Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Alternatywne żródła energii w budownictwie

Sylabus przedmiotu Oczyszczanie ścieków przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oczyszczanie ścieków przemysłowych
Specjalność Wodociągi i kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 27 1,70,38zaliczenie
wykładyW3 9 1,30,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość technologii oczyszczania ścieków w zakresie objętym studiami I stopnia na kierunku Inżynieria Środowiska lub kierunku pokrewnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zebranie i przekazanie studentom informacji dotyczących jakości i ilości scieków z wybranych gałęzi przemysłu. Omówienie wybranych operacji jednostkowych i technologii stosowanych do oczyszczania ścieków przemysłowych. Scharakteryzowananie wybranych technologii pod kątem ich skuteczności w usuwaniu specyficznych zanieczyszczeń ścieków.
C-2Przedstawienie zasad rozwoju zrównoważonego. Omówienie wpływu substancji szkodliwych na środowisko wodne. Wskazanie źródeł regulacji prawnych dotyczących jakości ścieków przemysłowych, ich oczyszczania oraz odprowadzania.
C-3Ukształtowanie umiejętności formułowania załozeń dotyczących eksperymentów, przygotowania stanowisk badawczych do realizacji podstawowych badań określających efektywność wybranych operacji jednostkowych w procesie oczyszczania ścieków przemysłowych, wykorzystywania metod analitycznych, wykonywania pomiarów i badan oraz interpretacji wyników i wyciagania wniosków. Ukształtownie poczucia odpowiedzialności za rzetelnosci uzyskiwanych, w pracy zespołowej, wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpiecznej i efektywnej pracy w laboratorium. Zapoznanie się ze stanowiskami do realizacji poszczególnych cwiczeń.3
T-L-2Wykorzystanie standardowych uniwersalnych fotometrów (testy kuwetowe i reagentowe) do szybkich analiz jakości ścieków surowych i oczyszczonych.3
T-L-3Analiza zawartości substancji biogennych w sciekach przemysłowych z określeniem możliwości ich oczyszczania metodami biologicznymi.3
T-L-4Usuwanie wybranych zanieczyszczeń w procesie wymiany jonowej.6
T-L-5Grawitacyjne odzielanie zawiesin flokulujących.6
T-L-6Flotacyjna separacja zanieczyszczeń ścieków.3
T-L-7Fotokatalityczne usuwanie zanieczyszczeń organicznych ze ścieków przemysłowych.3
27
wykłady
T-W-1Gospodarka wodno-ściekowa w głównych gałęziach przemysłu – zasady, bilans wodno-ściekowy.2
T-W-2Ilość, jakość i oczyszczanie ścieków w wybranych gałęziach przemysłu. Rozwój zrównoważony.2
T-W-3Wpływ gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych na funkcjonowanie biologicznych oczyszczalni ścieków.2
T-W-4Prawne uwarunkowania oczyszczania i odprowadzania ścieków przemysłowych – wymagania i dokumentacja formalna.1
T-W-5Substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. Recykling i zamykanie obiegów wodno-ściekowych.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.27
A-L-2Przygotowanie się do poszczególnych tematów zajeć laboratoryjnych.12
A-L-3Opracowanie sprawozdań z badań w oparciu o wyniki uzyskane w trakcie zajęć laboratoryjnych.9
A-L-4Konsultacje/zaliczenie3
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie zagadnień przedstawianych na wykładach/Przygotowanie się do zaliczenia25
A-W-3Konsultacje/zaliczenie5
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Wykład konwersatoryjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego. Arkusz zaliczeniowy ma głównie formę testową z kilkoma pytaniami otwartymi. W przypadku nieosiągniecia wymaganego minimum możliwość ustnego wyjaśnienia zagadnień wybranych z arkusza zaliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Bieżąca, w formie pisemnej, ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczen laboratoryjnych. Ocena poprawności sprawozdań z poszczególnych, wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować operacje jednostkowe stosowane w układach technologicznych ścieków przemysłowych, potrafi, w oparciu o skład ścieków wskazać możliwe konfiguracje systemu technologicznego ich oczyszczania. Student potrafi objaśnić skuteczność rozwiązania technicznego oczyszczania ścieków przemysłowych pod kątem mozliwości spełnienia wymagań prawnych dotyczących jakości ścieków oczyszczonych.
IS_2A_W03, IS_2A_W04, IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
Student potrafi poprawnie wykorzystać stanowisko do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi przeanalizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki, wyciągnąć wnioski i wykorzystywać uzyskane wyniki do określania parametrów technologicznych urządzeń w układach oczyszczania ścieków przemysłowych.
IS_2A_U09, IS_2A_U10T2A_U08, T2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02C-3T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-7M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_K01
Student ma zdolnośc do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest świadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach z zrównoważonego rozwoju i otwary na ich stosowanie.
IS_2A_K02, IS_2A_K03, IS_2A_K04T2A_K02, T2A_K03InzA2_K01C-2, C-3T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować operacje jednostkowe stosowane w układach technologicznych ścieków przemysłowych, potrafi, w oparciu o skład ścieków wskazać możliwe konfiguracje systemu technologicznego ich oczyszczania. Student potrafi objaśnić skuteczność rozwiązania technicznego oczyszczania ścieków przemysłowych pod kątem mozliwości spełnienia wymagań prawnych dotyczących jakości ścieków oczyszczonych.
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwością korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
Student potrafi poprawnie wykorzystać stanowisko do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi przeanalizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki, wyciągnąć wnioski i wykorzystywać uzyskane wyniki do określania parametrów technologicznych urządzeń w układach oczyszczania ścieków przemysłowych.
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnych ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_K01
Student ma zdolnośc do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest świadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach z zrównoważonego rozwoju i otwary na ich stosowanie.
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwością korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych). Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnych ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bartkiewicz B., Oczyszczanie ścieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2006
  2. Anielak A. M., Chemiczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków, PWN, Warszawa, 2000
  3. Mazur J., Bieżące materiały wykorzystane w trakcie wykładów, Szczecin, 2012, Materiały zamieszczane, na bieżąco, w formie pliku pdf w publicznie dostępnym folderze sieciowym na serwerze ZUT
  4. Mazur J., Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych. Instrukcje wykonania poszczególnych ćwiczeń., Szczecin, 2012, Materiały zamieszczane, na bieżąco, w formie pliku pdf w publicznie dostępnym folderze sieciowym na serwerze ZUT

Literatura dodatkowa

  1. Ruffer H., Rosenwinkel K., Oczyszczanie ścieków przemysłowych, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpiecznej i efektywnej pracy w laboratorium. Zapoznanie się ze stanowiskami do realizacji poszczególnych cwiczeń.3
T-L-2Wykorzystanie standardowych uniwersalnych fotometrów (testy kuwetowe i reagentowe) do szybkich analiz jakości ścieków surowych i oczyszczonych.3
T-L-3Analiza zawartości substancji biogennych w sciekach przemysłowych z określeniem możliwości ich oczyszczania metodami biologicznymi.3
T-L-4Usuwanie wybranych zanieczyszczeń w procesie wymiany jonowej.6
T-L-5Grawitacyjne odzielanie zawiesin flokulujących.6
T-L-6Flotacyjna separacja zanieczyszczeń ścieków.3
T-L-7Fotokatalityczne usuwanie zanieczyszczeń organicznych ze ścieków przemysłowych.3
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodno-ściekowa w głównych gałęziach przemysłu – zasady, bilans wodno-ściekowy.2
T-W-2Ilość, jakość i oczyszczanie ścieków w wybranych gałęziach przemysłu. Rozwój zrównoważony.2
T-W-3Wpływ gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych na funkcjonowanie biologicznych oczyszczalni ścieków.2
T-W-4Prawne uwarunkowania oczyszczania i odprowadzania ścieków przemysłowych – wymagania i dokumentacja formalna.1
T-W-5Substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. Recykling i zamykanie obiegów wodno-ściekowych.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.27
A-L-2Przygotowanie się do poszczególnych tematów zajeć laboratoryjnych.12
A-L-3Opracowanie sprawozdań z badań w oparciu o wyniki uzyskane w trakcie zajęć laboratoryjnych.9
A-L-4Konsultacje/zaliczenie3
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie zagadnień przedstawianych na wykładach/Przygotowanie się do zaliczenia25
A-W-3Konsultacje/zaliczenie5
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01Student potrafi wymienić i scharakteryzować operacje jednostkowe stosowane w układach technologicznych ścieków przemysłowych, potrafi, w oparciu o skład ścieków wskazać możliwe konfiguracje systemu technologicznego ich oczyszczania. Student potrafi objaśnić skuteczność rozwiązania technicznego oczyszczania ścieków przemysłowych pod kątem mozliwości spełnienia wymagań prawnych dotyczących jakości ścieków oczyszczonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zebranie i przekazanie studentom informacji dotyczących jakości i ilości scieków z wybranych gałęzi przemysłu. Omówienie wybranych operacji jednostkowych i technologii stosowanych do oczyszczania ścieków przemysłowych. Scharakteryzowananie wybranych technologii pod kątem ich skuteczności w usuwaniu specyficznych zanieczyszczeń ścieków.
C-2Przedstawienie zasad rozwoju zrównoważonego. Omówienie wpływu substancji szkodliwych na środowisko wodne. Wskazanie źródeł regulacji prawnych dotyczących jakości ścieków przemysłowych, ich oczyszczania oraz odprowadzania.
Treści programoweT-W-1Gospodarka wodno-ściekowa w głównych gałęziach przemysłu – zasady, bilans wodno-ściekowy.
T-W-2Ilość, jakość i oczyszczanie ścieków w wybranych gałęziach przemysłu. Rozwój zrównoważony.
T-W-4Prawne uwarunkowania oczyszczania i odprowadzania ścieków przemysłowych – wymagania i dokumentacja formalna.
T-W-5Substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. Recykling i zamykanie obiegów wodno-ściekowych.
T-W-3Wpływ gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych na funkcjonowanie biologicznych oczyszczalni ścieków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego. Arkusz zaliczeniowy ma głównie formę testową z kilkoma pytaniami otwartymi. W przypadku nieosiągniecia wymaganego minimum możliwość ustnego wyjaśnienia zagadnień wybranych z arkusza zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwością korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01Student potrafi poprawnie wykorzystać stanowisko do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi przeanalizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki, wyciągnąć wnioski i wykorzystywać uzyskane wyniki do określania parametrów technologicznych urządzeń w układach oczyszczania ścieków przemysłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności formułowania załozeń dotyczących eksperymentów, przygotowania stanowisk badawczych do realizacji podstawowych badań określających efektywność wybranych operacji jednostkowych w procesie oczyszczania ścieków przemysłowych, wykorzystywania metod analitycznych, wykonywania pomiarów i badan oraz interpretacji wyników i wyciagania wniosków. Ukształtownie poczucia odpowiedzialności za rzetelnosci uzyskiwanych, w pracy zespołowej, wyników.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpiecznej i efektywnej pracy w laboratorium. Zapoznanie się ze stanowiskami do realizacji poszczególnych cwiczeń.
T-L-2Wykorzystanie standardowych uniwersalnych fotometrów (testy kuwetowe i reagentowe) do szybkich analiz jakości ścieków surowych i oczyszczonych.
T-L-4Usuwanie wybranych zanieczyszczeń w procesie wymiany jonowej.
T-L-5Grawitacyjne odzielanie zawiesin flokulujących.
T-L-6Flotacyjna separacja zanieczyszczeń ścieków.
T-L-3Analiza zawartości substancji biogennych w sciekach przemysłowych z określeniem możliwości ich oczyszczania metodami biologicznymi.
T-L-7Fotokatalityczne usuwanie zanieczyszczeń organicznych ze ścieków przemysłowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca, w formie pisemnej, ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczen laboratoryjnych. Ocena poprawności sprawozdań z poszczególnych, wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnych ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_K01Student ma zdolnośc do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest świadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach z zrównoważonego rozwoju i otwary na ich stosowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zasad rozwoju zrównoważonego. Omówienie wpływu substancji szkodliwych na środowisko wodne. Wskazanie źródeł regulacji prawnych dotyczących jakości ścieków przemysłowych, ich oczyszczania oraz odprowadzania.
C-3Ukształtowanie umiejętności formułowania załozeń dotyczących eksperymentów, przygotowania stanowisk badawczych do realizacji podstawowych badań określających efektywność wybranych operacji jednostkowych w procesie oczyszczania ścieków przemysłowych, wykorzystywania metod analitycznych, wykonywania pomiarów i badan oraz interpretacji wyników i wyciagania wniosków. Ukształtownie poczucia odpowiedzialności za rzetelnosci uzyskiwanych, w pracy zespołowej, wyników.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpiecznej i efektywnej pracy w laboratorium. Zapoznanie się ze stanowiskami do realizacji poszczególnych cwiczeń.
T-W-2Ilość, jakość i oczyszczanie ścieków w wybranych gałęziach przemysłu. Rozwój zrównoważony.
T-W-4Prawne uwarunkowania oczyszczania i odprowadzania ścieków przemysłowych – wymagania i dokumentacja formalna.
T-W-5Substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. Recykling i zamykanie obiegów wodno-ściekowych.
T-L-2Wykorzystanie standardowych uniwersalnych fotometrów (testy kuwetowe i reagentowe) do szybkich analiz jakości ścieków surowych i oczyszczonych.
T-L-4Usuwanie wybranych zanieczyszczeń w procesie wymiany jonowej.
T-L-5Grawitacyjne odzielanie zawiesin flokulujących.
T-L-6Flotacyjna separacja zanieczyszczeń ścieków.
T-L-3Analiza zawartości substancji biogennych w sciekach przemysłowych z określeniem możliwości ich oczyszczania metodami biologicznymi.
T-L-7Fotokatalityczne usuwanie zanieczyszczeń organicznych ze ścieków przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Wykład konwersatoryjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego. Arkusz zaliczeniowy ma głównie formę testową z kilkoma pytaniami otwartymi. W przypadku nieosiągniecia wymaganego minimum możliwość ustnego wyjaśnienia zagadnień wybranych z arkusza zaliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Bieżąca, w formie pisemnej, ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczen laboratoryjnych. Ocena poprawności sprawozdań z poszczególnych, wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwością korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych). Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnych ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0