Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Ogrzewnictwo i wentylacja

Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ciepłownictwo-2
Specjalność Ogrzewnictwo i wentylacja
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 3,00,44zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi węzłów cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania węzłów cieplnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt dwufunkcyjnego węzła cieplnego18
18
wykłady
T-W-1Pojęcie węzła cieplnego, podziały i rodzaje rozwiązań Bezpośrednie węzły cieplne Węzły pośrednie zasilane gorącą wodą i parą Węzeł cieplny - bloki funkcjonalne Rurociągi i izolacja cieplna w węzłach cieplnych Przygotowanie c.w.u. w węzłach cieplnych Pompy w węzłach cieplnych Regulacja pracy węzłów cieplnych Mieszkaniowe stacje wymiennikowe Przyłącza cieplne do węsłów cieplnych Zaliczenie9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego68
A-P-3Zaliczenie projektu1
A-P-4Konsultacje3
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Samodzielna lektura9
A-W-5Obecność na zaliczeniu1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W06
Ma poszerzoną wiedzę związaną z ciepłownictwem, a szczególnie z węzłami cieplnymi
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U19
Potrafi zaprojektować węzeł cieplny
IS_2A_U19T2A_U18, T2A_U19InzA2_U08C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K01T2A_K04C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W06
Ma poszerzoną wiedzę związaną z ciepłownictwem, a szczególnie z węzłami cieplnymi
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę związaną z węzłami cieplnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U19
Potrafi zaprojektować węzeł cieplny
2,0
3,0Wykona poprawnie projekt węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0Potrafi zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych, Ośr. Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, Aquarius, Toruń

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa (red. Szczechowiak E.), Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło: budowa i eksploatacja, ENVIROTECH, Poznań

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt dwufunkcyjnego węzła cieplnego18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie węzła cieplnego, podziały i rodzaje rozwiązań Bezpośrednie węzły cieplne Węzły pośrednie zasilane gorącą wodą i parą Węzeł cieplny - bloki funkcjonalne Rurociągi i izolacja cieplna w węzłach cieplnych Przygotowanie c.w.u. w węzłach cieplnych Pompy w węzłach cieplnych Regulacja pracy węzłów cieplnych Mieszkaniowe stacje wymiennikowe Przyłącza cieplne do węsłów cieplnych Zaliczenie9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego68
A-P-3Zaliczenie projektu1
A-P-4Konsultacje3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Samodzielna lektura9
A-W-5Obecność na zaliczeniu1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z ciepłownictwem, a szczególnie z węzłami cieplnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi węzłów cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania węzłów cieplnych
Treści programoweT-P-1Projekt dwufunkcyjnego węzła cieplnego
T-W-1Pojęcie węzła cieplnego, podziały i rodzaje rozwiązań Bezpośrednie węzły cieplne Węzły pośrednie zasilane gorącą wodą i parą Węzeł cieplny - bloki funkcjonalne Rurociągi i izolacja cieplna w węzłach cieplnych Przygotowanie c.w.u. w węzłach cieplnych Pompy w węzłach cieplnych Regulacja pracy węzłów cieplnych Mieszkaniowe stacje wymiennikowe Przyłącza cieplne do węsłów cieplnych Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę związaną z węzłami cieplnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U19Potrafi zaprojektować węzeł cieplny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania węzłów cieplnych
Treści programoweT-P-1Projekt dwufunkcyjnego węzła cieplnego
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykona poprawnie projekt węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi węzłów cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania węzłów cieplnych
Treści programoweT-P-1Projekt dwufunkcyjnego węzła cieplnego
T-W-1Pojęcie węzła cieplnego, podziały i rodzaje rozwiązań Bezpośrednie węzły cieplne Węzły pośrednie zasilane gorącą wodą i parą Węzeł cieplny - bloki funkcjonalne Rurociągi i izolacja cieplna w węzłach cieplnych Przygotowanie c.w.u. w węzłach cieplnych Pompy w węzłach cieplnych Regulacja pracy węzłów cieplnych Mieszkaniowe stacje wymiennikowe Przyłącza cieplne do węsłów cieplnych Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0