Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Podstawy ciepłownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ciepłownictwa
Specjalność Ogrzewnictwo
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 45 2,70,44zaliczenie
wykładyW6 45 2,30,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej45
45
wykłady
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.10
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła8
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.6
T-W-7Wykresy piezometryczne.2
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego35
A-P-3Zaliczenie projektu1
81
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu15
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Samodzielna lektura5
A-W-5Obecność na egzaminie2
70

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W15
Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
IS_1A_W15T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_W16
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
IS_1A_W16T1A_W05C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1
IS_1A_??_W17
Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów zaopatrzenia w energię, sieci cieplnych,
IS_1A_W17T1A_W06InzA_W01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1
IS_1A_??_W22
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu ciepłownictwa.
IS_1A_U01T1A_U13, T1A_U14C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U02
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
IS_1A_U02T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-3, C-1, C-2T-P-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-2
IS_1A_??_U04
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-2, C-3T-P-1M-2S-2
IS_1A_??_U08
Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu sieci cieplnych
IS_1A_U08T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07C-1, C-3, C-2T-W-6, T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_??_U11
Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie sieci cieplnych
IS_1A_U11T1A_U14, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-2, C-3T-P-1M-2S-2
IS_1A_??_U15
Ma umiejętność samokształcenia się
IS_1A_U15T1A_U01, T1A_U05C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K01T1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_K02
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
IS_1A_??_K05
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
IS_1A_K05T1A_K05C-2, C-1, C-3T-W-8, T-P-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W15
Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W16
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W17
Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów zaopatrzenia w energię, sieci cieplnych,
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W22
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U01
Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu ciepłownictwa.
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U02
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U04
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U08
Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu sieci cieplnych
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U11
Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie sieci cieplnych
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U15
Ma umiejętność samokształcenia się
2,0
3,0Ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0
3,0Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_K02
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_K05
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0
3,0Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krygier K., Sieci ciepłownicze, Politechnika Warszawska, Warszawa
  2. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Radlow R., Podręcznik ciepłownictwa. System rur preizolowanych, European District Heating Pipe Manufactures Association. Tłum. PTN CIBET
  2. Kamler W., Ciepłownictwo, PWN, Warszawa

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.10
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła8
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.6
T-W-7Wykresy piezometryczne.2
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego35
A-P-3Zaliczenie projektu1
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu15
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Samodzielna lektura5
A-W-5Obecność na egzaminie2
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
Treści programoweT-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
Treści programoweT-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W17Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów zaopatrzenia w energię, sieci cieplnych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W17Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych w inżynierii środowiska, w tym w szczególności: • systemów technicznego wyposażenia budynków, •systemów zaopatrzenia w energię, •sieci cieplnych, wodociągowych i kanalizacyjnych, • systemów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, •urządzeń ochrony powietrza
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
Treści programoweT-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
Treści programoweT-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu ciepłownictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
Treści programoweT-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U02Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
Treści programoweT-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U04Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
Treści programoweT-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu sieci cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
Treści programoweT-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie sieci cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
Treści programoweT-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U15Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U15Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
Treści programoweT-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
Treści programoweT-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
Treści programoweT-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
Treści programoweT-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0