Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje drewniane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje drewniane
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,30,44zaliczenie
wykładyW1 30 1,70,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych - studia I stopnia
W-2Ukończony kurs Mechaniki budowli - studia I stopnia
W-3Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów - studia I stopnia
W-4Ukónczony kurs Materiałów budowlanych - studia I stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
C-2Umiejętność projektowania konstrukcji zespolonych z drewna, materiałów drewnopochodnych i stali
C-3znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt hali drewnianej obejmujący obliczenia statyczno – wytrzymałościowe, rysunki konstrukcyjne, szczegóły połączeń oraz rysunek złożeniowy hali wraz ze stężeniami.15
15
wykłady
T-W-1Konstrukcje drewniane w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Budowa drewna. Drewno budowlane. Klasyfikacja drewna, wyroby i asortymenty tarcicy. Konstrukcyjne tworzywa drewnopochodne; technologia produkcji i charakterystyka wytrzymałościowa. Właściwości mechaniczne i technologiczne.7
T-W-2Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Klejone konstrukcje belkowe; belki jedno- i wieloprzęsłowe, o stałym i zmiennym przekroju, belki złożone, ruszty belkowe, belki wzmocnione stalowymi cięgnami zewnętrznymi, belki zbrojone. Łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Projektowanie budynków halowych o konstrukcji drewnianej. Systemy konstrukcyjno-montażowe. Przestrzenna praca konstrukcji; stężenia konstrukcji typu halowego, funkcje i rodzaje stężeń. Konstrukcje zespolone z drewna i materiałów drewnopochodnych i stali. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne).15
T-W-3Stan i perspektywy wykorzystania materiałów na bazie drewna w konstrukcjach budowlanych. Prace badawczo - wdrożeniowe nad wykorzystaniem materiałów drewnopochodnych w konstrukcjach budowlanych. Zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej.3
T-W-4Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Diagnostyka i określanie stanu technicznego obiektów o konstrukcji drewnianej. Błędy projektowania, wykonawstwa, montażu i eksploatacji w konstrukcjach drewnianych. Wzmacnianie konstrukcji drewnianych; wybór metod i materiałów do napraw.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja projektu23
A-P-3Kolokwium zaliczające1
A-P-4Zaliczenie projektu1
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Udział w konsultacjach1
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_D/4_W01
Zna zasady projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych w oparciu o obowiązujące normy
B_2A_W08, B_2A_W10T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_D/4_W02
Zna zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych. Zna zasady wykonawstwa oraz zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej
B_2A_W11T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1
B_2A_D/4_W03
Ma wiedzę o tendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych
B_2A_W13T2A_W05C-2, C-3, C-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_D/4_U01
Potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł dla poszerzenia swojej wiedzy oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego
B_2A_U01T2A_U01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_D/4_U02
Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane
B_2A_U21T2A_U18C-1T-P-1M-2S-2
B_2A_D/4_U03
Potrafi określić stan techniczny obiektów o konstrukcji drewnianej oraz zaproponować metody i materiały do ich napraw i wzmocnienia
B_2A_U25T2A_U16C-3T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_D/4_K01
Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zrównoważonego rozwoju
B_2A_K04T2A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1M-1S-1
B_2A_D/4_K02
Rozumie konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym
B_2A_K06T2A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_D/4_W01
Zna zasady projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych w oparciu o obowiązujące normy
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu zasady projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych w oparciu o obowiązujące normy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_D/4_W02
Zna zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych. Zna zasady wykonawstwa oraz zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej
2,0
3,0Zna podstawowe zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych. Zna dostatecznie zasady wykonawstwa oraz zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_D/4_W03
Ma wiedzę o tendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych
2,0
3,0W stopniu dostatecznym ma wiedzę o tendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_D/4_U01
Potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł dla poszerzenia swojej wiedzy oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego
2,0
3,0Nie zawsze potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł dla poszerzenia swojej wiedzy oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_D/4_U02
Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane
2,0
3,0Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane poprawnie pod względem merytorycznym, ale popełnia wyraźnie widoczne błędy, które po wskazaniu będzie w stanie poprawić
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_D/4_U03
Potrafi określić stan techniczny obiektów o konstrukcji drewnianej oraz zaproponować metody i materiały do ich napraw i wzmocnienia
2,0
3,0Potrafi określić w miarę poprawnie stan techniczny obiektów o konstrukcji drewnianej ale nie zawsze potrafi zaproponować właściwe metody i materiały do ich napraw i wzmocnienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_D/4_K01
Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zrównoważonego rozwoju
2,0
3,0Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_D/4_K02
Rozumie konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym
2,0
3,0Rozumie jedynie w dostatecznym stopniu konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Galiläa, Klaus J., Budownictwo drewniane. Poradnik dla projektantów, WEKA, Warszawa, 1999
  2. Kotwica J., Konstrukcje drewniane w budownictwie tradycyjnym, Arkady, Warszawa, 2005
  3. Mielczarek Z., Budownictwo drewniane, Arkady, Warszawa, 1994
  4. Neuhaus H., Budownictwo drewniane, PWT, Rzeszów, 2004
  5. Porteous J., Kermani A., Structural Timber Design to Eurocode 5., Blackwell Publishing, London, 2007
  6. Rudziński L., Konstrukcje drewniane. Naprawy, wzmocnienia, przykłady obliczeń., Pol. Świętokrzyska, Kielce, 2010
  7. Szczuka J., Żurowski J., Materiałoznawstwo przemysłu drzewnego, WSiP, Warszawa, 1999
  8. Ważny J., Karyś J. i in., Ochrona budynków przed korozją biologiczną, Arkady, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Markiewicz P., Projektowanie budynków halowych, Vademecum projektanta, Archi-Plus, Kraków, 2004
  2. Mielczarek Z. i in., Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce: diagnostyka, wzmocnienia i zabezpieczenia, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 2008
  3. Design of Timber Structures According to EC 5, Educational Materials for Designing and Testing of Timber Structures, TEMTIS, 2008
  4. Nożyński W., Przykłady obliczeń konstrukcji budowlanych z drewna, WSiP, Warszawa, 2001
  5. Warunki techniczne wykonywania i odbioru robót budowlanych, Konstrukcje drewniane, ITB 403/2008, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt hali drewnianej obejmujący obliczenia statyczno – wytrzymałościowe, rysunki konstrukcyjne, szczegóły połączeń oraz rysunek złożeniowy hali wraz ze stężeniami.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konstrukcje drewniane w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Budowa drewna. Drewno budowlane. Klasyfikacja drewna, wyroby i asortymenty tarcicy. Konstrukcyjne tworzywa drewnopochodne; technologia produkcji i charakterystyka wytrzymałościowa. Właściwości mechaniczne i technologiczne.7
T-W-2Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Klejone konstrukcje belkowe; belki jedno- i wieloprzęsłowe, o stałym i zmiennym przekroju, belki złożone, ruszty belkowe, belki wzmocnione stalowymi cięgnami zewnętrznymi, belki zbrojone. Łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Projektowanie budynków halowych o konstrukcji drewnianej. Systemy konstrukcyjno-montażowe. Przestrzenna praca konstrukcji; stężenia konstrukcji typu halowego, funkcje i rodzaje stężeń. Konstrukcje zespolone z drewna i materiałów drewnopochodnych i stali. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne).15
T-W-3Stan i perspektywy wykorzystania materiałów na bazie drewna w konstrukcjach budowlanych. Prace badawczo - wdrożeniowe nad wykorzystaniem materiałów drewnopochodnych w konstrukcjach budowlanych. Zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej.3
T-W-4Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Diagnostyka i określanie stanu technicznego obiektów o konstrukcji drewnianej. Błędy projektowania, wykonawstwa, montażu i eksploatacji w konstrukcjach drewnianych. Wzmacnianie konstrukcji drewnianych; wybór metod i materiałów do napraw.5
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja projektu23
A-P-3Kolokwium zaliczające1
A-P-4Zaliczenie projektu1
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Udział w konsultacjach1
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/4_W01Zna zasady projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych w oparciu o obowiązujące normy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
C-2Umiejętność projektowania konstrukcji zespolonych z drewna, materiałów drewnopochodnych i stali
C-3znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych
Treści programoweT-W-2Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Klejone konstrukcje belkowe; belki jedno- i wieloprzęsłowe, o stałym i zmiennym przekroju, belki złożone, ruszty belkowe, belki wzmocnione stalowymi cięgnami zewnętrznymi, belki zbrojone. Łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Projektowanie budynków halowych o konstrukcji drewnianej. Systemy konstrukcyjno-montażowe. Przestrzenna praca konstrukcji; stężenia konstrukcji typu halowego, funkcje i rodzaje stężeń. Konstrukcje zespolone z drewna i materiałów drewnopochodnych i stali. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne).
T-W-4Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Diagnostyka i określanie stanu technicznego obiektów o konstrukcji drewnianej. Błędy projektowania, wykonawstwa, montażu i eksploatacji w konstrukcjach drewnianych. Wzmacnianie konstrukcji drewnianych; wybór metod i materiałów do napraw.
T-P-1Projekt hali drewnianej obejmujący obliczenia statyczno – wytrzymałościowe, rysunki konstrukcyjne, szczegóły połączeń oraz rysunek złożeniowy hali wraz ze stężeniami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu zasady projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych w oparciu o obowiązujące normy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/4_W02Zna zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych. Zna zasady wykonawstwa oraz zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W11Zna zasady produkcji przemysłowej materiałów i wyrobów oraz wykonawstwa elementów i obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
C-2Umiejętność projektowania konstrukcji zespolonych z drewna, materiałów drewnopochodnych i stali
C-3znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych
Treści programoweT-W-1Konstrukcje drewniane w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Budowa drewna. Drewno budowlane. Klasyfikacja drewna, wyroby i asortymenty tarcicy. Konstrukcyjne tworzywa drewnopochodne; technologia produkcji i charakterystyka wytrzymałościowa. Właściwości mechaniczne i technologiczne.
T-W-3Stan i perspektywy wykorzystania materiałów na bazie drewna w konstrukcjach budowlanych. Prace badawczo - wdrożeniowe nad wykorzystaniem materiałów drewnopochodnych w konstrukcjach budowlanych. Zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej.
T-W-4Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Diagnostyka i określanie stanu technicznego obiektów o konstrukcji drewnianej. Błędy projektowania, wykonawstwa, montażu i eksploatacji w konstrukcjach drewnianych. Wzmacnianie konstrukcji drewnianych; wybór metod i materiałów do napraw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych. Zna dostatecznie zasady wykonawstwa oraz zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/4_W03Ma wiedzę o tendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania konstrukcji zespolonych z drewna, materiałów drewnopochodnych i stali
C-3znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych
C-1Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym ma wiedzę o tendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/4_U01Potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł dla poszerzenia swojej wiedzy oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
C-2Umiejętność projektowania konstrukcji zespolonych z drewna, materiałów drewnopochodnych i stali
C-3znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych
Treści programoweT-W-1Konstrukcje drewniane w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Budowa drewna. Drewno budowlane. Klasyfikacja drewna, wyroby i asortymenty tarcicy. Konstrukcyjne tworzywa drewnopochodne; technologia produkcji i charakterystyka wytrzymałościowa. Właściwości mechaniczne i technologiczne.
T-W-3Stan i perspektywy wykorzystania materiałów na bazie drewna w konstrukcjach budowlanych. Prace badawczo - wdrożeniowe nad wykorzystaniem materiałów drewnopochodnych w konstrukcjach budowlanych. Zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej.
T-W-2Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Klejone konstrukcje belkowe; belki jedno- i wieloprzęsłowe, o stałym i zmiennym przekroju, belki złożone, ruszty belkowe, belki wzmocnione stalowymi cięgnami zewnętrznymi, belki zbrojone. Łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Projektowanie budynków halowych o konstrukcji drewnianej. Systemy konstrukcyjno-montażowe. Przestrzenna praca konstrukcji; stężenia konstrukcji typu halowego, funkcje i rodzaje stężeń. Konstrukcje zespolone z drewna i materiałów drewnopochodnych i stali. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne).
T-W-4Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Diagnostyka i określanie stanu technicznego obiektów o konstrukcji drewnianej. Błędy projektowania, wykonawstwa, montażu i eksploatacji w konstrukcjach drewnianych. Wzmacnianie konstrukcji drewnianych; wybór metod i materiałów do napraw.
T-P-1Projekt hali drewnianej obejmujący obliczenia statyczno – wytrzymałościowe, rysunki konstrukcyjne, szczegóły połączeń oraz rysunek złożeniowy hali wraz ze stężeniami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie zawsze potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł dla poszerzenia swojej wiedzy oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/4_U02Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
Treści programoweT-P-1Projekt hali drewnianej obejmujący obliczenia statyczno – wytrzymałościowe, rysunki konstrukcyjne, szczegóły połączeń oraz rysunek złożeniowy hali wraz ze stężeniami.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane poprawnie pod względem merytorycznym, ale popełnia wyraźnie widoczne błędy, które po wskazaniu będzie w stanie poprawić
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/4_U03Potrafi określić stan techniczny obiektów o konstrukcji drewnianej oraz zaproponować metody i materiały do ich napraw i wzmocnienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-3znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych
Treści programoweT-W-4Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Diagnostyka i określanie stanu technicznego obiektów o konstrukcji drewnianej. Błędy projektowania, wykonawstwa, montażu i eksploatacji w konstrukcjach drewnianych. Wzmacnianie konstrukcji drewnianych; wybór metod i materiałów do napraw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić w miarę poprawnie stan techniczny obiektów o konstrukcji drewnianej ale nie zawsze potrafi zaproponować właściwe metody i materiały do ich napraw i wzmocnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/4_K01Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
C-2Umiejętność projektowania konstrukcji zespolonych z drewna, materiałów drewnopochodnych i stali
C-3znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych
Treści programoweT-W-1Konstrukcje drewniane w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Budowa drewna. Drewno budowlane. Klasyfikacja drewna, wyroby i asortymenty tarcicy. Konstrukcyjne tworzywa drewnopochodne; technologia produkcji i charakterystyka wytrzymałościowa. Właściwości mechaniczne i technologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/4_K02Rozumie konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
C-2Umiejętność projektowania konstrukcji zespolonych z drewna, materiałów drewnopochodnych i stali
C-3znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych
Treści programoweT-W-1Konstrukcje drewniane w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Budowa drewna. Drewno budowlane. Klasyfikacja drewna, wyroby i asortymenty tarcicy. Konstrukcyjne tworzywa drewnopochodne; technologia produkcji i charakterystyka wytrzymałościowa. Właściwości mechaniczne i technologiczne.
T-W-3Stan i perspektywy wykorzystania materiałów na bazie drewna w konstrukcjach budowlanych. Prace badawczo - wdrożeniowe nad wykorzystaniem materiałów drewnopochodnych w konstrukcjach budowlanych. Zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej.
T-W-2Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Klejone konstrukcje belkowe; belki jedno- i wieloprzęsłowe, o stałym i zmiennym przekroju, belki złożone, ruszty belkowe, belki wzmocnione stalowymi cięgnami zewnętrznymi, belki zbrojone. Łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Projektowanie budynków halowych o konstrukcji drewnianej. Systemy konstrukcyjno-montażowe. Przestrzenna praca konstrukcji; stężenia konstrukcji typu halowego, funkcje i rodzaje stężeń. Konstrukcje zespolone z drewna i materiałów drewnopochodnych i stali. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne).
T-W-4Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Diagnostyka i określanie stanu technicznego obiektów o konstrukcji drewnianej. Błędy projektowania, wykonawstwa, montażu i eksploatacji w konstrukcjach drewnianych. Wzmacnianie konstrukcji drewnianych; wybór metod i materiałów do napraw.
T-P-1Projekt hali drewnianej obejmujący obliczenia statyczno – wytrzymałościowe, rysunki konstrukcyjne, szczegóły połączeń oraz rysunek złożeniowy hali wraz ze stężeniami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie jedynie w dostatecznym stopniu konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym
3,5
4,0
4,5
5,0