Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Wodociągi i kanalizacja

Sylabus przedmiotu Magazynowanie energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Magazynowanie energii
Specjalność Alternatywne żródła energii w budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 1,00,34zaliczenie
projektyP3 9 1,00,33zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: termodynamika techniczna, wymiana ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z powszechnie stosowanymi, nowymi i perspektywicznymi metodami magazynowania energii.
C-2Przedstawienie wad i zalet poszczególnych metod magazynwania energii, zakresu ich stosowalności.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru najbardziej adekwatnej metody magazynowania energii.
C-4Ukształtowanie umiejętności oszacowania podstawowych parametrow magazynu energii i jego efektywności pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie przykładów obliczeniowych zasobników ciepła (zasilanych także z odnawialnych źródeł energii), zasobników pary.2
T-A-2Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii termicznej w reakcjach chemicznych. Cykle termochemiczne.1
T-A-3Przedstawienie przykładów obliczeniowych gruntowych magazynów ciepła.2
T-A-4Zapoznanie z komputerowymi programami ułatwiającymi projektownia magazynów energii w budownictwie (PCM).2
T-A-5Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii w systemach hydroelektrycznych (elektrownie szczytowo-pompowe)1
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
9
projekty
T-P-1Wykonanie projektu związanego z tematyką wykładu9
9
wykłady
T-W-1Działanie sytemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii.2
T-W-2Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji2
T-W-3Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM.2
T-W-4Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych odwracalnych.1
T-W-5Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych nieodwracalnych.1
T-W-6Paliwa wtórne. Wytwarzanie wodoru.2
T-W-7Magazynowanie energii mechanicznej.2
T-W-8Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory.4
T-W-9Porównanie różnych metod magazynowania energii.1
T-W-10Zaliczenie wykładu1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Ćwiczenia audytoryjne9
A-A-2Praca własna studenta15
A-A-3Konsultacje6
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2praca własna studenta15
A-P-3konsultacje6
30
wykłady
A-W-1Wykład multimedialny15
A-W-2Praca własna studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja.
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie kolokwium końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawdzianu pisemnego końcowego.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie przygotowanego raportu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić aktualnie stosowane, będące na etapie badań i perspektywiczne metody magazynowania energii
IS_2A_W06, IS_2A_W13T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii, potrafi sformuować korzyści oraz niedogodności jej stosowania a także oszacować efektywność pracy magazynu energii.
IS_2A_U13T2A_U12C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-2
IS_2A_null_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować efektywność pracy magazynu energii.
IS_2A_U10T2A_U09InzA2_U02C-3, C-4T-P-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić aktualnie stosowane, będące na etapie badań i perspektywiczne metody magazynowania energii
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym
5,0uzyskanie 91% lub wiecej punktów na zaliczeniu końcowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii, potrafi sformuować korzyści oraz niedogodności jej stosowania a także oszacować efektywność pracy magazynu energii.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium
IS_2A_null_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować efektywność pracy magazynu energii.
2,0Brak raportu lub przygotowanie raportu z duża ilością błędów, rzutujących na wynik końcowy.
3,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 24-35 %.
3,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 13-23 %.
4,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 6-12 % oraz ustna prezentacja wyników.
4,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 1-5 % oraz ustna prezentacja wyników.
5,0Przygotowanie raportu pisemnego, bezbłędnego oraz ustna prezentacja wyników.

Literatura podstawowa

  1. Domański Roman, Magazynowanie Energii Cieplnej, Państ. Wydaw. Naukowe, Warszawa, 1990
  2. Czerwińska Anna, Akumulatory, baterie, ogniwa, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
  3. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie przykładów obliczeniowych zasobników ciepła (zasilanych także z odnawialnych źródeł energii), zasobników pary.2
T-A-2Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii termicznej w reakcjach chemicznych. Cykle termochemiczne.1
T-A-3Przedstawienie przykładów obliczeniowych gruntowych magazynów ciepła.2
T-A-4Zapoznanie z komputerowymi programami ułatwiającymi projektownia magazynów energii w budownictwie (PCM).2
T-A-5Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii w systemach hydroelektrycznych (elektrownie szczytowo-pompowe)1
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu związanego z tematyką wykładu9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Działanie sytemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii.2
T-W-2Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji2
T-W-3Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM.2
T-W-4Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych odwracalnych.1
T-W-5Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych nieodwracalnych.1
T-W-6Paliwa wtórne. Wytwarzanie wodoru.2
T-W-7Magazynowanie energii mechanicznej.2
T-W-8Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory.4
T-W-9Porównanie różnych metod magazynowania energii.1
T-W-10Zaliczenie wykładu1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Ćwiczenia audytoryjne9
A-A-2Praca własna studenta15
A-A-3Konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2praca własna studenta15
A-P-3konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład multimedialny15
A-W-2Praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić aktualnie stosowane, będące na etapie badań i perspektywiczne metody magazynowania energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z powszechnie stosowanymi, nowymi i perspektywicznymi metodami magazynowania energii.
C-2Przedstawienie wad i zalet poszczególnych metod magazynwania energii, zakresu ich stosowalności.
Treści programoweT-W-1Działanie sytemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii.
T-W-2Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji
T-W-3Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM.
T-W-4Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych odwracalnych.
T-W-5Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych nieodwracalnych.
T-W-6Paliwa wtórne. Wytwarzanie wodoru.
T-W-7Magazynowanie energii mechanicznej.
T-W-8Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory.
T-W-9Porównanie różnych metod magazynowania energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie kolokwium końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym
5,0uzyskanie 91% lub wiecej punktów na zaliczeniu końcowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii, potrafi sformuować korzyści oraz niedogodności jej stosowania a także oszacować efektywność pracy magazynu energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru najbardziej adekwatnej metody magazynowania energii.
C-4Ukształtowanie umiejętności oszacowania podstawowych parametrow magazynu energii i jego efektywności pracy.
Treści programoweT-A-1Przedstawienie przykładów obliczeniowych zasobników ciepła (zasilanych także z odnawialnych źródeł energii), zasobników pary.
T-A-2Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii termicznej w reakcjach chemicznych. Cykle termochemiczne.
T-A-3Przedstawienie przykładów obliczeniowych gruntowych magazynów ciepła.
T-A-4Zapoznanie z komputerowymi programami ułatwiającymi projektownia magazynów energii w budownictwie (PCM).
T-A-5Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii w systemach hydroelektrycznych (elektrownie szczytowo-pompowe)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawdzianu pisemnego końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować efektywność pracy magazynu energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru najbardziej adekwatnej metody magazynowania energii.
C-4Ukształtowanie umiejętności oszacowania podstawowych parametrow magazynu energii i jego efektywności pracy.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu związanego z tematyką wykładu
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie przygotowanego raportu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak raportu lub przygotowanie raportu z duża ilością błędów, rzutujących na wynik końcowy.
3,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 24-35 %.
3,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 13-23 %.
4,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 6-12 % oraz ustna prezentacja wyników.
4,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 1-5 % oraz ustna prezentacja wyników.
5,0Przygotowanie raportu pisemnego, bezbłędnego oraz ustna prezentacja wyników.