Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo

Sylabus przedmiotu Teoretyczne podstawy ogrzewnictwa i klimatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoretyczne podstawy ogrzewnictwa i klimatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,20,44zaliczenie
wykładyW6 30 2,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Osiągnięcie przez studentów podstawowej wiedzy na temat podstaw teoretycznych ogrzewnictwa i klimatyzacji
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania procesów wymiany ciepła, masy i pedu zachodzących w urzadzeniach grzewczych i klimatyzacyjnych
C-3Nabycie przez studentów umiejętności stosowania wiedzy z zakresu procesów transportu ciepła, masy i pedu do projektowania i optymalizacji urżdzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wybranej instalacji grzewczej lub klimatyzacyjnej15
15
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy.2
T-W-2Równania bilansu masy, energii i pędu dla układów przepływowych.2
T-W-3Właściwości transportowe i termodynamiczne płynów.1
T-W-4Właściwości termofizyczne materiałów. Właściwości termodynamiczne powietrza wilgotnego. Wykres i-x. Zmiany stanu powietrza w wyniku bezpośredniego kontaktu z wodą.1
T-W-5Paliwa energetyczne i spalanie. Zjawiska fizyczne i chemiczne występujące podczas spalania. Spalanie niezupełne i zupełne, niecałkowite i całkowite. Ciepło spalania i wartość opałowa paliw. Zapotrzebowanie na powietrze do spalania. Objętość spalin. Obliczanie kominów.2
T-W-6Mechanizmy przenoszenia ciepła. Przewodzenie ciepła. Równanie różniczkowe przewodzenia ciepła. Ustalone przewodzenie ciepła.1
T-W-7Nieustalone przewodzenie ciepła. Numeryczne metody rozwiązywania zagadnień nieustalonego przewodzenia ciepła.1
T-W-8Wnikanie i przenikanie ciepła. Równania różniczkowe opisujące konwekcyjną wymianę ciepła (konwekcja swobodna i wymuszona). Zastosowanie teorii podobieństwa – równania kryterialne dla różnych przypadków wymiany ciepła. Wnikanie ciepła przy wymuszonym opływie ciał oraz w kanałach. Wnikanie ciepła przy kondensacji pary oraz przy wrzeniu.2
T-W-9Wymiana ciepła przez promieniowanie.1
T-W-10Nośniki ciepła. Obliczanie wymienników ciepła. Obliczanie izolacji.2
T-W-11Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody. Analiza termodynamiczna pomp ciepła oraz wentylacji mechanicznej z rekuperacją.1
T-W-12Obliczanie zapotrzebowania budynków na energię. Bilans energetyczny ciepłowni. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.2
T-W-13Parametry cieplne budynków. Obliczenia cieplne przegród budynków. Termoizolacyjność przegród budowlanych. Koszty ogrzewania i straty energii cieplnej w budynkach.2
T-W-14Kształtowanie mikroklimatu pomieszczeń. Jakość powietrza w pomieszczeniach. Źródła zanieczyszczeń. Czystość i świeżość powietrza. Fizjologiczne podstawy klimatyzacji. Warunki komfortu cieplnego.2
T-W-15Obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego. Ogólne równanie wymiany powietrza.1
T-W-16Bilans ciepła w pomieszczeniu. Obliczanie zysków ciepła i pary wodnej.1
T-W-17Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Właściwości strug nawiewnych i wywiewnych.2
T-W-18Obliczanie nawiewników i wywiewników.1
T-W-19Obliczanie przewodów wentylacyjnych.1
T-W-20Zastosowanie metod CFD do organizowania wymiany powietrza w pomieszczeniu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego45
A-P-3Konsultacje5
65
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studia literaturowe20
A-W-3udział w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia30
85

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W09
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu procesów transportu masy, ciepła i pędu
IS_1A_W09T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1S-1
IS_1A_??_W10
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu ciepłownictwa i klimatyzacji
IS_1A_W10T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07C-2, C-1, C-3T-W-12, T-W-13, T-W-16, T-W-5, T-W-17, T-W-14, T-W-18, T-W-19, T-W-10, T-W-11, T-W-20, T-W-15M-1S-1
IS_1A_??_W12
Ma szczegółową wiedzę związaną z bilansowaniem energetycznym, procesami przenoszenia ciepła, przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach ciepłowniczych i klimatyzacyjnych, przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w ciepłownictwie i klimatyzacji oraz ze spalaniem paliw
IS_1A_W12T1A_W04InzA_W02C-3T-W-12, T-W-7, T-P-1, T-W-8, T-W-15, T-W-11, T-W-10, T-W-20, T-W-16, T-W-6, T-W-13, T-W-9, T-W-17, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U02
Student ma umiejętność poprawnego wyboru odpowiedniego narzędzia, analitycznego lub numerycznego, do rozwiązywania problemów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
IS_1A_U02T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-3T-W-20, T-P-1M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_??_U04
Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-3T-W-20, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U05
Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-3T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw teoretycznych procesów przenoszenia masy, ciepła i pędu.
IS_1A_K01T1A_K01C-2, C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W09
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu procesów transportu masy, ciepła i pędu
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę teoretyczną z zakresu procesów transportu masy, ciepła i pędu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W10
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu ciepłownictwa i klimatyzacji
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę teoretyczną z zakresu ciepłownictwa i klimatyzacji
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W12
Ma szczegółową wiedzę związaną z bilansowaniem energetycznym, procesami przenoszenia ciepła, przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach ciepłowniczych i klimatyzacyjnych, przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w ciepłownictwie i klimatyzacji oraz ze spalaniem paliw
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę związaną z bilansowaniem energetycznym, procesami przenoszenia ciepła, przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach ciepłowniczych i klimatyzacyjnych, przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w ciepłownictwie i klimatyzacji oraz ze spalaniem paliw
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U02
Student ma umiejętność poprawnego wyboru odpowiedniego narzędzia, analitycznego lub numerycznego, do rozwiązywania problemów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego wyboru odpowiedniego narzędzia, analitycznego lub numerycznego, do rozwiązywania problemów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U04
Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność planowania i przeprowadzania eksperymentów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji, w tym pomiarów i symulacji komputerowych oraz interpretowania uzyskanych wyniki i wyciągania wniosków
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U05
Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym umiejętność rozwiązywania podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw teoretycznych procesów przenoszenia masy, ciepła i pędu.
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw teoretycznych procesów przenoszenia masy, ciepła i pędu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiśniewski S., Wiśniewski T.S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2010
  2. Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa, 2009
  3. Pełech A., Wentylacja i klimatyzacja.Podstawy, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2009., Wentylacja i klimatyzacja.Podstawy, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2009
  4. Patrick D.R., Fardo S.W., Richardson R.E., Patrick S.R., Energy Conservation Guidebook, Fairmont Press, Lilburn, 2007
  5. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2006
  6. Koczyk H. (red.), Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm Serwis, Poznań, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Laskowski L., Leksykon podstaw budownictwa niskoenergochłonnego, Polcen, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wybranej instalacji grzewczej lub klimatyzacyjnej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy.2
T-W-2Równania bilansu masy, energii i pędu dla układów przepływowych.2
T-W-3Właściwości transportowe i termodynamiczne płynów.1
T-W-4Właściwości termofizyczne materiałów. Właściwości termodynamiczne powietrza wilgotnego. Wykres i-x. Zmiany stanu powietrza w wyniku bezpośredniego kontaktu z wodą.1
T-W-5Paliwa energetyczne i spalanie. Zjawiska fizyczne i chemiczne występujące podczas spalania. Spalanie niezupełne i zupełne, niecałkowite i całkowite. Ciepło spalania i wartość opałowa paliw. Zapotrzebowanie na powietrze do spalania. Objętość spalin. Obliczanie kominów.2
T-W-6Mechanizmy przenoszenia ciepła. Przewodzenie ciepła. Równanie różniczkowe przewodzenia ciepła. Ustalone przewodzenie ciepła.1
T-W-7Nieustalone przewodzenie ciepła. Numeryczne metody rozwiązywania zagadnień nieustalonego przewodzenia ciepła.1
T-W-8Wnikanie i przenikanie ciepła. Równania różniczkowe opisujące konwekcyjną wymianę ciepła (konwekcja swobodna i wymuszona). Zastosowanie teorii podobieństwa – równania kryterialne dla różnych przypadków wymiany ciepła. Wnikanie ciepła przy wymuszonym opływie ciał oraz w kanałach. Wnikanie ciepła przy kondensacji pary oraz przy wrzeniu.2
T-W-9Wymiana ciepła przez promieniowanie.1
T-W-10Nośniki ciepła. Obliczanie wymienników ciepła. Obliczanie izolacji.2
T-W-11Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody. Analiza termodynamiczna pomp ciepła oraz wentylacji mechanicznej z rekuperacją.1
T-W-12Obliczanie zapotrzebowania budynków na energię. Bilans energetyczny ciepłowni. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.2
T-W-13Parametry cieplne budynków. Obliczenia cieplne przegród budynków. Termoizolacyjność przegród budowlanych. Koszty ogrzewania i straty energii cieplnej w budynkach.2
T-W-14Kształtowanie mikroklimatu pomieszczeń. Jakość powietrza w pomieszczeniach. Źródła zanieczyszczeń. Czystość i świeżość powietrza. Fizjologiczne podstawy klimatyzacji. Warunki komfortu cieplnego.2
T-W-15Obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego. Ogólne równanie wymiany powietrza.1
T-W-16Bilans ciepła w pomieszczeniu. Obliczanie zysków ciepła i pary wodnej.1
T-W-17Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Właściwości strug nawiewnych i wywiewnych.2
T-W-18Obliczanie nawiewników i wywiewników.1
T-W-19Obliczanie przewodów wentylacyjnych.1
T-W-20Zastosowanie metod CFD do organizowania wymiany powietrza w pomieszczeniu.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego45
A-P-3Konsultacje5
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studia literaturowe20
A-W-3udział w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia30
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu procesów transportu masy, ciepła i pędu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące: •termodynamiki technicznej, • wymiany ciepła i masy, • mechaniki płynów, • biologii i chemii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania procesów wymiany ciepła, masy i pedu zachodzących w urzadzeniach grzewczych i klimatyzacyjnych
C-1Osiągnięcie przez studentów podstawowej wiedzy na temat podstaw teoretycznych ogrzewnictwa i klimatyzacji
Treści programoweT-W-3Właściwości transportowe i termodynamiczne płynów.
T-W-2Równania bilansu masy, energii i pędu dla układów przepływowych.
T-W-7Nieustalone przewodzenie ciepła. Numeryczne metody rozwiązywania zagadnień nieustalonego przewodzenia ciepła.
T-W-4Właściwości termofizyczne materiałów. Właściwości termodynamiczne powietrza wilgotnego. Wykres i-x. Zmiany stanu powietrza w wyniku bezpośredniego kontaktu z wodą.
T-W-1Podstawy teoretyczne procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy.
T-W-6Mechanizmy przenoszenia ciepła. Przewodzenie ciepła. Równanie różniczkowe przewodzenia ciepła. Ustalone przewodzenie ciepła.
T-W-8Wnikanie i przenikanie ciepła. Równania różniczkowe opisujące konwekcyjną wymianę ciepła (konwekcja swobodna i wymuszona). Zastosowanie teorii podobieństwa – równania kryterialne dla różnych przypadków wymiany ciepła. Wnikanie ciepła przy wymuszonym opływie ciał oraz w kanałach. Wnikanie ciepła przy kondensacji pary oraz przy wrzeniu.
T-W-9Wymiana ciepła przez promieniowanie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę teoretyczną z zakresu procesów transportu masy, ciepła i pędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu ciepłownictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania procesów wymiany ciepła, masy i pedu zachodzących w urzadzeniach grzewczych i klimatyzacyjnych
C-1Osiągnięcie przez studentów podstawowej wiedzy na temat podstaw teoretycznych ogrzewnictwa i klimatyzacji
C-3Nabycie przez studentów umiejętności stosowania wiedzy z zakresu procesów transportu ciepła, masy i pedu do projektowania i optymalizacji urżdzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.
Treści programoweT-W-12Obliczanie zapotrzebowania budynków na energię. Bilans energetyczny ciepłowni. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.
T-W-13Parametry cieplne budynków. Obliczenia cieplne przegród budynków. Termoizolacyjność przegród budowlanych. Koszty ogrzewania i straty energii cieplnej w budynkach.
T-W-16Bilans ciepła w pomieszczeniu. Obliczanie zysków ciepła i pary wodnej.
T-W-5Paliwa energetyczne i spalanie. Zjawiska fizyczne i chemiczne występujące podczas spalania. Spalanie niezupełne i zupełne, niecałkowite i całkowite. Ciepło spalania i wartość opałowa paliw. Zapotrzebowanie na powietrze do spalania. Objętość spalin. Obliczanie kominów.
T-W-17Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Właściwości strug nawiewnych i wywiewnych.
T-W-14Kształtowanie mikroklimatu pomieszczeń. Jakość powietrza w pomieszczeniach. Źródła zanieczyszczeń. Czystość i świeżość powietrza. Fizjologiczne podstawy klimatyzacji. Warunki komfortu cieplnego.
T-W-18Obliczanie nawiewników i wywiewników.
T-W-19Obliczanie przewodów wentylacyjnych.
T-W-10Nośniki ciepła. Obliczanie wymienników ciepła. Obliczanie izolacji.
T-W-11Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody. Analiza termodynamiczna pomp ciepła oraz wentylacji mechanicznej z rekuperacją.
T-W-20Zastosowanie metod CFD do organizowania wymiany powietrza w pomieszczeniu.
T-W-15Obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego. Ogólne równanie wymiany powietrza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę teoretyczną z zakresu ciepłownictwa i klimatyzacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W12Ma szczegółową wiedzę związaną z bilansowaniem energetycznym, procesami przenoszenia ciepła, przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach ciepłowniczych i klimatyzacyjnych, przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w ciepłownictwie i klimatyzacji oraz ze spalaniem paliw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W12Ma szczegółową wiedzę związaną z: •bilansowaniem energetycznym, •przewodnictwem ciepła, konwekcją, promieniowaniem przenikaniem ciepła, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w maszynach przepływowych i tłokowych stosowanych w inżynierii środowiska, •przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w głównych obszarach inżynierii środowiska , •ze spalaniem paliw w tym spalaniem niskoemisyjnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności stosowania wiedzy z zakresu procesów transportu ciepła, masy i pedu do projektowania i optymalizacji urżdzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.
Treści programoweT-W-12Obliczanie zapotrzebowania budynków na energię. Bilans energetyczny ciepłowni. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.
T-W-7Nieustalone przewodzenie ciepła. Numeryczne metody rozwiązywania zagadnień nieustalonego przewodzenia ciepła.
T-P-1Projekt wybranej instalacji grzewczej lub klimatyzacyjnej
T-W-8Wnikanie i przenikanie ciepła. Równania różniczkowe opisujące konwekcyjną wymianę ciepła (konwekcja swobodna i wymuszona). Zastosowanie teorii podobieństwa – równania kryterialne dla różnych przypadków wymiany ciepła. Wnikanie ciepła przy wymuszonym opływie ciał oraz w kanałach. Wnikanie ciepła przy kondensacji pary oraz przy wrzeniu.
T-W-15Obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego. Ogólne równanie wymiany powietrza.
T-W-11Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody. Analiza termodynamiczna pomp ciepła oraz wentylacji mechanicznej z rekuperacją.
T-W-10Nośniki ciepła. Obliczanie wymienników ciepła. Obliczanie izolacji.
T-W-20Zastosowanie metod CFD do organizowania wymiany powietrza w pomieszczeniu.
T-W-16Bilans ciepła w pomieszczeniu. Obliczanie zysków ciepła i pary wodnej.
T-W-6Mechanizmy przenoszenia ciepła. Przewodzenie ciepła. Równanie różniczkowe przewodzenia ciepła. Ustalone przewodzenie ciepła.
T-W-13Parametry cieplne budynków. Obliczenia cieplne przegród budynków. Termoizolacyjność przegród budowlanych. Koszty ogrzewania i straty energii cieplnej w budynkach.
T-W-9Wymiana ciepła przez promieniowanie.
T-W-17Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Właściwości strug nawiewnych i wywiewnych.
T-W-2Równania bilansu masy, energii i pędu dla układów przepływowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę związaną z bilansowaniem energetycznym, procesami przenoszenia ciepła, przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach ciepłowniczych i klimatyzacyjnych, przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w ciepłownictwie i klimatyzacji oraz ze spalaniem paliw
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U02Student ma umiejętność poprawnego wyboru odpowiedniego narzędzia, analitycznego lub numerycznego, do rozwiązywania problemów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności stosowania wiedzy z zakresu procesów transportu ciepła, masy i pedu do projektowania i optymalizacji urżdzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.
Treści programoweT-W-20Zastosowanie metod CFD do organizowania wymiany powietrza w pomieszczeniu.
T-P-1Projekt wybranej instalacji grzewczej lub klimatyzacyjnej
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: metoda projektów
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego wyboru odpowiedniego narzędzia, analitycznego lub numerycznego, do rozwiązywania problemów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U04Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności stosowania wiedzy z zakresu procesów transportu ciepła, masy i pedu do projektowania i optymalizacji urżdzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.
Treści programoweT-W-20Zastosowanie metod CFD do organizowania wymiany powietrza w pomieszczeniu.
T-P-1Projekt wybranej instalacji grzewczej lub klimatyzacyjnej
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność planowania i przeprowadzania eksperymentów z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji, w tym pomiarów i symulacji komputerowych oraz interpretowania uzyskanych wyniki i wyciągania wniosków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U05Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności stosowania wiedzy z zakresu procesów transportu ciepła, masy i pedu do projektowania i optymalizacji urżdzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.
Treści programoweT-P-1Projekt wybranej instalacji grzewczej lub klimatyzacyjnej
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym umiejętność rozwiązywania podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu ogrzewnictwa i klimatyzacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw teoretycznych procesów przenoszenia masy, ciepła i pędu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania procesów wymiany ciepła, masy i pedu zachodzących w urzadzeniach grzewczych i klimatyzacyjnych
C-1Osiągnięcie przez studentów podstawowej wiedzy na temat podstaw teoretycznych ogrzewnictwa i klimatyzacji
Treści programoweT-W-1Podstawy teoretyczne procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw teoretycznych procesów przenoszenia masy, ciepła i pędu.
3,5
4,0
4,5
5,0