Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Systemy pomiarowe i monitorujące:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy pomiarowe i monitorujące | ||
Specjalność | Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie przedmiotów poprzedzających (lub określenie wymaganej wiedzy): fizyka, chemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych. Traktowanie pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe BHP. Wprowadzenie do zajęć. | 1 |
T-L-2 | Wzorcowanie aparatury pomiarowej. | 4 |
T-L-3 | Badania kontrolne przyrządów i zestawów kontrolno-pomiarowych zgodnie z wymaganiami normy PN EN 17025. | 4 |
T-L-4 | Ustalanie selektywności, precyzji i dokładności wybranych metod badań. | 4 |
T-L-5 | Szacowanie niepewności pomiarów. | 4 |
T-L-6 | Sprawdzanie i cechowanie przetworników do pomiaru fizycznych i chemicznych parametrów środowiska. | 4 |
T-L-7 | Badanie układów wieloparametrowych przy pomocy komputerowych systemów zbierania i opracowywania wyników pomiarów. | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie pisemne | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody pomiarowe, właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych. Wzorce pomiarowe i metody ich doboru do cechowania przyrządów pomiarowych. Podstawowe rodzaje i struktury systemów pomiarowych. | 2 |
T-W-2 | Czujniki i przetworniki pomiarowe. Dynamiczne właściwości przetworników. | 2 |
T-W-3 | Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników badań. | 1 |
T-W-4 | Zasady doboru elementów toru pomiarowego. Selektywność, precyzja, dokładność, liniowość. Niepewność pomiaru. | 2 |
T-W-5 | Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu. | 2 |
T-W-6 | Walidacja metody. Akredytacja laboratoriów (PN EN 17025). | 1 |
T-W-7 | Charakterystyka wieloparametrowych układów pomiarowych. Aparatura kontrolno-pomiarowa, zasady doboru przetworników pomiarowych. | 2 |
T-W-8 | Systemy nadzoru bezpośredniego i zdalnego. Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Monitoring satelitarny, samolotowy, pływający nawodny i podwodny. | 2 |
T-W-9 | Systemy kontrolno-pomiarowe do obserwacji i nadzoru w czasie prac ratowniczych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykonanych ćwiczeń. | 5 |
54 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie pisemnym. | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie ustnym. | 1 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W01 Ma wiedzę dotyczącą działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych. | IS_1A_W10, IS_1A_W22 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U01 Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów oraz umiejętności traktowania wyników tych pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych. | IS_1A_U04 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, jej wpływ na środowisko, ma świadoność odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | IS_1A_K02, IS_1A_K04 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W01 Ma wiedzę dotyczącą działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U01 Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów oraz umiejętności traktowania wyników tych pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod pomiarów, nie potrafi wykonać prostych pomiarów, nie potrafi zinterpretować wyników pomiarów, nie potrafi wyników pomiarów wykorzystać jako źródła informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych. |
3,0 | Student potrafi dobrać metody pomiarów, potrafi wykonać proste pomiary, potrafi zinterpretować wyniki pomiarów lub badań, potrafi wyniki pomiarów wykorzystać jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt. | |
3,5 | Student potrafi dobrać metody pomiarów, potrafi wykonać proste pomiary, potrafi zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych, popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo dobrać metody pomiarów, zna podstawowe kryteria doboru metod i narzędzi, potrafi uzasadnić swój wybór. Potrafi wykonać pomiary, zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo dobrać metody pomiarów, zna podstawowe i szersze kryteria doboru metod i narzędzi pomiarowych, potrafi uzasadnić swój wybór. Potrafi wykonać pomiary, zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych. | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo dobrać metody pomiarów, zna podstawowe i szersze kryteria doboru metod i narzędzi pomiarowych, potrafi uzasadnić swój wybór i zaproponować rozwiązanie alternatywne. Potrafi wykonać pomiary, zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, jej wpływ na środowisko, ma świadoność odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Arendarski J., Niepewność pomiarów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Piotrowki J., Kostyrko K., Wzorcowanie aparatury pomiarowej, PWN, Warszawa, 2000
- Pomiary cieplne, WNT, Warszawa, 2001
- Red. Hrynkiewicz A. Z., Rokita E., Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 1999
- Minkina W., Gryś S., Korekcja charakterystyk dynamicznych czujników termometrycznych – metody , układy, algorytmy, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2004
Literatura dodatkowa
- Pasek M., Porty lotnicze. Systemy świetlnych pomocy nawigacyjnych, WITWL, Warszawa, 2006
- Polaczek T., Audyt bezpieczeństwa informacji w praktyce, HELION, Gliwice, 2006