Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulika i hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle |
C-2 | Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych |
C-3 | Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu |
C-4 | Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Parcie hydrostatyczne | 3 |
T-A-2 | Wypór. Stateczność obiektów pływających | 2 |
T-A-3 | Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a | 4 |
T-A-4 | Obliczanie filtracji | 2 |
T-A-5 | Ruch w korytach otwartych | 2 |
T-A-6 | Obliczanie przepustowości koryt | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy hydrostatyki. Ciśnienie i parcie hydrostatyczne | 3 |
T-W-2 | Wypór. Stateczność obiektów pływających | 2 |
T-W-3 | Ruch w korytach otwartych. Ruch wód gruntowych | 2 |
T-W-4 | Filtracja. Odwadnianie wykopów | 2 |
T-W-5 | Hydrologia i jej podział | 2 |
T-W-6 | Krążenie wody w przyrodzie | 2 |
T-W-7 | Bilans wody | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Samodzielna realizacja zadania ćwiczeniowego | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia | 3 |
A-A-4 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 3 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 12 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/22_W01 student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii | OIZ_1A_W05 | T1A_W02, T1A_W03 | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-W-7, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/22_U01 Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | OIZ_1A_U10 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/22_K01 student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | OIZ_1A_K03, OIZ_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-W-7, T-A-4, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/22_W01 student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii | 2,0 | |
3,0 | student umie wymienić i podać podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/22_U01 Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | student ma umiejętności obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/22_K01 student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | |
3,0 | po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986
- Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1996, Tom 1 i 2
- Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
- Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001