Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Ogrzewnictwo i wentylacja
Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrzewnictwo | ||
Specjalność | Ogrzewnictwo i wentylacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy termodynamiki technicznej i mechanki płynów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego |
C-6 | Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków. |
C-7 | Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni |
C-8 | Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o. |
C-9 | Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u. | 27 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia. | 2 |
T-W-2 | Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru. | 2 |
T-W-3 | Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny | 1 |
T-W-4 | Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe. | 2 |
T-W-5 | Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań. | 2 |
T-W-6 | Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne. | 3 |
T-W-7 | Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie. | 1 |
T-W-8 | Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały. | 3 |
T-W-9 | Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe) | 1 |
T-W-10 | Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-P-2 | samodzielne przygotowanie indywidualnego opracowania projektowego | 63 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 7 |
A-W-3 | przygotowanie sie do egzaminu | 65 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca- wykład informacyjny |
M-2 | metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna |
M-3 | metoda programowana- z użyciem komputera |
M-4 | metoda praktyczna- metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych | IS_2A_W04, IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-4, C-1, C-6, C-3 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
IS_2A_??_W02 ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych | IS_2A_W04, IS_2A_W06, IS_2A_W05, IS_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-4, C-1, C-7 | T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
IS_2A_??_W03 jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku | IS_2A_W04, IS_2A_W06, IS_2A_W08, IS_2A_W10 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-5, C-3 | T-W-4, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
IS_2A_??_W04 Jest w stanie określić przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne | IS_2A_W12, IS_2A_W14 | T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W03 | C-7, C-2, C-6, C-3 | T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-6 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W05 student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | IS_2A_W04, IS_2A_W09, IS_2A_W10 | T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W02, InzA2_W03 | C-8 | T-P-1 | M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania | IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-8, C-2, C-6, C-4 | T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-P-1, T-W-10 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1 |
IS_2A_??_U02 Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska | IS_2A_U11, IS_2A_U13, IS_2A_U15 | T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17 | InzA2_U03, InzA2_U06 | C-9, C-4, C-1, C-6, C-5 | T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
IS_2A_??_U03 Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów) | IS_2A_U07 | T2A_U07 | — | C-7, C-6, C-2, C-4 | T-W-9, T-W-2, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
IS_2A_??_U04 student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o. i zaprojektować kotłownię | IS_2A_U07, IS_2A_U08, IS_2A_U10, IS_2A_U11, IS_2A_U13, IS_2A_U15 | T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17 | InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06 | C-9 | T-P-1 | M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych. | IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K07 | T2A_K02, T2A_K04, T2A_K05 | InzA2_K01 | C-6 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
IS_2A_??_K02 ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne | IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K05, IS_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1, C-6, C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
IS_2A_??_K03 ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych. | IS_2A_K08 | T2A_K07 | — | C-6 | T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
IS_2A_??_K04 Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice grzewczej z uwagi na postęp techniczny i dostosowywanie wymogów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny. | IS_2A_K05, IS_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K06 | InzA2_K02 | C-6, C-8 | T-P-1, T-W-5 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym charakteryzuje urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_W02 ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_W03 jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_W04 Jest w stanie określić przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat cyklu życia urzadzeń w instalacjach c.o., uwarunkowań prawidłowej eksploatacji i oddziaływania na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_W05 student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania | 2,0 | |
3,0 | Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U02 Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student umie wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U03 Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów) | 2,0 | |
3,0 | Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U04 student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o. i zaprojektować kotłownię | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., ale projekt zawiera pewne błędy i niedociągnięcia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_K02 ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Zna pewne skutki ekonomiczne, eksploatacyjne i ekologiczne, jednak w dość ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_K03 ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_K04 Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice grzewczej z uwagi na postęp techniczny i dostosowywanie wymogów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim to wykonuje jest ograniczony ( niekompletna wiedza) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, wydanie II uzupełnione
- Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
- PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
- Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.
Literatura dodatkowa
- Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
- Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI INSTAL, Warszawa, 2001, Zeszyt 2