Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Metody komputerowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody komputerowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs matematyki II |
W-2 | Zaliczony kurs teorii sprężystości i plastyczności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z metodą elementów skończonych w zakresie liniowej analizy statycznej konstrukcji |
C-2 | Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji budowlanych i prowadzenia ich analizy za pomocą komercyjnego oprogramowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza płaskiego ustroju prętowego macierzową metodą przemieszczeń. | 4 |
T-L-2 | Obliczenia statyczne tarczy za pomocą programu Robot. Analiza wpływu jakości siatki MES na wyniki. | 3 |
T-L-3 | Obliczenia statyczne płyty za pomocą programu Robot. Analiza wpływu jakości siatki MES na wyniki. | 3 |
T-L-4 | Obliczenia statyczne tarczy metodą elementów skończonych za pomocą programów do analizy macierzowej (KBI). Analiza statyczne przestrzennej konstrukcji prętowej (pozostałe specjalności). | 3 |
T-L-5 | Kolokwium. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powtórzenie macierzowej metody przemieszczeń. | 4 |
T-W-2 | Metoda elementów skończonych w odniesieniu do liniowej analizy statycznej konstrukcji prętowych, powierzchniowych i bryłowych. | 11 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 8 |
A-W-3 | Bieżace utrwalanie poznanego materiału | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczającego przedmiot |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_C/5_W01 Zna i rozumie algorytm metody elementów skończonych w odniesieniu do liniowej analizy statycznej konstrukcji | B_2A_W04 | T2A_W04, T2A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_C/5_U01 Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe konstrukcji budowlanych | B_2A_U17 | T2A_U18 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_C/5_U02 Potrafi przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania | B_2A_U17 | T2A_U18 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_C/5_W01 Zna i rozumie algorytm metody elementów skończonych w odniesieniu do liniowej analizy statycznej konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie podstawy algorytmu metody elementów skończonych w odniesieniu do analizy prostych układów konstrukcyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_C/5_U01 Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe konstrukcji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe prostych układów konstrukcyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_C/5_U02 Potrafi przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przeprowadzić liniową analizę statyczną prostych układów konstrukcyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rakowski G., Kacprzyk Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Łodygowski T., Kąkol W., Metoda elementów skończonych w wybranych zagadnieniach mechaniki konstrukcji inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1994
- Zienkiewicz O. C., Metoda elementów skończonych, Arkady, Warszawa, 1972
- Cook R. D., Malkus D. S., Plesha M. E., Witt R. J., Concepts and Applications of Finite Element Analysis, Wiley, 2002
Literatura dodatkowa
- Kleiber M., Wprowadzenie do metody elementów skończonych, PWN, Warszawa, 1989
- Rusiński E., Czmochowski J., Smolnicki T., Zaawansowana metoda elementów skończonych w konstrukcjach nośnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000
- Król K., Metoda elementów skończonych w obliczeniach konstrukcji, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2007