Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Mechanika skał:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika skał
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I
W-3Ukończony kurs z Fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność określenia przydatności masywu skalnego w aspekcie jego współpracy z budowlą inżynierską

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przydatności masywu skalnego i współpracy z budowlą30
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka skał2
T-W-2Laboratoryjne i polowe badania skał3
T-W-3Kryteria wytrzymałości skał2
T-W-4Metody projektowania budowli w masywie skalnym2
T-W-5Rozkład naprężeń w masywie skalnym i odkształcenia skał2
T-W-6Osuwiska skalne i stabilizacja masywów skalnych2
T-W-7Współpraca budowli i skał2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Studiowanie literatury30
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczenia6
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń3
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Udział w egzaminie3
A-W-5Przygotowanie do egzaminu10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m5_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu rozpoznawania masywów skalnych przydatną do rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W01, B_2A_W10T2A_W01, T2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m5_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z posadawianiem budowli na podłożu skalnym przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji
B_2A_U07, B_2A_U25T2A_U07, T2A_U16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m5_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębniorczy
B_2A_K05T2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m5_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu rozpoznawania masywów skalnych przydatną do rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu rozpoznawania masywów skalnych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m5_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z posadawianiem budowli na podłożu skalnym przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy związane z posadawianiem skał w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m5_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębniorczy
2,0
3,0Potrafi działać w sposób kreatywny w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Glazer Z., Mechanika gruntów, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1985
  2. Izbicki R.J., Mróż Z., Metody nośności granicznej w mechanice gruntów i skał, PWN, Warszawa, 1976
  3. Thiel K., Mechanika skał w inżynierii wodnej, PWN, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Atkinson B.K(Ed.), Fracture Mechanics of Rock, Elsevier, 1987
  2. Blake L.S. (Ed.), Civil Engineer`s Reference Book, Elsevier, 1989, 4th Edition, rozdz. 10
  3. Goodman R.E., Introduction to Rock Mechanics, Jon Wiley and Sons, 1989, 2nd Edition
  4. Jaeger J.C.,Cook N.G.W.,Zimmerman R.W., Fundamentals of Rock Mechanics, Jon Wiley and Sons, 2007, 4th Edition
  5. Pusch R., Rock Mechanics on a Geological Base, Elsevier, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przydatności masywu skalnego i współpracy z budowlą30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka skał2
T-W-2Laboratoryjne i polowe badania skał3
T-W-3Kryteria wytrzymałości skał2
T-W-4Metody projektowania budowli w masywie skalnym2
T-W-5Rozkład naprężeń w masywie skalnym i odkształcenia skał2
T-W-6Osuwiska skalne i stabilizacja masywów skalnych2
T-W-7Współpraca budowli i skał2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Studiowanie literatury30
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczenia6
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Udział w egzaminie3
A-W-5Przygotowanie do egzaminu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m5_W01Ma pogłębioną wiedzę z zakresu rozpoznawania masywów skalnych przydatną do rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określenia przydatności masywu skalnego w aspekcie jego współpracy z budowlą inżynierską
Treści programoweT-W-1Charakterystyka skał
T-W-2Laboratoryjne i polowe badania skał
T-W-3Kryteria wytrzymałości skał
T-W-4Metody projektowania budowli w masywie skalnym
T-W-5Rozkład naprężeń w masywie skalnym i odkształcenia skał
T-W-6Osuwiska skalne i stabilizacja masywów skalnych
T-W-7Współpraca budowli i skał
T-A-1Analiza przydatności masywu skalnego i współpracy z budowlą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu rozpoznawania masywów skalnych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m5_U01Potrafi rozwiązać problemy związane z posadawianiem budowli na podłożu skalnym przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określenia przydatności masywu skalnego w aspekcie jego współpracy z budowlą inżynierską
Treści programoweT-W-1Charakterystyka skał
T-W-2Laboratoryjne i polowe badania skał
T-W-3Kryteria wytrzymałości skał
T-W-4Metody projektowania budowli w masywie skalnym
T-W-5Rozkład naprężeń w masywie skalnym i odkształcenia skał
T-W-6Osuwiska skalne i stabilizacja masywów skalnych
T-W-7Współpraca budowli i skał
T-A-1Analiza przydatności masywu skalnego i współpracy z budowlą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy związane z posadawianiem skał w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m5_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębniorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określenia przydatności masywu skalnego w aspekcie jego współpracy z budowlą inżynierską
Treści programoweT-W-1Charakterystyka skał
T-W-2Laboratoryjne i polowe badania skał
T-W-3Kryteria wytrzymałości skał
T-W-4Metody projektowania budowli w masywie skalnym
T-W-5Rozkład naprężeń w masywie skalnym i odkształcenia skał
T-W-6Osuwiska skalne i stabilizacja masywów skalnych
T-W-7Współpraca budowli i skał
T-A-1Analiza przydatności masywu skalnego i współpracy z budowlą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi działać w sposób kreatywny w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0