka energetyczna budynku10
T-W-7Termomodernizacja3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca w zakresie sporządzenia charakterystyki energetycznej obiektu20
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu20
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01student zna ogólny opis matematyczny przebiegu procesów cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach oraz pomieszczeniach ogrzewanych, zna składniki bilansu cieplnego budynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W04Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa, konstrukcji i struktury budynków oraz sposobu kształtowania komponentów budowlanych pod względem cieplnym, wytrzymałościowym, wilgotnościowym, szczelności powietrznej oraz przeciwpożarowym
IS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
IS_1A_W12Ma szczegółową wiedzę związaną z: •bilansowaniem energetycznym, •przewodnictwem ciepła, konwekcją, promieniowaniem przenikaniem ciepła, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w maszynach przepływowych i tłokowych stosowanych w inżynierii środowiska, •przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w głównych obszarach inżynierii środowiska , •ze spalaniem paliw w tym spalaniem niskoemisyjnym
IS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnym opisem matematycznym przebiegu procesów cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach oraz pomieszczeniach ogrzewanych, elementami bilansu cieplnego budynków
Treści programoweT-W-2Dane klimatyczne i użytkowe. Temperatury obliczeniowe zewnętrzne, wewnętrzne, baza danych klimatycznych, stopniodni.
T-W-3Właściwości cieplno- wilgotnościowe przegród. Cechy energetyczne budynku.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna
M-5metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe
M-1metody podające- wykład informacyjny
M-2metody problemowe- wykład problemowy
M-4metody programowane- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna większość elementów opisu matematycznego wielkości wpływających na zużycie energii w budynkach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02student zna normy i przepisy prawne związane z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W19Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz wpływu różnych realizacji technicznych na środowisko, zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w inżynierii środowiska
IS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z zasadami stosowania norm i przepisów prawnych związanych z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną
Treści programoweT-W-6Charakterystyka energetyczna budynku
T-W-7Termomodernizacja
T-A-1Sporządzenie charakterystyki energetycznej budynku jednorodzinnego
Metody nauczaniaM-2metody problemowe- wykład problemowy
M-4metody programowane- z użyciem komputera
M-3metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna
M-5metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe
M-1metody podające- wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna większość uwarunkowań prawnych związanych z termomodernizacją i certyfikacją energetyczną budynków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01student potrafi dokonać identyfikacji składników zużycia energii w budynkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2zdobycie umiejętności identyfikacji składników zużycia energii w budynkach
Treści programoweT-W-6Charakterystyka energetyczna budynku
T-A-1Sporządzenie charakterystyki energetycznej budynku jednorodzinnego
T-W-1Wartość energetyczna paliw. Jednostki mocy i energii. Energia użytkowa, końcowa i pierwotna
T-W-4Jakość energetyczna instalacji c.o.
Metody nauczaniaM-5metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe
M-1metody podające- wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student identyfikuje poprawnie większość składników zużycia energii w budynkach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U02student potrafi opracować świadectwo charakterystyki energetycznej budynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U21Umie analizować i ocenić efektywność energetyczną a także ekonomiczną procesów technicznych, w szczególności tych stosowanych w inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejętności z zakresu opracowywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków
Treści programoweT-A-1Sporządzenie charakterystyki energetycznej budynku jednorodzinnego
T-W-6Charakterystyka energetyczna budynku
Metody nauczaniaM-5metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe
M-4metody programowane- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykonuje poprawnie większość obliczeń charakterystyki energetycznej budynku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U03student potrafi dokonać analizę i ocenę energetyczną różnych rozwiązań wyposażenia technicznego budynków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U21Umie analizować i ocenić efektywność energetyczną a także ekonomiczną procesów technicznych, w szczególności tych stosowanych w inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5zdobycie umiejętności oceny energetycznej różnych rozwiązań technicznych w budynkach
Treści programoweT-A-1Sporządzenie charakterystyki energetycznej budynku jednorodzinnego
T-W-5Energooszczędne rozwiązania wentylacji i klimatyzacji
T-W-6Charakterystyka energetyczna budynku
T-W-4Jakość energetyczna instalacji c.o.
T-W-7Termomodernizacja
Metody nauczaniaM-1metody podające- wykład informacyjny
M-5metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe
M-2metody problemowe- wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykonuje poprawnie większość analiz i ocen energetycznych różnych rozwiązań wyposażenia technicznego budynków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01student działania w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej, oszczędzania energii, stosowania rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6uświadomienie konieczności działania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, oszczędzania energii, stosowania rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska
Treści programoweT-W-5Energooszczędne rozwiązania wentylacji i klimatyzacji
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna
M-5metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje poczucie odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i zachowania się w sposób profesjonalny i ukierunkowany na oszczedność energii
3,5
4,0
4,5
5,0