Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Podstawy ciepłownictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ciepłownictwa | ||
Specjalność | Ogrzewnictwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych |
C-2 | Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych |
C-3 | Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt preizolowanej sieci cieplnej | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła | 2 |
T-W-2 | Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła. | 2 |
T-W-3 | Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie. | 10 |
T-W-4 | Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła | 8 |
T-W-5 | Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział. | 4 |
T-W-6 | Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne. | 6 |
T-W-7 | Wykresy piezometryczne. | 2 |
T-W-8 | Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych. | 8 |
T-W-9 | Lokalne sieci cieplne niskich parametrów | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 35 |
A-P-3 | Zaliczenie projektu | 1 |
81 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Samodzielne przygoowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Samodzielna lektura | 5 |
A-W-5 | Obecność na egzaminie | 2 |
70 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W15 Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska | IS_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_W16 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych | IS_1A_W16 | T1A_W05 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IS_1A_??_W17 Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów zaopatrzenia w energię, sieci cieplnych, | IS_1A_W17 | T1A_W06 | InzA_W01 | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IS_1A_??_W22 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności | IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu ciepłownictwa. | IS_1A_U01 | T1A_U13, T1A_U14 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_U02 Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej. | IS_1A_U02 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2 |
IS_1A_??_U04 Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej. | IS_1A_U04 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-2, C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
IS_1A_??_U08 Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu sieci cieplnych | IS_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-6, T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_U11 Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie sieci cieplnych | IS_1A_U11 | T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
IS_1A_??_U15 Ma umiejętność samokształcenia się | IS_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko | IS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_1A_??_K05 Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | IS_1A_K05 | T1A_K05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-8, T-P-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W15 Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W16 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W17 Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów zaopatrzenia w energię, sieci cieplnych, | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W22 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu ciepłownictwa. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U02 Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U04 Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U08 Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu sieci cieplnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U11 Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie sieci cieplnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U15 Ma umiejętność samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność samokształcenia się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_K05 Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krygier K., Sieci ciepłownicze, Politechnika Warszawska, Warszawa
- Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Radlow R., Podręcznik ciepłownictwa. System rur preizolowanych, European District Heating Pipe Manufactures Association. Tłum. PTN CIBET
- Kamler W., Ciepłownictwo, PWN, Warszawa