Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Ogrzewnictwo i wentylacja
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacje:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacje | ||
Specjalność | Wodociągi i kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Wodociagi i Kanalizacja" lub ogólna wiedza dotycząca wodociągów i kanalizacji uzyskana w czasie wykonywania pracy zawodowej |
W-2 | Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej |
C-2 | Umiejętność projektowania złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (początkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Plan zagospodarowania przestrzennego działki lub obszaru. Wymagania dotyczące sieci wodociągowej oraz podstawowy zakres czynności projektowych. Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej. Wzbogacanie wód podziemnych. Infiltracja brzegowa. Projektowanie ujęć wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujeć wody powierzchniowej. | 6 |
T-W-2 | Trasowanie układu sieci. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Prace przygotowawcze dotyczące ustalenia danych do sporządzenia bilansu zapotrzebowania na wodę. Rodzaje zapotrzebowania na wodę. Obliczenie charakterystycznych wielkości zapotrzebowania na wodę dla miasta, dzielnicy, osiedla. Maksymalne godzinowe zapotrzebowanie na wodę. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody. Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci promienistej i pierścieniowej. | 6 |
T-W-3 | Wymagania dotyczące średnic przewodów sieci wodociagowej. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika. Ustalenie rozkładu cisnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy(przepływowy, centralny, koncowy). Pompownie podnośniki, pompy, współpraca pompowni ze zbiornikiem otwartym. Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia sieci wodociągowej. | 6 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 42 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 3 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
66 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | opracowanie materiału - studia literaturowe | 29 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-5 | udział w egzaminie | 2 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W06 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbedną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalnosci. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów. | IS_2A_U17 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1 | M-2 | S-2 |
IS_2A_??_U19 Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzenia na sieci dla wybranych terenów | IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego) | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W06 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbedną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wod-kan. oraz urządzeń związanych z tymi sieciami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalnosci. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urzadzeń na sieciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U19 Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzenia na sieci dla wybranych terenów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiazań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego) | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadan inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992