Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo i rekultywacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo i rekultywacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 15 1,20,44zaliczenie
wykładyW8 15 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs Podstaw Nauk o Ziemi
W-2Podstawowe informacje na temat potrzeby ochrony środowiska z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
C-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów5
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb2
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach2
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych2
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość2
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb1
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów1
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu1
T-W-4Stateczność skarp i zboczy1
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów2
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.4
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia1
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb1
T-W-9Zasobność i żyzność gleb1
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodziele przygotowywanie projektów6
A-P-3samodzielna praca w czytelni, biblitece10
A-P-4analiza aktów prawnych i ustaw dotyczących przedmiotu4
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach15
A-W-2Samodzielna praca studenta (analiza literatury)4
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zalczenia przedmiotu3
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W02
potrafi czytać mapy geologiczne i geomorfologiczne
IS_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-2T-P-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-P-2, T-P-5, T-W-6, T-W-10, T-P-6, T-P-3, T-W-2, T-W-9, T-W-4M-2S-1
IS_1A_??_W03
ma wiedze na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu
IS_1A_W05T1A_W02, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-4, T-W-3, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-P-2, T-P-3, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-P-4M-1, M-2S-1
IS_1A_??_W09
ma wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury
IS_1A_W05T1A_W02, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-2T-W-4, T-W-10, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-P-6, T-W-2, T-P-4, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-W-6, T-W-9, T-P-3M-2S-1
IS_1A_??_W20
Posiada wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko
IS_1A_W05T1A_W02, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-2T-W-7, T-W-10, T-P-1, T-W-1, T-P-3, T-W-8, T-P-5, T-W-3, T-W-5, T-P-6, T-P-4, T-P-2, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U05
Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów
IS_1A_U05, IS_1A_U04T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-P-1, T-P-6, T-W-4, T-P-5, T-W-2, T-W-8, T-P-4, T-W-1, T-P-3, T-W-7, T-W-10, T-P-2, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-W-5M-2S-1
IS_1A_??_U08
Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich
IS_1A_U08, IS_1A_U04T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08InzA_U01C-2T-W-10, T-W-7, T-P-4, T-W-1, T-P-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-P-6, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-P-5, T-P-1, T-W-5M-2S-1
IS_1A_??_U11
Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-1T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-4, T-P-2, T-W-9, T-P-6, T-W-2, T-W-1, T-P-4, T-P-3, T-W-8, T-W-7, T-P-1, T-W-3, T-P-5M-1S-1
IS_1A_??_U22
ma wiedzę na temat rodzaju zagrożeń mogących pojawić sie podzas realizacji inwestycji oraz w czasie jej eksploatacji
IS_1A_U12, IS_1A_U07T1A_U10, T1A_U11InzA_U03C-2T-W-3, T-P-3, T-W-6, T-P-6, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-P-5, T-W-7, T-P-2, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-P-4, T-P-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Potrafi nabierac ciagłych nowych doświadczeń oraz przekazywać innym konieczność ciągłej edukacji
IS_1A_K01, IS_1A_K02T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-7, T-W-5, T-P-3, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-P-1, T-W-3, T-P-5, T-P-6, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-P-4, T-P-2M-1S-1
IS_1A_??_K02
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i ich woływ na środowisko
IS_1A_K07, IS_1A_K02T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-2T-P-6, T-P-4, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-P-3, T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-P-1, T-W-3, T-P-5, T-P-2, T-W-9M-1, M-2S-1
IS_1A_??_K06
Potrafi w praktyce wykorzystywać swój potencjał oraz działać efektywnie i ekonomicznie
IS_1A_K05, IS_1A_K06T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-2T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-P-2, T-W-10, T-P-1, T-P-4, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-P-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W02
potrafi czytać mapy geologiczne i geomorfologiczne
2,0
3,0potrafi na podstawie mapy geologicznej i geomorfologicznej ocenic rodzaj gleby
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_W03
ma wiedze na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu
2,0
3,0zna podstawowe parametry gruntów
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_W09
ma wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury
2,0
3,0zna pojecia współczynnika filtracji, potrafi ocenic zmiane struktury gruntu
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_W20
Posiada wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko
2,0
3,0zna podstawowe wplywy obiektu na środowisko
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U05
Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów
2,0
3,0potrafi zaprojektowac skarpę oraz uszczelnić ją w prostych warunkach geologicznych
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_U08
Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich
2,0
3,0potrafi posługiwać się normami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_U11
Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich
2,0
3,0potrafo wskazać rozwiazania technologiczne przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_U22
ma wiedzę na temat rodzaju zagrożeń mogących pojawić sie podzas realizacji inwestycji oraz w czasie jej eksploatacji
2,0
3,0potrafi przewidzieć najwazniejsze zagrożenia jakie mogą sie pojawić w czasie realizacji i eksploatacji obiektu
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Potrafi nabierac ciagłych nowych doświadczeń oraz przekazywać innym konieczność ciągłej edukacji
2,0
3,0potrafi na bieżąco śledzić przepisy prawne dotyczące obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_K02
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i ich woływ na środowisko
2,0
3,0potrafi ocenić wpływ obiektu inżynierskiewgo na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_K06
Potrafi w praktyce wykorzystywać swój potencjał oraz działać efektywnie i ekonomicznie
2,0
3,0zna 65% materiału przedstawianego na zajęciach
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%

Literatura podstawowa

  1. Bohdan Zadroga, Krystyna Oleńczak-Neyman, Ochrona i Rekultywacja Pdłoża Gruntowego, Wydawnictwo Poliechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2001
  2. Lech Wysokiński, Zasady budowy składowisk, ITB, Warszawa, 2009
  3. Bednarek R., Prusinkiewicz Z., Geografia Gleb, PWN, Warszawa, 1997
  4. Jeż J., Gruntozanwstwo budowlane, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Stanisław Pisarczyk, Mechanika Gruntów, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992
  2. Dobrzański B., Zawadzki S., Gleboznawstwo. Podręcznik dla studentów Akademii Rorlniczych, SGGW, Warszawa, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów5
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb2
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach2
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych2
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość2
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb1
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów1
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu1
T-W-4Stateczność skarp i zboczy1
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów2
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.4
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia1
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb1
T-W-9Zasobność i żyzność gleb1
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodziele przygotowywanie projektów6
A-P-3samodzielna praca w czytelni, biblitece10
A-P-4analiza aktów prawnych i ustaw dotyczących przedmiotu4
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach15
A-W-2Samodzielna praca studenta (analiza literatury)4
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zalczenia przedmiotu3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02potrafi czytać mapy geologiczne i geomorfologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczącą w szczególności zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi na podstawie mapy geologicznej i geomorfologicznej ocenic rodzaj gleby
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W03ma wiedze na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W05Ma podstawową wiedzę dotyczącą mechaniki gruntów w szczególności w zakresie związanym z układaniem w gruncie sieci cieplnych i sanitarnych oraz badań geotechnicznych służących do wyboru lokalizacji obiektów inżynierskich, oceny ich oddziaływania na tereny przyległe i stan środowiska oraz diagnostyki terenów zanieczyszczonych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Treści programoweT-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe parametry gruntów
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W09ma wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W05Ma podstawową wiedzę dotyczącą mechaniki gruntów w szczególności w zakresie związanym z układaniem w gruncie sieci cieplnych i sanitarnych oraz badań geotechnicznych służących do wyboru lokalizacji obiektów inżynierskich, oceny ich oddziaływania na tereny przyległe i stan środowiska oraz diagnostyki terenów zanieczyszczonych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna pojecia współczynnika filtracji, potrafi ocenic zmiane struktury gruntu
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W20Posiada wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W05Ma podstawową wiedzę dotyczącą mechaniki gruntów w szczególności w zakresie związanym z układaniem w gruncie sieci cieplnych i sanitarnych oraz badań geotechnicznych służących do wyboru lokalizacji obiektów inżynierskich, oceny ich oddziaływania na tereny przyległe i stan środowiska oraz diagnostyki terenów zanieczyszczonych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe wplywy obiektu na środowisko
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U05Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zaprojektowac skarpę oraz uszczelnić ją w prostych warunkach geologicznych
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U08Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi posługiwać się normami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U11Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Treści programoweT-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafo wskazać rozwiazania technologiczne przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U22ma wiedzę na temat rodzaju zagrożeń mogących pojawić sie podzas realizacji inwestycji oraz w czasie jej eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U12Potrafi organizować pracę na budowie oraz w innym środowisku pracy zgodnie z zasadami technologii i organizacji robót
IS_1A_U07Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, stosuje zasady BHP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przewidzieć najwazniejsze zagrożenia jakie mogą sie pojawić w czasie realizacji i eksploatacji obiektu
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Potrafi nabierac ciagłych nowych doświadczeń oraz przekazywać innym konieczność ciągłej edukacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Treści programoweT-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi na bieżąco śledzić przepisy prawne dotyczące obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K02Rozumie skutki działalności inżynierskiej i ich woływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
IS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić wpływ obiektu inżynierskiewgo na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K06Potrafi w praktyce wykorzystywać swój potencjał oraz działać efektywnie i ekonomicznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
IS_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna 65% materiału przedstawianego na zajęciach
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%