Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Urbanistyka i planowanie przestrzennego układu komunikacyjnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urbanistyka i planowanie przestrzennego układu komunikacyjnego | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność projektowania układów komunikacyjnych na terenach zurbanizowanych. Zrozumienie powiązań przestrzennych, funkcjonalnych i przyrodniczych z projektowaniem układów komunikacyjnych na zrównoważony rozwój miasta. Posiadanie wiadomości o planowaniu miejscowym, na bazie aktów prawnych na obszarach posiadających i nieposiadających obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz ich powiązania ze studium kierunków i warunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Zrozumienie problematyki planowania miejscowego; umiejętność współpracy przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Rozumienie interdyscyplinarnych uwarunkowań planowania. Znajomość uwarunkowań prawnych dotyczących miejscowych planów, w tym procedur ich sporządzania i skutków prawnych ich uchwalenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Praca w grupach: opracowanie zadania planistycznego dotyczącego rozwiązania komunikacji na terenie zurbanizowanym z niezbędnymi analizami zewnętrzni i wewnętrznymi dla terenu Indywidualne: znalezienie źle funkcjonującego rozwiązania komunikacyjnego i sporządzenie projektu prawidłowego rozwiązania komunikacyjnego. Przygotowanie multimedialnej prezentacji. Dyskusja nad istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi w centrum Szczecina. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawne sporządzania miejscowego planu oraz opracowań w zakresie planowania przestrzennego. | 2 |
T-W-2 | Skutki prawne uchwalenia miejscowego planu. | 2 |
T-W-3 | Rola inżyniera budownictwa w specjalności drogi, ulice i lotniska we współpracy z urbanistą przy sporządzaniu opracowań planistycznych. | 1 |
T-W-4 | Rola projektowania urbanistycznego w kształtowaniu komunikacji (kołowej, pieszej, rowerowej, zbiorowej) w przestrzeni zurbanizowanej, z uwzględnieniem uwarunkowań przestrzennych, społecznych, kulturowych oraz środowiskowych. | 3 |
T-W-5 | Decyzja o warunkach zabudowy. | 1 |
T-W-6 | Decyzja celu publicznego. | 1 |
T-W-7 | Praktyczne wykorzystanie miejscowych planów. | 1 |
T-W-8 | Przykłady miejscowych planów (ustalenia, rysunek i załączniki miejscowych planów) | 2 |
T-W-9 | Planowanie przestrzenne w Polsce – ogólne zasady według ustawy. | 1 |
T-W-10 | Partycypacja społeczna w planowaniu miejscowym. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | przygotowanie projektu układu komunikacji wskazanego obszaru opracowania i jego prezentacji | 16 |
A-P-3 | indywidualne przygotowanie projektu problematycznej komunikacji i przygotowanie prezentacji | 5 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej przedmiotu | 9 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe: wykład problemowy aktywizujący studentów do aktywnego uczestnictwa, w formie dyskusji. Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją podczas jego realizacji. W przypadku braku aktywności ze strony studentów, zadawane są pytania problemowe dotyczące przekazywanej wiedzy, z czego wywiązuje się dyskusja. Wykłady prowadzone są dla całego rocznika. Wykorzystuje się podczas wykładów komputer i rzutnik multimedialny. Ćwiczenia projektowe prowadzone są w formie korekt oraz prezentacji poszczególnych faz z dyskusją nad nimi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studenci pracują w grupach, które sporządzają projekt zadanego rozwiązania problematyki komunikacyjnej w Szczecinie. Ostateczna ocena na podstawie złożonego projektu wraz z częścią analityczną i multimedialną prezentacją, co stanowi 60 % oceny oraz ocena prezentacji indywidualnego zadania, co stanowi 40 % oceny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_W02 Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem | B_2A_W02 | T2A_W02 | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_W06 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności | B_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_W10 Ma wiedzę dotyczącą standardów w zakresie studiowanej specjalności | B_2A_W10 | T2A_W08 | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_W14 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko | B_2A_W14 | T2A_W08 | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie | B_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_U02 Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach | B_2A_U02 | T2A_U02 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_U09 Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski | B_2A_U09 | T2A_U08 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_U10 Potrafi wykorzystać metody analityczne i symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych | B_2A_U10 | T2A_U09 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_U11 Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne | B_2A_U11 | T2A_U10 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_U16 Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | B_2A_U16 | T2A_U15, T2A_U17 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_K02 Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu | B_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
B_2A_??_K03 Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | B_2A_K03 | T2A_K02 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_W02 Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie planowania przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_W06 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę związaną z rowziązaniami komunikacyjnymi w planowaniu przestrzennym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_W10 Ma wiedzę dotyczącą standardów w zakresie studiowanej specjalności | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę dotyczącą podstaw standardów planowania przestrzennego w zakresie układów komunikacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_W14 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę dotyczącą skutków społecznych, środowiskowych, ekonomicznych i prawnych występujących w planowaniu miejscowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie sporządzane w grupach i indywidualne oparte jest na poprawnie dobranej literaturze i innych niezbędnych źródłach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_U02 Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach | 2,0 | |
3,0 | Praca grupowa uzyska poprawne efekty | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_U09 Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | W pracy indywidualnej odpowiednio formułuje założenia do koncepcji projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_U10 Potrafi wykorzystać metody analityczne i symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych | 2,0 | |
3,0 | W pracy indywidualnej prawidłowo stosuje metody analityczne i na ich podstawie prawidłowo rozwiązuje zadane zadanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_U11 Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne | 2,0 | |
3,0 | Przy rozwiązywaniu zadanego problemu potrafi wykorzystać więdzę z zakresu planowania przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_U16 Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | 2,0 | |
3,0 | W zadanym zadaniu potrafi prawidłowo sformułować problem z uwzględnieniem aspektów z planowania przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_K02 Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu | 2,0 | |
3,0 | Praca w grupie jest wykonana poprawnie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_??_K03 Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Poprawne przygotowanie opracowania sporzadzanego w grupie i indywidualnej prezentacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki - wybrane zagadnienia., Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
- Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli. T. 5: Sieć komunikacji miejskiej, PWN, Warszawa, 1970, 2
- Czekiel-Świtalska E, Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a skutki ekonomiczne jego uchwalenia, hogben, Szczecin, 2005, 1, czasopismo: Przestrzeń i forma
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - z dnia 27.03 2003 r (Dz. U. Nr 80 poz. 717) 1087 z późn. zm.)., 2003
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 11344)., 2003