Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje drewniane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje drewniane | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych - studia I stopnia |
W-2 | Ukończony kurs Mechaniki budowli - studia I stopnia |
W-3 | Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów - studia I stopnia |
W-4 | Ukónczony kurs Materiałów budowlanych - studia I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych |
C-2 | Umiejętność projektowania konstrukcji zespolonych z drewna, materiałów drewnopochodnych i stali |
C-3 | znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt hali drewnianej obejmujący obliczenia statyczno – wytrzymałościowe, rysunki konstrukcyjne, szczegóły połączeń oraz rysunek złożeniowy hali wraz ze stężeniami. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Konstrukcje drewniane w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Budowa drewna. Drewno budowlane. Klasyfikacja drewna, wyroby i asortymenty tarcicy. Konstrukcyjne tworzywa drewnopochodne; technologia produkcji i charakterystyka wytrzymałościowa. Właściwości mechaniczne i technologiczne. | 7 |
T-W-2 | Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Klejone konstrukcje belkowe; belki jedno- i wieloprzęsłowe, o stałym i zmiennym przekroju, belki złożone, ruszty belkowe, belki wzmocnione stalowymi cięgnami zewnętrznymi, belki zbrojone. Łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Projektowanie budynków halowych o konstrukcji drewnianej. Systemy konstrukcyjno-montażowe. Przestrzenna praca konstrukcji; stężenia konstrukcji typu halowego, funkcje i rodzaje stężeń. Konstrukcje zespolone z drewna i materiałów drewnopochodnych i stali. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne). | 15 |
T-W-3 | Stan i perspektywy wykorzystania materiałów na bazie drewna w konstrukcjach budowlanych. Prace badawczo - wdrożeniowe nad wykorzystaniem materiałów drewnopochodnych w konstrukcjach budowlanych. Zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej. | 3 |
T-W-4 | Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Diagnostyka i określanie stanu technicznego obiektów o konstrukcji drewnianej. Błędy projektowania, wykonawstwa, montażu i eksploatacji w konstrukcjach drewnianych. Wzmacnianie konstrukcji drewnianych; wybór metod i materiałów do napraw. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja projektu | 23 |
A-P-3 | Kolokwium zaliczające | 1 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-5 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_D/4_W01 Zna zasady projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych w oparciu o obowiązujące normy | B_2A_W08, B_2A_W10 | T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_D/4_W02 Zna zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych. Zna zasady wykonawstwa oraz zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej | B_2A_W11 | T2A_W04, T2A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
B_2A_D/4_W03 Ma wiedzę o tendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych | B_2A_W13 | T2A_W05 | — | C-2, C-3, C-1 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_D/4_U01 Potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł dla poszerzenia swojej wiedzy oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego | B_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_D/4_U02 Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane | B_2A_U21 | T2A_U18 | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
B_2A_D/4_U03 Potrafi określić stan techniczny obiektów o konstrukcji drewnianej oraz zaproponować metody i materiały do ich napraw i wzmocnienia | B_2A_U25 | T2A_U16 | — | C-3 | T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_D/4_K01 Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zrównoważonego rozwoju | B_2A_K04 | T2A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
B_2A_D/4_K02 Rozumie konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym | B_2A_K06 | T2A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_D/4_W01 Zna zasady projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych w oparciu o obowiązujące normy | 2,0 | |
3,0 | Zna w dostatecznym stopniu zasady projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych w oparciu o obowiązujące normy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_D/4_W02 Zna zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych. Zna zasady wykonawstwa oraz zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych. Zna dostatecznie zasady wykonawstwa oraz zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_D/4_W03 Ma wiedzę o tendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym ma wiedzę o tendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_D/4_U01 Potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł dla poszerzenia swojej wiedzy oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego | 2,0 | |
3,0 | Nie zawsze potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł dla poszerzenia swojej wiedzy oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_D/4_U02 Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane | 2,0 | |
3,0 | Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane poprawnie pod względem merytorycznym, ale popełnia wyraźnie widoczne błędy, które po wskazaniu będzie w stanie poprawić | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_D/4_U03 Potrafi określić stan techniczny obiektów o konstrukcji drewnianej oraz zaproponować metody i materiały do ich napraw i wzmocnienia | 2,0 | |
3,0 | Potrafi określić w miarę poprawnie stan techniczny obiektów o konstrukcji drewnianej ale nie zawsze potrafi zaproponować właściwe metody i materiały do ich napraw i wzmocnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_D/4_K01 Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_D/4_K02 Rozumie konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym | 2,0 | |
3,0 | Rozumie jedynie w dostatecznym stopniu konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Galiläa, Klaus J., Budownictwo drewniane. Poradnik dla projektantów, WEKA, Warszawa, 1999
- Kotwica J., Konstrukcje drewniane w budownictwie tradycyjnym, Arkady, Warszawa, 2005
- Mielczarek Z., Budownictwo drewniane, Arkady, Warszawa, 1994
- Neuhaus H., Budownictwo drewniane, PWT, Rzeszów, 2004
- Porteous J., Kermani A., Structural Timber Design to Eurocode 5., Blackwell Publishing, London, 2007
- Rudziński L., Konstrukcje drewniane. Naprawy, wzmocnienia, przykłady obliczeń., Pol. Świętokrzyska, Kielce, 2010
- Szczuka J., Żurowski J., Materiałoznawstwo przemysłu drzewnego, WSiP, Warszawa, 1999
- Ważny J., Karyś J. i in., Ochrona budynków przed korozją biologiczną, Arkady, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Markiewicz P., Projektowanie budynków halowych, Vademecum projektanta, Archi-Plus, Kraków, 2004
- Mielczarek Z. i in., Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce: diagnostyka, wzmocnienia i zabezpieczenia, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 2008
- Design of Timber Structures According to EC 5, Educational Materials for Designing and Testing of Timber Structures, TEMTIS, 2008
- Nożyński W., Przykłady obliczeń konstrukcji budowlanych z drewna, WSiP, Warszawa, 2001
- Warunki techniczne wykonywania i odbioru robót budowlanych, Konstrukcje drewniane, ITB 403/2008, Warszawa, 2008