Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Alternatywne żródła energii w budownictwie
Sylabus przedmiotu Zarządzanie i marketing:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie i marketing | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kształcenia jest nauka podstaw w zakresie finansów firmy z naciskiem na działalność inwestycyjną firmy: czynnikach wpływających na efektywność, analizie opłacalności i ryzyku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zgodnie z planem zabudowania przestrzennego właściwego dla miejsca inwestycji, należy opracować koncepcje budowy na zakupionej działce: 1.Opis lokalizacji inwestycji i opis planowanego przedsięwzięcia. 2.Uzasadnienie wyboru lokalizacji (ekonomiczne, geograficzne, społeczne, polityczne..) 3.Koncepcyjny projekt zagospodarowania terenu. 4.Wstępny szacunek przewidywanych kosztów całej inwestycji. 5.Rozpoznanie inwestycji o charakterze podobnym w danym regionie (rozpoznanie rynku - obiektów podobnych i ich oferty- cen) 6.Opis propozycji eksploatacji inwestycji z pełnym obciążeniem (okres sezonu i poza nim). 7.Analiza potencjalnych klientów – charakterystyka. 9.Promocja i reklama inwestycji. 10.Analiza SWOT dla projektu. 11.Analiza źródeł finansowania inwestycji. | 8 |
T-A-2 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych. rentowność, płynność, zadłużenie. | 2 |
T-W-2 | Przychody i koszty w przedsiębiorstwie. Podstawy rachunku kosztów. | 1 |
T-W-3 | Pomiar zysku w przedsiębiorstwie. Jego wymierny i niewymierny charakter. Analiza BEP - progu rentowności. | 1 |
T-W-4 | Zysk a działalność inwestycyjna przedsiębiorstwa. ocena efektywności inwestycji. metody statyczne i dynamiczne. wartosć pieniądza w czassie. stopa dyskonotwa i procentowa. | 2 |
T-W-5 | finansowanie działaności inwestycyjnej. kapitał własny a obcy/ wewnętrzny a zewnętrzny. koszt kapitału, dzwignia finansowa. PPP | 1 |
T-W-6 | analiza ryzka projektu i firmy: identyfikacja, pomiar, narzędzia minimalizacji, strategie. analiza wrażliwości. analiza scenariuszy. | 1 |
T-W-7 | zaliczenie pisemne | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 8 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 3 |
A-A-3 | samodzielana realizacja zadań | 22 |
A-A-4 | zaliczenie | 1 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | studia literaturowe | 15 |
A-W-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemne zalicznenie treści wykładów |
S-2 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie treści ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_hi_W01 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru | IS_2A_W14 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_hi_U01 Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i wdrożyć odpowiednie działania korygujące; potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji | IS_2A_U22 | T2A_U14 | InzA2_U04 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_hi_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | IS_2A_K05 | T2A_K06 | InzA2_K02 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_hi_K02 ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki | IS_2A_K07 | T2A_K05 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_hi_W01 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru | 2,0 | |
3,0 | potrafi rozpoznać pozatechniczne uwarunkowania działalności inzynierskiej i ich wpływ na decyzje związane z funkcjonowaniem inwestycji/przedsiębiorstwa, rozpoznaje ryzyka; zaliczenie pisemne: 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_hi_U01 Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i wdrożyć odpowiednie działania korygujące; potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji | 2,0 | |
3,0 | umie zinterpretować informacje dotyczące parametrów techn. ekon. przy realizacji przedsięwzięć i zastosować je przy wdrażaniu działań korygujących; potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć z oceną ryzyka; zaliczenie pisemne 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_hi_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_hi_K02 ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | |
3,0 | aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dziworska K., Decyzje inwestycyjne przedsiębiorstw, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
- Rogowski W, Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2004
- Rybicki P., Sprawozdanie finansowe, poltex, Warszawa, 2009
- Eaton D., Kotapski R., Zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym, POltex, Warszawa, 2009
- Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Pawlak Z, Biznesplan. Zastosowania i przykłady., Poltex, Warszawa, 2005
- Głodek .Z., Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2004