Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie zarządzania
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Wydziałowa Pracownia Informatyczna
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość obsługi komputera.
W-2Podstawowa znajomość filozofii pracy w arkuszu kalkulacyjnym.
W-3Znajomość zagadnień związanych z technologią robót budowlanych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.4
T-L-2MathCad - środowisko wspomagające programowanie matematyczne.2
T-L-3Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.4
T-L-4Analiza sprawności sieci (Algorytmy sieciowe). Symulacja w oparciu o MathCad i arkusz kalkulacyjny.4
T-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.6
T-L-6Teoria zapasów - zagadnienie gazeciarza.2
T-L-7Budowanie modeli zjawisk w oparciu o zebrane dane.3
T-L-8Zasady typografii tekstu3
T-L-9Zasady tworzenia prezentacji2
30
wykłady
T-W-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.2
T-W-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.2
T-W-3Zagadnienia transportowe.2
T-W-4Wykorzystanie algorytmów sieciowych do obliczenia sprawności (przepustowości) sieci (np. sieci komunikacyjnej lub wodociągowej)2
T-W-5Badania operacyjne pomagające w ustaleniu kiedy i w jakiej ilości zamówić lub wyprodukować dany towar. (Teoria zapasów).2
T-W-6Zarządzanie projektem (CPM, PERT, wykres Gantta)2
T-W-7Modelowanie zjawisk w oparciu o obserwowane zmiany w czasie (analiza szeregów czasowych).2
T-W-8Narzędzia i zasady wspomagające tworzenie pozytywnego wizerunku dokumentu, prezentacji, pracy.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.9
A-L-4Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.4
A-L-5Zrobienie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Opracowanie przydzielonych zadań10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_D/11/TOB_W07
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
B_2A_W07T2A_W09, T2A_W11C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_D/11/TOB_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi.
B_2A_U07T2A_U07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-5M-1S-1, S-2
B_2A_D/11/TOB_U23
Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
B_2A_U23T2A_U14C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_D/11/TOB_W07
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0Student wykazuje samodzielność. Poprawnie wykona zadanie podsumowujące na wyższą ocenę
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_D/11/TOB_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_D/11/TOB_U23
Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Walkenbach, Excel 2010 PL. Biblia, Helion, 2011, 9788324628629 / 978-83-246-2862-9
  2. Sebastian Wilczewski, MS Project 2007 i MS Project Server 2007. Efektywne zarządzanie projektami, Helion, 2008, 8324612122 / 83-246-1212-2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.4
T-L-2MathCad - środowisko wspomagające programowanie matematyczne.2
T-L-3Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.4
T-L-4Analiza sprawności sieci (Algorytmy sieciowe). Symulacja w oparciu o MathCad i arkusz kalkulacyjny.4
T-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.6
T-L-6Teoria zapasów - zagadnienie gazeciarza.2
T-L-7Budowanie modeli zjawisk w oparciu o zebrane dane.3
T-L-8Zasady typografii tekstu3
T-L-9Zasady tworzenia prezentacji2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.2
T-W-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.2
T-W-3Zagadnienia transportowe.2
T-W-4Wykorzystanie algorytmów sieciowych do obliczenia sprawności (przepustowości) sieci (np. sieci komunikacyjnej lub wodociągowej)2
T-W-5Badania operacyjne pomagające w ustaleniu kiedy i w jakiej ilości zamówić lub wyprodukować dany towar. (Teoria zapasów).2
T-W-6Zarządzanie projektem (CPM, PERT, wykres Gantta)2
T-W-7Modelowanie zjawisk w oparciu o obserwowane zmiany w czasie (analiza szeregów czasowych).2
T-W-8Narzędzia i zasady wspomagające tworzenie pozytywnego wizerunku dokumentu, prezentacji, pracy.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.9
A-L-4Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.4
A-L-5Zrobienie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Opracowanie przydzielonych zadań10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/11/TOB_W07Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.
T-L-3Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.
T-L-4Analiza sprawności sieci (Algorytmy sieciowe). Symulacja w oparciu o MathCad i arkusz kalkulacyjny.
T-L-8Zasady typografii tekstu
T-L-9Zasady tworzenia prezentacji
T-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0Student wykazuje samodzielność. Poprawnie wykona zadanie podsumowujące na wyższą ocenę
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/11/TOB_U01Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.
T-L-3Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.
T-L-4Analiza sprawności sieci (Algorytmy sieciowe). Symulacja w oparciu o MathCad i arkusz kalkulacyjny.
T-L-8Zasady typografii tekstu
T-L-9Zasady tworzenia prezentacji
T-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_D/11/TOB_U23Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.
T-L-3Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.
T-L-4Analiza sprawności sieci (Algorytmy sieciowe). Symulacja w oparciu o MathCad i arkusz kalkulacyjny.
T-L-8Zasady typografii tekstu
T-L-9Zasady tworzenia prezentacji
T-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0