Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Podstawy nauki o Ziemi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy nauki o Ziemi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z systemem nauk o Ziemi. |
C-2 | Chronologiczne porządkowanie najważniejszych wydarzeń geologicznych na Ziemi. |
C-3 | Lepsze rozumienie przyczyn i właściwa ocena skutków oddziaływania procesów endogenicznych i egzogenicznych na powierzchni Ziemi. |
C-4 | Poznanie uwarunkowań hydrogeologicznych w różnych strukturach geologicznych Ziemi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów skałotwórczych. | 2 |
T-L-2 | Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał magmowych. | 2 |
T-L-3 | Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał osadowych. | 2 |
T-L-4 | Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał metamorficznych. | 2 |
T-L-5 | Makroskopowe rozpoznawanie gruntów niespoistych i organicznych. | 2 |
T-L-6 | Makroskopowe rozpoznawanie gruntów spoistych. | 2 |
T-L-7 | Interpretacja geologiczno-inżynierska przeglądowych i szczegółowych map geologicznych. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia geologiczna Ziemi (od ery archaicznej do ery paleozoicznej) | 2 |
T-W-2 | Historia geologiczna Ziemi (od ery mezozoicznej do ery kenozoicznej). | 2 |
T-W-3 | Budowa geologiczna Ziemi. | 2 |
T-W-4 | Procesy magmowe i skały magmowe. | 2 |
T-W-5 | Procesy i skały osadowe. Procesy i skały metamorficzne. | 2 |
T-W-6 | Ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne. | 2 |
T-W-7 | Wody podziemne (wody podziemne w obszarach płytowych, w monoklinach, w strukturach fałdowych, w strukturach nieciągłych, w utworach aluwialnych, w stożkach napływowych, w utworach polodowcowych, struktury hydrogeologiczne). | 2 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Konsultacje. | 10 |
A-L-3 | Samodzielna praca studenta. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje. | 10 |
A-W-3 | Samodzielna praca studenta. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W01 Ma wiedzę dotyczącą geologii, stratygrafii i paleogeografii od ery archaicznej do ery kenozoicznej Ziemi | IS_1A_W13 | T1A_W04 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_W02 Ma podstawy zwiazane z procesami i skałami magmowymi, procesami i skałami osadowymi, procesami i skałami metamorficznymi | IS_1A_W13, IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_W13 Ma wiedzę dotyczącą ważniejszych procesów egzogenicznych występujacych na Ziemi | IS_1A_W13 | T1A_W04 | — | C-3 | T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_W22 Ma wiedzę dotyczącą wód podziemnych (właściwości wód podziemnych, warunki hydrogeologiczne, ważniejsze struktury) | IS_1A_W01, IS_1A_W13 | T1A_W01, T1A_W04 | — | C-4 | T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U03 Potrafi scharakteryzować dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne. | IS_1A_U05, IS_1A_U15, IS_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_U05 Potrafi rozpoznać makroskopowo ważniejsze minerały skałotwórcze, skaly magmowe, skaly osadowe i skały metamorficzne oraz grunty organiczne, niespoiste i spoiste. | IS_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_U15 Ma umiejętność rozpoznawania określonych struktur hydrogeologicznych i ich uwarunkowań. | IS_1A_U05, IS_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-W-7, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_U20 Umie analizować i oceniać warunki geologiczno-inżynierskie określonego obszaru na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych. | IS_1A_U03 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U15 | — | C-3 | T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K02 Rozumie dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne. | IS_1A_K01, IS_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_K04 Ma świadomość występowania skał magmowych, osadowych i metamorficznych oraz gruntów organicznych, niespoistych i spoistych tworzących określone warunki środowiska naturalnego. | IS_1A_K01, IS_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_K05 Ma świadomość ważności przeprowadzania analiz geologiczno-inżynierskich na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych. | IS_1A_K01, IS_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04 | — | C-3, C-4 | T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W01 Ma wiedzę dotyczącą geologii, stratygrafii i paleogeografii od ery archaicznej do ery kenozoicznej Ziemi | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materialu wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W02 Ma podstawy zwiazane z procesami i skałami magmowymi, procesami i skałami osadowymi, procesami i skałami metamorficznymi | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W13 Ma wiedzę dotyczącą ważniejszych procesów egzogenicznych występujacych na Ziemi | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W22 Ma wiedzę dotyczącą wód podziemnych (właściwości wód podziemnych, warunki hydrogeologiczne, ważniejsze struktury) | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U03 Potrafi scharakteryzować dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U05 Potrafi rozpoznać makroskopowo ważniejsze minerały skałotwórcze, skaly magmowe, skaly osadowe i skały metamorficzne oraz grunty organiczne, niespoiste i spoiste. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U15 Ma umiejętność rozpoznawania określonych struktur hydrogeologicznych i ich uwarunkowań. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U20 Umie analizować i oceniać warunki geologiczno-inżynierskie określonego obszaru na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K02 Rozumie dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_K04 Ma świadomość występowania skał magmowych, osadowych i metamorficznych oraz gruntów organicznych, niespoistych i spoistych tworzących określone warunki środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_K05 Ma świadomość ważności przeprowadzania analiz geologiczno-inżynierskich na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Glazer Z., Malinowski J., Geologia i geotechnika dla inżynierów budownictwa, PWN, Warszawa, 1991
- Jeż J., Gruntoznawstwo budowlane, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
- Kowalski W.C., Geologia inżynierska, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988
- Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1968
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2006
- Racinowski R., Coufal R., Geologia inżynierska, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Kowalski J., Hydrogeologia z podstawami geologii, PWN, Warszawa, 1987