Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Ogrzewnictwo i wentylacja
Sylabus przedmiotu Ekonomia i ekonomika przedsiębiorstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia i ekonomika przedsiębiorstwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | ćwiczenia na wybranej spółce: 1. rejestracja spółki wPolsce: KRS oraz: US, ZUS, Bank; 3. misja firmy, analiza otoczenie - analiza SWOT, produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji; 2. schemat organizacyjny firmy; 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów). | 8 |
T-A-2 | zalicznie ćwiczeń | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | PKD, funkcje: SR i KRS-u - postępowanie rejestracyjne, akt założycielski | 1 |
T-W-2 | rodzaje spółek: spółka cywilna, spółki prawa handlowego (osobowe a kapitałowe) | 1 |
T-W-3 | makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, analiza SWOT | 1 |
T-W-4 | koniec roku obrotowego - sprawozdania finansowe, ocena biegłego rewidenta, podział zysku/pokrycie strat w firmie; | 2 |
T-W-5 | analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG | 1 |
T-W-6 | struktura organizacji - schemat organizacyjny firmy | 1 |
T-W-7 | prawo pracy - regulamin pracy, karty stanowisk pracy, karty ocen pracowników | 1 |
T-W-8 | zaliczenie pisemne | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 14 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 5 |
A-A-3 | samodzielana realizacja zadań | 14 |
A-A-4 | zaliczenie | 1 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | studia literaturowe | 15 |
A-W-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | metoda przypadków, metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemne zalicznenie treści wykładów |
S-2 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie treści ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_h_W01 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | IS_2A_W14 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_h_U01 Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i wdrożyć odpowiednie działania korygujące | IS_2A_U22 | T2A_U14 | InzA2_U04 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_h_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | IS_2A_K05 | T2A_K06 | InzA2_K02 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_h_K02 ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki | IS_2A_K07 | T2A_K05 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_h_W01 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | 2,0 | |
3,0 | potrafi rozpoznać pozatechniczne uwarunkowania działalności inzynierskiej i ich wpływ na decyzje związane z funkcjonowaniem inwestycji/przedsiębiorstwa, zaliczenie pisemne: 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_h_U01 Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i wdrożyć odpowiednie działania korygujące | 2,0 | |
3,0 | umie zinterpretować informacje dotyczące parametrów techn. ekon. przy realizacji przedsięwzięć i zastosować je przy wdrażaniu działań korygujących; zaliczenie pisemne 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_h_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_h_K02 ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | |
3,0 | aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Janik B., Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, Warszawa, 2005
- Łobos K., Organizacja przedsiębiorstwa wspierająca efektywność ekonomiczną, Wrocław, 2007
- Sudoł ST., Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie, zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa, 2006
- -, Ustawa z dn. 26. 06. 1974r. – Kodeks Pracy, Dz. U. Nr 24 poz. 141 z późn. zm, 2011
- -, Ustawa z dn. 15. 09. 2000r. – Kodeks Spółek Handlowych, Dz. U. Nr 94 poz. 1037 z późn. zm., 2011
- Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej., PWE, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Penc J., Decyzje i zmiany w organizacji : w poszukiwaniu skutecznych sposobów działania, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2008
- Domański T., Kowalski P., Marketing dla menedżerów, PWN, Warszawa, Łódź, 2000