Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo
Sylabus przedmiotu Teoretyczne podstawy ogrzewnictwa i klimatyzacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoretyczne podstawy ogrzewnictwa i klimatyzacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Osiągnięcie przez studentów podstawowej wiedzy na temat podstaw teoretycznych ogrzewnictwa i klimatyzacji |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania procesów wymiany ciepła, masy i pedu zachodzących w urzadzeniach grzewczych i klimatyzacyjnych |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności stosowania wiedzy z zakresu procesów transportu ciepła, masy i pedu do projektowania i optymalizacji urżdzeń grzewczych i klimatyzacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt wybranej instalacji grzewczej lub klimatyzacyjnej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy teoretyczne procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy. | 2 |
T-W-2 | Równania bilansu masy, energii i pędu dla układów przepływowych. | 2 |
T-W-3 | Właściwości transportowe i termodynamiczne płynów. | 1 |
T-W-4 | Właściwości termofizyczne materiałów. Właściwości termodynamiczne powietrza wilgotnego. Wykres i-x. Zmiany stanu powietrza w wyniku bezpośredniego kontaktu z wodą. | 1 |
T-W-5 | Paliwa energetyczne i spalanie. Zjawiska fizyczne i chemiczne występujące podczas spalania. Spalanie niezupełne i zupełne, niecałkowite i całkowite. Ciepło spalania i wartość opałowa paliw. Zapotrzebowanie na powietrze do spalania. Objętość spalin. Obliczanie kominów. | 2 |
T-W-6 | Mechanizmy przenoszenia ciepła. Przewodzenie ciepła. Równanie różniczkowe przewodzenia ciepła. Ustalone przewodzenie ciepła. | 1 |
T-W-7 | Nieustalone przewodzenie ciepła. Numeryczne metody rozwiązywania zagadnień nieustalonego przewodzenia ciepła. | 1 |
T-W-8 | Wnikanie i przenikanie ciepła. Równania różniczkowe opisujące konwekcyjną wymianę ciepła (konwekcja swobodna i wymuszona). Zastosowanie teorii podobieństwa – równania kryterialne dla różnych przypadków wymiany ciepła. Wnikanie ciepła przy wymuszonym opływie ciał oraz w kanałach. Wnikanie ciepła przy kondensacji pary oraz przy wrzeniu. | 2 |
T-W-9 | Wymiana ciepła przez promieniowanie. | 1 |
T-W-10 | Nośniki ciepła. Obliczanie wymienników ciepła. Obliczanie izolacji. | 2 |
T-W-11 | Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody. Analiza termodynamiczna pomp ciepła oraz wentylacji mechanicznej z rekuperacją. | 1 |
T-W-12 | Obliczanie zapotrzebowania budynków na energię. Bilans energetyczny ciepłowni. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych. | 2 |
T-W-13 | Parametry cieplne budynków. Obliczenia cieplne przegród budynków. Termoizolacyjność przegród budowlanych. Koszty ogrzewania i straty energii cieplnej w budynkach. | 2 |
T-W-14 | Kształtowanie mikroklimatu pomieszczeń. Jakość powietrza w pomieszczeniach. Źródła zanieczyszczeń. Czystość i świeżość powietrza. Fizjologiczne podstawy klimatyzacji. Warunki komfortu cieplnego. | 2 |
T-W-15 | Obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego. Ogólne równanie wymiany powietrza. | 1 |
T-W-16 | Bilans ciepła w pomieszczeniu. Obliczanie zysków ciepła i pary wodnej. | 1 |
T-W-17 | Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Właściwości strug nawiewnych i wywiewnych. | 2 |
T-W-18 | Obliczanie nawiewników i wywiewników. | 1 |
T-W-19 | Obliczanie przewodów wentylacyjnych. | 1 |
T-W-20 | Zastosowanie metod CFD do organizowania wymiany powietrza w pomieszczeniu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego | 45 |
A-P-3 | Konsultacje | 5 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studia literaturowe | 20 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | przygotowanie się do zaliczenia | 30 |
85 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W09 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu procesów transportu masy, ciepła i pędu | IS_1A_W09 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
IS_1A_??_W10 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu ciepłownictwa i klimatyzacji | IS_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-12, T-W-13, T-W-16, T-W-5, T-W-17, T-W-14, T-W-18, T-W-19, T-W-10, T-W-11, T-W-20, T-W-15 | M-1 | S-1 |
IS_1A_??_W12 Ma szczegółową wiedzę związaną z bilansowaniem energetycznym, procesami przenoszenia ciepła, przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach ciepłowniczych i klimatyzacyjnych, przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w ciepłownictwie i klimatyzacji oraz ze spalaniem paliw | IS_1A_W12 | T1A_W04 | InzA_W02 | C-3 | T-W-12, T-W-7, T-P-1, T-W-8, T-W-15, T-W-11, T-W-10, T-W-20, T-W-16, T-W-6, T-W-13, T-W-9, T-W-17, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U02 Student ma umiejętność poprawnego wyboru odpowiedniego narzędzia, analitycznego lub numerycznego, do rozwiązywania problemów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji | IS_1A_U02 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | — | C-3 | T-W-20, T-P-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_U04 Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | IS_1A_U04 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-3 | T-W-20, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_U05 Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw teoretycznych procesów przenoszenia masy, ciepła i pędu. | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W09 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu procesów transportu masy, ciepła i pędu | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę teoretyczną z zakresu procesów transportu masy, ciepła i pędu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W10 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu ciepłownictwa i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę teoretyczną z zakresu ciepłownictwa i klimatyzacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W12 Ma szczegółową wiedzę związaną z bilansowaniem energetycznym, procesami przenoszenia ciepła, przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach ciepłowniczych i klimatyzacyjnych, przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w ciepłownictwie i klimatyzacji oraz ze spalaniem paliw | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę związaną z bilansowaniem energetycznym, procesami przenoszenia ciepła, przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach ciepłowniczych i klimatyzacyjnych, przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w ciepłownictwie i klimatyzacji oraz ze spalaniem paliw | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U02 Student ma umiejętność poprawnego wyboru odpowiedniego narzędzia, analitycznego lub numerycznego, do rozwiązywania problemów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego wyboru odpowiedniego narzędzia, analitycznego lub numerycznego, do rozwiązywania problemów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U04 Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność planowania i przeprowadzania eksperymentów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji, w tym pomiarów i symulacji komputerowych oraz interpretowania uzyskanych wyniki i wyciągania wniosków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U05 Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym umiejętność rozwiązywania podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw teoretycznych procesów przenoszenia masy, ciepła i pędu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw teoretycznych procesów przenoszenia masy, ciepła i pędu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wiśniewski S., Wiśniewski T.S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2010
- Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa, 2009
- Pełech A., Wentylacja i klimatyzacja.Podstawy, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2009., Wentylacja i klimatyzacja.Podstawy, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2009
- Patrick D.R., Fardo S.W., Richardson R.E., Patrick S.R., Energy Conservation Guidebook, Fairmont Press, Lilburn, 2007
- Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2006
- Koczyk H. (red.), Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm Serwis, Poznań, 2005
Literatura dodatkowa
- Laskowski L., Leksykon podstaw budownictwa niskoenergochłonnego, Polcen, Warszawa, 2009