Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,62egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z przedmiotu chemia na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejetności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilosciowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejetnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejetności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów10
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.20
30
wykłady
T-W-1Budowa atomu - Czastki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Własciwości pie-wiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne.2
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemnosci pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.6
T-W-5Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Przewodniki I i II rodzaju. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozje. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.4
T-W-6Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karbokationów i rodników. Nazewnictwo zwiazków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).1
T-W-7Hybrydyzacja orbitali atomowych. Weglowodory – alifatyczne, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Weglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłaczenia nukleofilowego AN. Zwiazki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.4
T-W-8Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Weglowodany. Związki heterocykliczne9
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń25
A-L-3Zaliczenie omawianych zagadnień5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego30
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia materiału30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
Student posiada umiejętność opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań.
IS_1A_W01T1A_W01C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-L-1M-1, M-2S-3
IS_1A_??_W02
Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny.
IS_1A_W01T1A_W01C-2T-W-3, T-W-4, T-L-2M-2, M-3S-1, S-3
IS_1A_??_W03
Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalajace na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych i określić podstawowe ich własności.
IS_1A_W01T1A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych.
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-1T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1S-1, S-2, S-3
IS_1A_??_U02
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych oraz umiejętność obsługi aparatury pomiarowej.
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-2T-L-1, T-L-2M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Student nabył umiejętnośći do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
IS_1A_K01T1A_K01C-2T-L-1, T-L-2M-3S-2, S-3
IS_1A_??_K02
Student utrwalił umiejętnościi do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
IS_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-2T-L-1, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
Student posiada umiejętność opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań.
2,0Niedostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań.
3,0Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań z pewnymi niedociagnieciami.
3,5Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań.
4,0Dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzacych reakcji chemicznych za pomocą równań.
4,5Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzacych reakcji chemicznych za pomocą równań z bardzo niewielkimi niedociagnieciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzacych reakcji chemicznych za pomocą równań.
IS_1A_??_W02
Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny.
2,0Niedostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych.
3,0Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych z pewnyminie dociągnięciami.
3,5Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych.
4,0Dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych.
IS_1A_??_W03
Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalajace na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych i określić podstawowe ich własności.
2,0Niedostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
3,0Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystyką związków nieorganicznych i organicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalajace na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
4,0Dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalajace na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U01
Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych.
2,0Brak umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
3,0Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
4,0Dobra umiejetność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z niewielkimii niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
IS_1A_??_U02
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych oraz umiejętność obsługi aparatury pomiarowej.
2,0Student nie opanował podstawowych zasad pracy w laboratorium chemicznym i nie umie ich stosowaćc podczas wykonywania analiz chemicznych.
3,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosowac podczas wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
4,0Student dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
4,5Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych z niewielkimi niedociąagnięciami.
5,0Student ardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Student nabył umiejętnośći do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
2,0Student nie nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
3,0Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z pewnymi niedociagnieciami.
3,5Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
4,0Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
4,5Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student nabył na bardzo dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
IS_1A_??_K02
Student utrwalił umiejętnościi do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
2,0Student nabył umiejętnośsci do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu niedostatecznym.
3,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągniąciami.
3,5Student nabył umiejetności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakośi otrzymywanych wyników analiz na dobrym poziomie.
4,5Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie ale z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie.

Literatura podstawowa

  1. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
  2. Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
  3. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, 4
  4. Patrick G., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Doonan S., Białka i peptydy, PWN, Warszawa, 2008, 2
  2. O`Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów10
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - Czastki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Własciwości pie-wiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne.2
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemnosci pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.6
T-W-5Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Przewodniki I i II rodzaju. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozje. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.4
T-W-6Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karbokationów i rodników. Nazewnictwo zwiazków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).1
T-W-7Hybrydyzacja orbitali atomowych. Weglowodory – alifatyczne, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Weglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłaczenia nukleofilowego AN. Zwiazki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.4
T-W-8Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Weglowodany. Związki heterocykliczne9
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń25
A-L-3Zaliczenie omawianych zagadnień5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego30
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia materiału30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01Student posiada umiejętność opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejetności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejetnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejetności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemnosci pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań.
3,0Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań z pewnymi niedociagnieciami.
3,5Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań.
4,0Dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzacych reakcji chemicznych za pomocą równań.
4,5Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzacych reakcji chemicznych za pomocą równań z bardzo niewielkimi niedociagnieciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzacych reakcji chemicznych za pomocą równań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilosciowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych.
3,0Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych z pewnyminie dociągnięciami.
3,5Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych.
4,0Dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W03Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalajace na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych i określić podstawowe ich własności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejetności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu - Czastki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Własciwości pie-wiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne.
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-5Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Przewodniki I i II rodzaju. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozje. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.
T-W-6Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karbokationów i rodników. Nazewnictwo zwiazków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).
T-W-7Hybrydyzacja orbitali atomowych. Weglowodory – alifatyczne, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Weglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłaczenia nukleofilowego AN. Zwiazki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.
T-W-8Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Weglowodany. Związki heterocykliczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
3,0Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystyką związków nieorganicznych i organicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalajace na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
4,0Dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalajace na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejetności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
3,0Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
4,0Dobra umiejetność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z niewielkimii niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U02Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych oraz umiejętność obsługi aparatury pomiarowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilosciowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zasad pracy w laboratorium chemicznym i nie umie ich stosowaćc podczas wykonywania analiz chemicznych.
3,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosowac podczas wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
4,0Student dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
4,5Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych z niewielkimi niedociąagnięciami.
5,0Student ardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Student nabył umiejętnośći do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilosciowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
3,0Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z pewnymi niedociagnieciami.
3,5Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
4,0Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
4,5Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student nabył na bardzo dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K02Student utrwalił umiejętnościi do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilosciowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nabył umiejętnośsci do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu niedostatecznym.
3,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągniąciami.
3,5Student nabył umiejetności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakośi otrzymywanych wyników analiz na dobrym poziomie.
4,5Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie ale z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie.